Online sjælesorg rammer behov for anonyme bekendelser

Mere end 1300 gange har anonyme brugere været ved tasterne for at bekende deres følelser og personlige dilemmaer til digitale præster, siden folkekirkens nye internettjeneste Sjælesorg på Nettet åbnede for seks måneder siden

På den online sjælesorg kan brugere klikke sig ind og chatte med en præst via deres telefon, computer eller tablet helt anonymt.
På den online sjælesorg kan brugere klikke sig ind og chatte med en præst via deres telefon, computer eller tablet helt anonymt. Foto: NIMA STOCK.

”Tak, fordi du lyttede til mig uden at dømme mig.” Det er en af de anonyme tilbagemeldinger, som præsterne fra den nye folkekirkelige onlinetjeneste Sjælesorg på Nettet har fået siden lanceringen i februar. På hjemmesiden kan brugere klikke sig ind og chatte med en præst via deres mobiltelefon, tablet eller computer uden at opgive navn.

Og netop den komplette anonymitet, der er mulig at få online, er nødvendig for typen af henvendelser, lyder konklusionen fra teolog og daglig leder af Sjælesorg på Nettet Pernille Hornum, efter tjenesten har eksisteret i seks måneder. For den virtuelle sjælesorg fyldes især ud med beskeder om eksistentielle dilemmaer og vanskelige identitetsspørgsmål, der sommetider kan være præget af skam og skyld. Derfor må Pernille Hornum også tit bekræfte over for brugerne, at samtalen selvfølgelig bliver slettet bagefter.

”Det blik, vi kan opleve at se i et andet menneskes ansigt, når vi bekender vores inderste sandheder, er et, som mange er bange for, fordi det kan få os til at skamme os over vores følelser, men den situation kommer vi uden om i chatten, fordi både præsterne og de mennesker, der har brug for omsorgen, er helt anonyme,” siger Pernille Hornum, der sammen med fire præster på skift sidder klar på hjemmesiden sjælesorg.nu til at chatte med de personer, der klikker ind på siden.

Kirkeministeriet har givet 8,3 millioner kroner til pilotprojektet, der strækker sig over de næste tre år og har som formål at undersøge behovet for, hvorvidt digitale præster bør være en naturlig del af folkekirkens daglige arbejde. Indtil videre har mere end 1300 mennesker benyttet sig af muligheden for at få omsorg for sjælen anonymt via skærmen, viser opgørelser fra det sidste halve år.

”Vores samtaler handler om alt fra problemer med parforholdet og ensomhed i tilværelsen til hemmelige forelskelser i den søde dreng fra parallelklassen. Det er mennesker i alle aldre, der skriver til os,” siger Pernille Hornum.

Det fordomsfrie rum gør også, at det langt fra kun er personer med trosmæssige spørgsmål, der henvender sig.

”Jeg har tværtimod oplevet, at nogle fortæller mig, at det er lidt grænseoverskridende, fordi det er en præst, de skal tale med. Andre har måske gjort sig tanker om at tale med en præst, men har så ikke lige fået bestilt en tid eller turdet betro sig ansigt til ansigt,” siger hun.

En af de anonyme tilbagemeldinger lyder eksempelvis: ”Før jeg opdagede jeres chat, troede jeg, at præster var sådan nogle kedelige nogen, der hele tiden taler om Gud og Jesus, men sådan var det slet ikke at tale med dig.”

Pernille Hornum er dog klar over, at nærhed for mange er en væsentlig faktor og en vigtig forskel mellem at tale med præsten ansigt til ansigt i kirken og skrive anonymt over internettet.

”Hvis jeg taler med et menneske, der har et behov for at tale mere eller at kunne se den andens kropssprog, henviser jeg til de lokale sognepræster. Chatten er jo heller ikke et sted, der egner sig til længerevarende forløb. Den er mere umiddelbar, men vi skal alligevel også huske, at mens jeg er digital indvandrer, er de unge digitalt indfødte. Det er faktisk slet ikke så fremmed for dem at tale sammen om lidt tungere emner på den måde,” siger hun.

Ud over de lokale sognepræster henviser Pernille Hornum og de andre fire sjælesørgere også til de mange specifikke telefonlinjer som Livslinien eller Børnetelefonen, hvis personenhar mere barske problemer, der kræver akut opmærksomhed.