Prøv avisen

Passer kirker godt nok på dyr kunst?

Tyvene gik tilsyneladende ind i kirken ved højlys dag og tog kunstværket, der er vurderet til en værdi af omkring 10 millioner kroner. Foto: Jens Kristian Top/arkiv/Scanpix

Tyveriet af et Nolde-maleri vurderet til 10 millioner kroner fra Ølstrup Kirke får menighedsrådet til at overveje særlige foranstaltninger for at undgå fremtidige episoder. Sagen bør dog ikke resultere i lukkede kirkerum, understreger sognepræst og kunsthistoriker

Gæster og faste kirkegængere i Ølstrup Kirke ved Ringkøbing kan fremover blive mødt af en aflåst kirkedør, kortere åbningstid og overvågning, når de aflægger kirken besøg. Det skyldes, at kunstneren Emil Noldes maleri “Middag i Emmaus” i marts 2014 blev stjålet fra kirken.

Tyvene gik tilsyneladende ind i kirken ved højlys dag og tog kunstværket, der er vurderet til en værdi af omkring 10 millioner kroner. Maleriet er netop dukket op i Nordtyskland, hvor en gruppe kriminelle har indleveret det til tysk politi. Planen er nu, at maleriet skal udleveres til Danmark og tilbage til den vestjyske kirke.

I Ølstrup Sogn overvejer man derfor nu en række sikkerhedsmæssige foranstaltninger for at undgå en lignende hændelse i fremtiden, forklarer menighedsrådsformand Boe Hammelsvang.

“Vi skal have professionel hjælp til at finde ud af, hvad der både er muligt og forsvarligt. Vi overvejer alt fra en form for teknisk og digital overvågning til at låse kirkerummet mere af og indskrænke åbningstiden for besøgende,” siger formanden, der ærgrer sig over situationen.

“På godt jysk så er det bare rigtig træls. Vi har kirkerne, for at folk skal kunne komme ind og nyde godt af kirkerummet og kunsten, men vi kan jo se med vores egne øjne, hvordan verden er skruet sammen, og vi kan ikke tillade os at være så naive at tro, at det ikke kan komme til at ske igen. Derfor skal der andre boller på suppen med hensyn til sikkerheden.”

Emil Nolde malede “Middag i Emmaus” til den vestjyske kirke, fordi han var gift med provstens datter, og man betalte dengang 304 kroner for det. Maleriet hang angiveligt i kirken fra 1904 til 1919, hvorefter det i en periode på 20 år blev byttet ud med en kopi, indtil originalen igen kom til at pryde altertavlen frem til tyveriet i 2014. Selvom det dyre kunstværk er forbundet med ricisi, får sagen ikke det vestjyske menighedsråd til at overveje at lade være med igen at hænge det op, understreger Boe Hammelsvang.

“Vi skal ikke bøje os for den her sag og kun have værdiløse ting i kirken. I Danmark har vi et hav af kulturskatte, som også er en del af kirken, og de skal selvfølgelig have lov til at blive vist frem, ellers bliver det for fattigt,” siger han.

Ifølge Anne-Mette Gravgaard, kunsthistoriker og sognepræst ved Davids Kirke i København, er det op til det enkelte menighedsråd at afgøre, hvorvidt de vil have kostbar kunst i deres kirker.

“Marmorkirken i København ejer Grundtvigs syvarmede guldlysestage, men de har en kopi stående, fordi den ægte vare er for dyr til at have fremme. Det ser jeg ikke et problem i,” siger hun og tilføjer:

“Det er vidunderligt med stor kunst i kirkerne, men er man bange, så må man enten erstatte den eller sætte bemanding på. Her taler jeg ikke om digital bemanding, men om frivillige folk, som har en stolthed og glæde ved kirken, og som derfor kan fortælle besøgende om stedet og kunsten. Kommer Nolde tilbage til sit alter, bør kirken efter min mening forsøge at lave en pasningsordning,” siger Anne-Mette Gravgaard.

Løsningen er dog ikke at smække døren i, understreger hun.

“Jeg er absolut af den holdning, at kirkerne skal være åbne, og det skal kunstens værdi ikke stå i vejen for,” siger sognepræsten.

Også kirkeordfører fra Socialdemokratiet Karen Johanne Klint betoner, at det er op til det lokale menighedsråd at tage stilling til, hvorvidt man ønsker dyre kunstværker i kirkerne. Sagen om det stjålne Nolde-maleri bør dog give anledning til debat, tilføjer hun.

“Der er brug for, at man ude i menighedsrådene tager en debat om, hvordan man kan beskytte de dyrebare genstande, som kirkerne råder over. Det er menighedsrådenes ansvar at sikre kirkebygningerne og deres interiør, som jo ofte kommer fra donationer og gaver eller er købt for medlemmernes penge,” siger Karen Johanne Klint.

Kirkeordføren mener derimod ikke, at sagen bør give anledning til, at kunsten skal ud af kirkerummet. I stedet bør man kigge på forskellige muligheder for at overvåge kirkerne i åbningstiderne eller fjerne visse genstande, når kirken er åben for offentligheden, siger hun.

“Jeg kan ikke se, at det er umuligt for kirkerne at være udstyret med kostbar kunst, men man skal ikke til at mure kunstværker fast eller lukke for offentligheden, fordi der har været nogle uheldige omstændigheder. Det gør man jo heller ikke på museerne,” siger Karen Johanne Klint.

For 110 år siden boede den dansk-tyske kunstmaler Emil Nolde i Ølstrup en kort tid. Her malede han i 1904 blandt andet dette nu stjålne maleri med Kristus og de to disciple i Emmaus. Foto: Knud Børge Pedersen