Forfatter: Apostlen Peter er herlig i al sin menneskelighed

For forfatter og pilgrim Stig Holsting er apostlen Peter langtfra perfekt. Men han kan alligevel inspirere andre til at handle ret

Forfatter: Apostlen Peter er herlig i al sin menneskelighed
Foto: Linda Kastrup/Ritzau Scanpix.

Kirkens fødselsdag. Det er søndagens prædiketekst lig med i Stig Holstings øjne. Han er katolik og forfatter til flere bøger. Han fortæller, at det er situationen, hvor Jesus siger til Peter, at han får nøglerne til himlen, der cementerer kirkens begyndelse.

”Han får myndigheden. Også bekendelsen om, at Jesus er Kristus, er essentiel. For Peter er den første, der giver til kende, at han ved det. Men der står også, at det ikke er ham selv, der når til den erkendelse. Det bliver åbenbaret til ham gennem Gud,” siger Stig Holsting og tilføjer:

”Man kommer ikke til tro gennem sine egne tanker, den kommer ovenfra.”

Derudover bider Stig Holsting mærke i, at det lige præcis er Peter, der får myndigheden og tilnavnet Peter, som betyder klippe.

”Han fremstår som det mest ulærde og umiddelbare menneske. Da han senere fornægter Jesus, viser han også sin svaghed. Men han angrer, græder og erkender den svaghed. Derfor kan vi også spejle og genkende os selv i ham, for han er menneskelig. Peter er herlig i al sin menneskelighed,” siger Stig Holsting.

Han mener dog ikke, at spejlingen i apostlen er ensbetydende med, at det er ligegyldigt, om man handler rigtigt eller ej. Peters manglende perfektion skal i stedet inspirere til, at man kan handle anderledes og bedre.

”Søndagens tekst rummer i sin korthed meningen med Jesu gerninger. Der er nåde, men den er også forpligtende. For det er ikke ligegyldigt, hvad vi tror og gør. Peter og de andre i teksten misforstår hele tiden, hvor Jesus vil hen. Men de kommer på rette vej,” siger Stig Holsting.

Han konverterede selv som 14-årig til katolicismen. Han havde gået til konfirmationsforberedelse i folkekirken, men troen gav ikke mening for ham i den kontekst. Da hans lærer flere gange omtalte den katolske kirke som ”forfærdelig”, blev han nysgerrig på den og satte sig for at finde ud af, hvad det egentlig gik ud på.

”For mig blev protestantismen og folkekirken en fortolkning oven på en fortolkning, som bliver til en fejlfortolkning. I den katolske kirke fandt jeg det rene og pure ord,” siger Stig Holsting, der har skrevet bogen ”Pilgrim i Rom”, hvor der er et helt kapitel om Peterskirken.

”Som katolik ser jeg Peter som den første pave. Derfor betyder Peterskirken også noget særligt for mig, og det gør Rom også. Jeg har besøgt byen mere end 30 gange, og det er en styrke at se, hvordan kirken gennemsyrer samfundet. Peterskirken er indbegrebet af det og dermed af Rom. Det første, man gør i den by som katolik, er at søge kirken og graven, for den er spækket med symbolik. Men Peterskirken kan faktisk ikke beskrives. Den skal opleves og tolkes. Den er en åbenbaring, som man ikke nødvendigvis ser første gang, man er der, men den kommer langsomt,” siger Stig Holsting.