Pave Frans beskyldes for at sælge ud i forhold til Kina: ”Det er en horribel overgivelse”

Ny aftale mellem Vatikanet og styret i Beijing om retten til at udpege katolske biskopper bliver kaldt alt fra et historisk gennembrud til forræderi

Pave Frans og hans statssekretær, Pietro Parolin, der har styret forhandlingerne, bliver på den ene side hyldet for endelig at have brudt isen til Beijing-ledelsen, men på den anden side anklaget for at have solgt ud.
Pave Frans og hans statssekretær, Pietro Parolin, der har styret forhandlingerne, bliver på den ene side hyldet for endelig at have brudt isen til Beijing-ledelsen, men på den anden side anklaget for at have solgt ud. . Foto: Andrew Medichini/Ritzau Scanpix.

Den nye aftale mellem Vatikanet og Kina om udnævnelse af biskopper i landet bliver modtaget med stærkt blandede følelser verden rundt og bliver både set som historisk gennembrud og et ubegribeligt knæfald for et kommunistisk og autoritært regime.

Pave Frans og hans statssekretær, Pietro Parolin, der har styret forhandlingerne, bliver på den ene side hyldet for endelig at have brudt isen til Beijing-ledelsen, men på den anden side anklaget for at have solgt ud. Andrea Riccardi, leder af Sant’Egidio-samfundet og indflydelsesrig katolik tæt på Vatikanet, skriver for eksempel i dagbladet Corriere della Sera, at aftalen er ”en stor succes”, idet der ikke har været officiel forbindelse mellem Kina og Vatikanet, siden formand Mao Zedong kom til magten i 1949. Den sidste Vatikan-diplomat blev udvist i 1951.

”Aftalen betyder, at det kinesiske styre nu tager Vatikanet seriøst som forhandlingspartner. Nu kan pavens repræsentant igen rejse ind i landet gennem hovedporten. Det er slut med hemmelighedskræmmeriet,” mener Riccardi.

”Det er en horribel overgivelse,” lyder det til gengæld fra den konservative amerikanske kommentator William McGurn, og ordene er typiske for den kritik, der er af aftalen fra katolske konservative:

”Der har været en hård kamp i Kina for kirkens ret til at udnævne sine egne biskopper. At opgive det for den her aftale er skørt,” sagde han i et interview på den katolske tv-station EWTN.

Den forhenværende ærkebiskop i Hongkong, kardinal Joseph Zen, der er den mest erfarne katolske repræsentant på kinesisk kontrolleret jord, vender sig mod aftalen. Han har modarbejdet den, siden det kom frem, at Vatikanet og det kinesiske styre var ved at blive enige:

”De leder flokken lige ind i ulvens mund. Det er et utroligt forræderi,” har han sagt til Reuters.

Ordlyden af aftalen bliver ikke offentliggjort, men ifølge Vatikanet betyder den, at den katolske kirke og det kinesiske regime for fremtiden vil samarbejde officielt om udnævnelsen af katolske biskopper i landet. Kirken har været splittet i landet i en statskontrolleret del, hvor biskopperne var udpeget af det kinesiske regime og ekskommunikeret af Vatikanet, og en undergrundskirke med præster udpeget af Vatikanet. Et af problemerne i forhandlingerne har været, hvad der skulle ske med de biskopper.

Vatikanet har nu accepteret, at syv biskopper udpeget af det kinesiske styre kan fortsætte også med pavestolens velsignelse, mens to af undergrundspræsterne bliver trukket tilbage. For fremtiden vil Vatikanet kun indsætte biskopper i Kina, som styret kan acceptere. Ifølge mange kritikere betyder det reelt, at det bliver regimet, der udpeger, og paven har så en veto-ret.

”Forestil dig, at Donald Trump forlangte, at den katolske kirke skulle give ham ret til at lave en liste med navne på mænd, som Rom så kunne vælge biskopper fra,” skrev den amerikanske avis Wall Street Journal for nylig i en leder.

”Det er latterligt. Så hvorfor er det acceptabelt for Vatikanet at give kommunistiske ledere i Kina den ret?”

Vatikanet og den kinesiske ledelse har haft et uofficielt samarbejde det seneste årti om udnævnelsen af biskopper. Ifølge Wall Street Journal har regimet presset Vatikanet til at indgå aftalen ved at true med at begynde at udnævne deres egne biskopper igen.

Kardinal Pietro Parolin sagde i weekenden, at aftalen er ”af stor betydning” for den katolske kirke i Kina og for ”dialogen” med regimet. Andrea Riccardi kalder den et udtryk for ”de små skridts politik”.

”Det skorter ikke på kritik, der beskylder aftalen for at sælge ud efter så mange ofre. Men det er netop de lidelser, der har fået Vatikanet ind på denne nye vej,” siger lederen af Sant’Egidio-samfundet til Corriere della Sera.

Han mener, at døren nu står åben for, at Vatikanet og Kina kan ende med igen at få en normal diplomatisk forbindelse.