Prøv avisen

Præster har også brug for sjælesorg

Sjælesorg udgør en stor og vigtig del af præstearbejdet. Men hvor går præsten selv hen, når han har brug for hjælp? Det giver en ny bog bud på og præsenterer samtidig et forslag til liturgi ved sjælesorgsforløb i forskellige livssituationer. Arkivfoto. Foto: JENS NØRGAARD LARSEN/

Ny bog opfordrer præster til at søge hjælp hos deres præstekolleger. Sjælesorg kan meget mere end psykologhjælp, mener forfatterne til bogen

Sjælesorg udgør en stor og vigtig del af præstearbejdet. Men hvor går præsten selv hen, når han har brug for hjælp? Det giver en ny bog bud på og præsenterer samtidig et forslag til liturgi ved sjælesorgsforløb i forskellige livssituationer.

Bogen lægger op til, at der kan være tidspunkter, hvor det ikke er nok som præst at tage sig selv til nadver om søndagen eller søge hjælp fra læger og psykologer, forklarer forfatterne til Sjælesorg fra præst til præst, Julie K. Goldschmidt, præst i Lyngby Kirke, og Elisabeth B. Siemen, der er præst i Virum Kirke ved København.

LÆS OGSÅ: Kirkens sjælesørgere tager ordet

Arbejdet med bogen kom i stand, efter at Julie K. Goldschmidt for år tilbage modtog sjælesorg hos Elisabeth B. Siemen.

Det lå ikke for at gå til min provst eller biskop, for mine vanskeligheder knyttede sig ikke til noget arbejdsmæssigt. Derfor så jeg mig om i det kollegiale bagland og skrev til Elisabeth, om hun ville yde mig sjælesorg. Vi mødtes 10 gange, hvor Elisabeth havde formet den liturgi med efterfølgende samtale, der ligger til grund for bogen, siger Julie K. Gold-schmidt.

Elisabeth B. Siemen oplevede, at hun skulle bladre rundt i salmebogen for at finde skriftsteder, bønner og salmer. Med den nye bogudgivelse ønsker de at give et samlet, praktisk redskab til at udføre sjælesorgsforløb både for kolleger og i det almindelige præstearbejde, forklarer Elisabeth B. Siemen.

Det undrer mig, at vi som præster ikke bruger hinanden noget mere. Sjælesorg er en stor del af vores arbejde. Du kan ikke have en begravelsessamtale eller anden samtale, uden at du berører feltet. Det er udmærket med psykologsamtaler, men der er det en samtale mellem psykologen og dig selv. Når det er sjælesorg, foregår det under Guds åsyn, og du kan få Hans tilgivelse, siger hun og fortsætter:

Som præst bliver man vænnet til, at det altid er dig, der skal yde. Som kolleger skal vi få øjnene op for, at vi sammen skal ordne andet end ferie- og fridage og kirkeliv for menigheden.

De to forfattere kalder bogen en tretrinsraket bestående af bønner, salmer og trøsteord fra Bibelen. Og der er forslag til sjælesorg ved for eksempel tab, sygdom, anfægtelse, depression og taknemmelighed.

Bagerst i bogen er ritualet for privat skriftemål med syndsforladelse, der om noget peger på det forhold, mennesket står i til Gud. Her får vi evangeliet med syndernes forladelse. Når man står i kirken med et menneske, der har det svært eller gerne vil sige tak for noget, har man ikke altid ordene. Men det har bønnerne, skriftstederne og salmerne, og det kan være en hjælp, at andre har formuleret noget brugbart til situationen, lyder det fra præsterne.