Præst bag drop in-vielser: Ritualet er komprimeret, men ikke ringere

På lørdag kan forelskede københavnere møde uanmeldt op i Sct. Matthæus Kirke på Vesterbro og blive gift. Danskerne tager både deres parforhold og Guds velsignelse alvorligt, og beslutningen om at blive drop in-viet er derfor ikke forhastet, mener en af præsterne bag arrangementet

Birgitte Kvist Poulsen er en af de tre præster, som forelskede par kan møde, hvis de møder op til drop in-bryllup på lørdag. Til daglig er hun præst i Eliaskirken i København og ledende præst i Vesterbro Sogn, der tæller syv kirker. –
Birgitte Kvist Poulsen er en af de tre præster, som forelskede par kan møde, hvis de møder op til drop in-bryllup på lørdag. Til daglig er hun præst i Eliaskirken i København og ledende præst i Vesterbro Sogn, der tæller syv kirker. – . Foto: Vesterbro Sogn.

Birgitte Kvist Poulsen, du er ledende sognepræst i Vesterbro Sogn og en af de præster, som deltager ved lørdagens drop in-bryllup. Hvorfor har I besluttet at tilbyde drop in-vielse i Sct. Matthæus Kirke?

Vi vil gerne imødekomme ønsket om at få et højtideligt øjeblik, som samtidig er uformelt. For vi tror, der er en del mennesker, der af forskellige grunde ikke ønsker at holde en kæmpestor bryllupsfest, men som gerne vil have velsignelsen – bare ved en kortere ceremoni. Det kan være, man har været gift før og ikke ønsker at gentage det store udtræk, eller at man synes, at rådhusets tilbud er fint, men mangler den kirkelige ramme. Der kan måske også være par, som ikke kan samle hele deres bagland til en bryllupsfest, og som derfor ønsker at gøre det på denne måde. Drop in-brylluppets primære kvalitet er, at det er tilgængeligt og ikke alt for omstændeligt. Ud over, at man skal medbringe en prøvelses- attest, kræver det nemlig ikke nogen planlægning.

Nogle vil måske indvende, at det er tivoliserende eller poppet, at man i folkekirken tilbyder drop in-vielser. Hvad mener du?

Selvfølgelig kan man komme med argumentet om, at alting går for stærkt i dag, men her tilbyder vi rum til en fordybet, god samtale inden, så det er ikke et samlebåndsmenageri, vi stiller op. Tværtimod er rammerne i orden, og vi tager en kvalificeret snak med de mennesker, der møder op.

Risikerer man ikke, at tyngden og dybsindigheden tages ud af ritualet, når det kun tager 10 minutter?

Ceremonien ved et almindeligt lørdagsbryllup varer nok 20 minutter længere, for der er salmer og en personlig tale, og læsningerne og bønnerne spredes mere ud. Men selve ritualet, hvor parret velsignes, er det samme, så selve substansen ændres der ikke på, og hurtigere går det altså ikke. Og så er det måske lige præcis det, der kan være attraktivt for nogle. At man ikke skal synge fire salmer, men at ritualet er komprimeret. Og selv om det er det, betyder det ikke, at det kvalitativt er en dårligere udgave af vielsesritualet.

Hvor længe forventer I at kunne samtale med det enkelte par, inden de bliver viet?

Det kommer helt an på, hvad det er for nogle mennesker, man sidder over for, så der er afsat tid til, at samtalerne kan tage den tid, der passer til det enkelte par- forhold. Vores erfaringer med at lave drop in-dåb betyder, at vi kan gennem- føre sådan et arrangement med både elastik til at imødekomme ønsker, og uden at man skal vente for længe på vielsen. Men et slag på tasken vil være, at samtalerne i snit vil tage omkring 20 minutter.

Mange danske par bliver skilt. Er det ikke væsentligt at sikre sig, at de par, der bliver gift i folkekirken, ikke gør det spontant eller i hast, men fuldt ud forstår konsekvenserne og for-pligtelserne ved at indgå ægteskab?

Jeg ikke et sekund i tvivl om, at folk har tænkt sig om, før de lader sig velsigne. Og helt lavpraktisk kan man ikke komme ind ude fra gaden helt spontant, for prøvelsesattesten skal man have skaffet sig i forvejen. Og folk er jo ikke novicer. Ofte har de flere parforhold bag sig, så de er godt klar over, at der ligger en forpligtelse i det. Og de har en fornemmelse af, at der ligger en vis alvor i at få Guds velsignelse over deres parforhold. Så det er jeg ikke så bekymret for. Det samme har vi set i forbindelse med drop in-dåb – det viser sig jo, at folk ofte har gjort sig disse overvejelser i flere år, inden de møder op.

Hvor mange tror du, der vil dukke op til drop in-bryllup hos jer?

Det er ikke til at sige, men jeg tror personligt, at der kommer færre til bryllup end til dåb. For det første er det jo to mennesker, der skal blive enige om at gøre det på den her måde, og for det andet er der netop i forbindelse med bryllup et borgerligt alternativ, som mange vælger.