Prøv avisen

Organister angriber ny bog med salmemelodier

Det er tilsyneladende svært at trykke en koralbog med salmernes melodier i, som alle kan være tilfredse med. I hvert fald møder den nyeste udgave af den såkaldte koralbog igen kritik fra flere af orgelfagets udøvere, fordi der er tale om et genoptryk af den udskældte koralbog fra 2003, som i nogle år har været udsolgt. Arkivfoto Foto: FINN FRANDSEN

Det har fået organister op af orgelbænken, at Gyldendal har udgivet en bog med salmemelodier uden at have inddraget eksperter tilstrækkeligt. De har ikke lært noget af debatten fra 2003, lyder kritikken

Salmerne har en helt særlig placering i dansk kirkeliv, og salmebogen er genstand for stor debat, når der ændres det mindste på den. Men det er tilsyneladende svært at trykke en bog med salmernes melodier i, som alle kan være tilfredse med. I hvert fald møder den nyeste udgave af den såkaldte koralbog igen kritik fra flere af orgelfagets udøvere, fordi der er tale om et genoptryk af den udskældte koralbog fra 2003, som i nogle år har været udsolgt.

Dengang der udkom en koralbog til den nye salmebog i 2003, valgte Kirkeministeriet, som har ansvaret for, at der trykkes koralbøger, at udskifte det forlag, som indtil da havde udgivet koralbogen fra 1954, Wilhelm Hansen. Det nye forlag, som skulle stå for tilrettelæggelse og produktion af koralbogen, blev Kroghs Forlag, som på det tidspunkt ikke havde særlig erfaring med at trykke noder.

Det skabte en heftig debat om tilblivelsen af den nye koralbog, og om den kunne blive af god nok kvalitet. Nu har Gyldendal overtaget Kroghs Forlag og dermed opgaven med at trykke en koralbog. Efter en forespørgsel hos Kirkeministeriet blev den nye koralbog udgivet i oktober 2016.

For nylig har organist ved Bagsværd Kirke Jørgen Ellegård Frederiksen kritiseret den nye koralbog i Kristeligt Dagblad. Han mener, at fagpersoner i organistkredsene burde have været taget med på råd, så man denne gang havde fået en koralbog, alle kunne være tilfredse med.

Karin Schmidt Andersen er formand i fagforeningen for landets højst uddannede organister, Dansk Organist og Kantor Samfund, samt organist i Hendriksholm Kirke i Rødovre ved København.

”Det handler om, at vi som enhver anden faggruppe skal have det rigtige værktøj at arbejde med. Den nye koralbog forekommer mere uhandy, fordi den er i to bind og ikke kun i ét. Man kunne ønske sig, at når man laver sådan en bog, der skal bruges landet over gennem hele ugen af alle organister, så gør man det ordentligt. Og når man allerede har oplevet fadæsen tilbage i 2003, hvor den nye koralbog skabte kritik, hvorfor sørger man så ikke for et gennemgribende arbejde, der sikrer en bedre version? Det kunne man forvente, ikke mindst når man tager prisen i betragtning. Anskaffelse af en koralbog er en stor udgift,” siger Karin Schmidt Andersen om udgivelsen, som koster 1600 kroner.

Hun tilføjer, at hendes forening ikke er blevet spurgt til råds fra hverken Kirkeministeriet eller Gyldendal. Hvis man var blevet bedt om assistance, var man som fagforening næppe gået ind i sagen, men ville gerne have peget på fagpersoner i medlemskredsen, der kunne have stillet sig til rådighed som rådgivere.

Siden 2003 har Kroghs Forlags koralbog været den koralbog, som Kirkeministeriet har stået bag, og som langt de fleste kirkemusikere derfor har benyttet.

”Organisterne var langtfra tilfredse med udgaven. Men vi har lært at leve med den, selvom den for eksempel falder fra hinanden,” siger Jørgen Ellegård Frederiksen, der også har kritiseret bogen i de konservatorieuddannede organisters fagblad.

Han undrer sig over, at Kirkeministeriet og Gyldendal ikke har taget ved lære af den kritik, der blev rejst i 2003, og allieret sig med eksperter blandt organisterne for at frembringe den ideelle koralbog.

”Vi havde troet, at man med Kroghs koralbog havde nået bunden. Men det lykkedes først med ’genoptrykket’ fra Gyldendal,” siger Jørgen Ellegård Frederiksen.

Han mener, at Kroghs udgave ”var ualmindelig klodset”, og på grund af det næsten kvadratiske format havde en del organister svært ved at få plads til den på orgelpulten.

I en anden fagforening, Organistforeningen, har organist i Vivild og Vejlby kirker på Djursland Per Rasmus Møller ligefrem vejet de tre udgaver af koralbogen, som findes til den nye salmebog. Den seneste udgave er klart den tungeste.

”Man kunne have ønsket, at forlaget denne gang var gået i dialog med organisterne for én gang for alle at få en koralbog, som alle er tilfredse med. Nu går der måske 14-15 år, inden der igen er mulighed for at producere en ny udgave af koralbogen,” siger Per Rasmus Møller og tilføjer:

”Man skal huske, at der er cirka 2000 kirker og 1200 organister i folkekirken, så det er mange, der kommer i berøring med koralbogen, og dertil kommer, at mange i private hjem også spiller salmer efter koralbogen,” siger Per Rasmus Møller.

Rektor for Sjællands Kirkemusikskole Ole Brinth forlod arbejdet med koralbogen i 2003, fordi han ikke mente, den planlagte udgivelse ville besidde tilstrækkelig kvalitet. Han har været til et par møder om den nye udgave fra 2016 på Gyldendals foranledning. Han foreslog blandt andet en koralbog i tværformat, som passer til de fleste orglers pulte.

”Da forlaget tilsyneladende ikke ville gå ind i et arbejde med sats og opsætning, der kunne sikre en så handy og læsevenlig koralbog som muligt, valgte jeg at afstå fra et egentligt samarbejde,” siger Ole Brinth.

Det var ved redaktionens slutning ikke muligt at få en kommentar fra Gyldendal.8