Prøv avisen

Politikere afviser at sløjfe kristendomsfag

M.I.S. Kristendomsundervisningen skal ikke slettes. Det mener et politisk flertal. - Foto: colourbox.com

S, SF og DF frygter dannelsestab, hvis kristendomskundskab afskaffes i læreruddannelsen

Et kontroversielt forslag om at fjerne kristendomskundskab fra læreruddannelsens første år møder stor modstand blandt regeringspartierne SF og Socialdemokraterne samt Dansk Folkeparti.

Som Kristeligt Dagblad skrev i går, frygter både religionslærere og lærerstuderende for fagets fremtid. Den såkaldte følgegruppe for læreruddannelsen har nemlig anbefalet at afskaffe det obligatoriske dannelsesfag kristendomskundskab, livsoplysning og medborgerskab, KLM, på læreruddannelserne. Ifølge gruppen, som blev nedsat af Undervisningsministeriet i 2007, skal omlægningen styrke den pædagogiske del af uddannelsen.

LÆS OGSÅ: Lærere frygter, at kristendom sjøjfes som obligatorisk fag

Men Socialdemokraternes børne- og undervisningsordfører, Troels Ravn, ryster på hovedet over den forklaring.

Vi er meget på linje med bekymringen fra lærerne og de studerende. Den pædagogiske indsats skal styrkes, men hvis vi ikke også danner vores unge mennesker, så de kan håndtere tilværelsens ildebrande, forsømmer vi en vigtig indsats. Når vi nu arbejder målrettet på at styrke det faglige udbytte i folkeskolen, skal den almene dannelse og elevernes personlige udvikling også styrkes. De to indsatser skal gå hånd i hånd, siger han og tilføjer:

Den kulturelle arv, der ligger i kristendomskundskab, er meget vigtig at få med. Så der skal fortsat være et fag, der hedder KLM.

Modstanden er lige så klar hos Dansk Folkepartis Jens Henrik Thulesen Dahl:

Det her er en af de ting, vi helt afviser. Hvis lærerne skal ud at undervise i folkeskolen, kræver det mere end firkantet faglighed, og der sørger faget for, at lærerne kan agere som rollemodeller og give de unge en kulturel dannelse.

Ifølge følgegruppens formand, børne- og kulturdirektør i Næstved Kommune Per B. Christensen, er politikernes bekymring ubegrundet.

Jeg tager deres ord til efterretning. Men jeg mener godt, at man kan håndtere dannelsesdelen, selvom man nedprioriterer de alment dannende aspekter. Vi har afleveret et stykke arbejde, hvor vi vil fremme de professionsmæssige kompetencer i læreruddannelsen. Det handler jo ikke om at flytte faget væk fra uddannelsen, men om at integrere dele af faget i andre fag som for eksempel pædagogik, siger han.

SFs Pernille Vigsø Bagge vil også bevare faget, mens Venstres Tina Nedergaard vil sikre fagets indhold.

Følgegruppens anbefalinger evalueres nu på Christiansborg, og ifølge Uddannelsesministeriet venter man en samlet udmelding fra regeringen inden sommerferien.