Prøv avisen

Rabbinere: Religiøse forbud kan tilsidesættes i coronatider

De ortodokse sefardiske rabbinere har helt undtagelsesvist og kun for denne ene gangs skyld givet tilladelse til, at seder-aftenmåltidet, der indebærer højtlæsning af historien om udvandringen fra Egypten samt sange og bønner, i år kan gennemføres på videokonference-app’en Zoom. På billedet bliver der gjort rent i en synagoge i Moskva. Foto: Vladimir Gerdo/TASS/Ritzau Scanpix

En gruppe ortodokse rabbinere tillader undtagelsesvist, at familier fejrer pesach-helligdagen sammen over computeren

Én af de ting, der i jødedommen adskiller helligdage fra hverdage, er forbuddet imod at arbejde og tænde ild, som gælder under sabbat. I den moderne verden fortolkes det forbud blandt andet som et forbud imod at tænde og slukke for elektricitet, at bruge mobiltelefoner, computere eller andre elektriske apparater, når det er helligdag.

Men nu har vi fået en coronaepidemi, der har splittet familiens generationer, og dette vil føles særligt tungt, når den jødiske påske indledes med det rituelle festmåltid, seder-aften, som i år den 8. april må markeres i isola-tion og hjemmekarantæne.

Derfor har en gruppe sefardiske ortodokse rabbinere besluttet, at situationen kalder på en undtagelse: Når familier ikke kan mødes fysisk, må deres medlemmer i stedet mødes elektronisk. De ortodokse sefardiske rabbinere har helt undtagelsesvist og kun for denne ene gangs skyld givet tilladelse til, at seder-aftenmåltidet, der indebærer højtlæsning af historien om udvandringen fra Egypten samt sange og bønner, i år kan gennemføres på videokonference-app’en Zoom. Det gælder dog kun under den forudsætning, at computeren er blevet tændt, og familiekonferencen sat op, inden helligdagen er begyndt.

På Zoom kan alle deltagere se og høre hinanden. App’en er blevet voldsomt populær, siden coronakrisen har ført til hjemmekarantæne verden over. Den er gratis og kan bruges til alt fra sportstræning til religiøse studier med få eller flere hundrede mødedeltagere.

De sefardiske rabbinere skriver i deres fortolkning, at netop seder-aften er vigtig, fordi de yngre generationer sidder med til det traditionelle måltid som et udtryk for nærheden til og respekten for deres bedsteforældre. Nu hvor corona helt har isoleret de ældre, og ingen kan mødes, tilføjer rabbinerne, at de har givet tilladelse til at buge Zoom for ”at lette vores ældres sorg og give dem en motivation for at slås for livet og ikke synke ned i depression, der kan bringe dem på opgivelsens rand”.

De israelske overrabbinere har ikke tilsluttet sig beslutningen, der især repræsenterer en stor gruppe rabbinere med nordafrikanske rødder.

I London har den øverste ortodokse jødiske domstol meddelt, at det i år på grund af coronasmitte, karantæne og de økonomiske problemer, det har bragt med sig, ikke vil være påbudt at skifte hele husholdningen ud med varer, der er produceret specielt til påsken, pesach, hvor det er forbudt at indtage gærede madvarer, for eksempel brød og øl. I år kan man nøjes med selv at overholde reglerne, uden at varerne er specielt påstemplet ”kosher til pesach”.

I onsdags holdt tusinder af ortodokse jøder verden over forbundet på diverse sociale platforme fællesbøn for at standse coronavirussen.