Prøv avisen

Nyt ritual vil fortsat give debat

Biskop Kresten Drejergaard fik ikke skrevet ritualet for vielse af par af samme køn under sammen med de andre biskopper. Så det klarede han lige efter frokosten i Kirkeministeriet. Det forventes, at Dronningen autoriserer ritualet i dag. Foto: Jens Nørgaard Larsen.

Biskopperne har ikke lukket debatten om vielse af homoseksuelle med det ritual, der blev afleveret i går, siger retsteolog

I går formiddag klokken 10 afleverede otte biskopper et ritual for vielse af homoseksuelle til kirkeminister Manu Sareen (R).

Jeg er både lettet og stolt på biskoppernes vegne over resultatet, sagde kirkeministeren om ritualet, som har været færdigt i over 14 dage.

Ritualet er en minimalistisk løsning, hvor tilspørgsel, forkyndelse, fadervor og velsignelse skal indgå i et vielsesritual for homoseksuelle, mens tekstvalget er til fri debat mellem par og præst.

LÆS OGSÅ: "Pas på den sakrale tyngde"

Derfor er det nærliggende at sammenligne med gudstjenesten i forbindelse med begravelse, hvor kun jordpåkastelse er omfattet af ritual-tvang.

Det er nu ikke begravelse, vi har tænkt på, siger biskop Kjeld Holm, Aarhus Stift.

I forbindelse med ritualet vil der komme en note med ordlyden: Præster, der af teologiske grunde ikke ønsker at anvende dette ritual, er fritaget for at bruge det.

Det er en pragmatisk løsning, som understreger friheden for præster, men den falder måske ud igen, når den ophidsede debat har lagt sig, siger Kjeld Holm.

Heteroseksuelle kan i hvert fald ikke foreløbigt bruge ritualet for vielse af homoseksuelle, siger biskopperne. Det gældende ritual for heteroseksuelle er stadig i kraft.

Det mener leder af Grundtvig-Akademiet Birgitte Stoklund Larsen bør ændres:

Brudepar planlægger alt andet i forbindelse med deres bryllup ned til mindste detalje, og så er det fint, at kirkens ritual ikke ligger fuldstændig fast. Det tror jeg, at også heteroseksuelle par vil sætte stor pris på så biskopperne bør da hurtigst muligt få autoriseret et ritual for mand-kvinde-ægteskaber med en vis selvbestemmelse.

Retsteolog Kristine Garde påpeger, at der er afgørende forskelle i de to ritualer og statsgaranti for mere debat.

Det her er mere kirkepolitik, end det er teologi. Man har ønsket, at ritualet for homoseksuelle ikke kan besudle vielsesritualet for mand og kvinde. Men hvad gør man så, når heteroseksuelle gerne vil vies efter det nye ritual, fordi de frit kan vælge tekster, og hvad vil begrundelsen for et nej så være?, spørger hun.

På samme måde har man med ritualet åbnet for, at homoseksuelle selv kan vælge tekster.

Og hvad så hvis de vælger Paulus ord om ægteskabet som en del af skabelsesordningen? Den er jo forbeholdt mand og kvinde. Man kunne have undtaget nogle bibeltekster, siger Kristine Garde.

Hun påpeger også, at et stort flertal af biskopperne har accepteret ritualet, som blev offentliggjort i går.

Det formindsker risikoen for splittelse i folkekirken.

Men når de har blåstemplet vielse af homoseksuelle teologisk, så har de vel også banet vejen for, at ritualet kan bruges af alle. For det er sikkert som amen i kirken, at heteroseksuelle par også selv vil vælge tekster.

Professor Niels Henrik Gregersen er glad for, at der er kommet en pragmatisk løsning på spørgsmålet om vielse af homoseksuelle.

Ægteskabet har en lang historisk og kulturel betydning i forhold til en mand og en kvinde, og hvis jeg var homoseksuel, ville jeg da undre mig over, hvis det forskellige skulle hedde noget ens, siger han.

Og så glæder jeg mig til, at vi ikke længere skal definere folkekirken ud fra medlemmernes civilstatus og seksuelle præferencer, men nogle langt mere spændende emner at blive uenige om, siger han.

De to biskopper, der ikke har deltaget i udvalgsarbejdet er Lise-Lotte Rebel i Helsingør og Steen Skovsgaard i Lolland-Falsters Stift.

Steen Skovsgaard sagde i går, at han hverken ville bruge ritualet, undervise i det eller anbefale det.