Rapport: Erdogans styre intensiverer hadet mod kristne

Den tyrkiske præsident står bag en retorisk hadkampagne mod kristne, konkluderer observatørgruppe i ny rapport

”Fjendtlighed mod kristne og kristendom er blevet et af de vigtigste værktøjer for det regerende AKP-parti og Erdogan, som i stadig større omfang griber til populisme som et led i sine politiske beregninger,” står der i rapporten.
”Fjendtlighed mod kristne og kristendom er blevet et af de vigtigste værktøjer for det regerende AKP-parti og Erdogan, som i stadig større omfang griber til populisme som et led i sine politiske beregninger,” står der i rapporten. . Foto: STF/AP/ritzau.

Siden det fejlslagne kup i Tyrkiet sidste år har præsident Recep Tayyip Erdogan ført en omfattende klapjagt på tilhængere af den muslimske Gülen-bevægelse, som styret beskylder for at stå bag kupforsøget.

Men det er ikke kun Gülen-tilhængere, der er faldet i unåde. Erdogan har sideløbende, dog med mindre intensitet, optrappet en retorisk hadkampagne imod kristne, lyder konklusionen i en ny rapport fra observatørgruppen Stockholm Center for Freedom (SCF), der består af tyrkiske journalister i eksil.

”Fjendtlighed mod kristne og kristendom er blevet et af de vigtigste værktøjer for det regerende AKP-parti og Erdogan, som i stadig større omfang griber til populisme som et led i sine politiske beregninger,” står der i rapporten.

Her beskriver SCF, hvordan Erdogan og hans tilhængere har skærpet retorikken imod kristne og kristendommen over flere år, hvilket er blevet yderligere intensiveret i løbet af det seneste år. Det viser sig blandt andet ved, at ordet ”kristne” bliver brugt som skældsord om de personer, styret ønsker at stemple som fjender. Erdogans kamp for Tyrkiet bliver sat ind i en fortælling om kampen mellem ”korset” og ”halvmånen”, hvor især den katolske og ortodokse kirke bliver brugt som fjendebilleder. Og da europæiske statsledere mødtes i Vatikanet i marts i år, stemplede Erdogan EU som ”korsriddernes alliance”, der af religiøse grunde holdt Tyrkiet udenfor.

Ifølge SCF er det ikke kun i Erdogans offentlige taler, at man finder den fjendtlige retorik imod kristne. Sprogbruget smitter af hele vejen ned gennem systemet og ses både i medierne og selv hos oppositionspartier.

Den tiltagende fjendtlige retorik imod kristne og kristendom er også noget, som Esra Özyürek, leder af afdelingen for Tyrkiet-studier ved London School of Economics, genkender fra sin egen forskning.

”Det er en antikristen retorik, der i lige så høj grad er rettet mod jøder. Ofte bliver kristne og jøder brugt som synonymer. Og på mange måder minder styrets retorik imod kristne om klassisk antisemitisme med påstande om, at de kommer og infiltrerer landet og vil overtage magten, og at de alle er forbundet og allieret med fjender udefra,” siger hun.

Esra Özyürek forklarer, at der har eksisteret en nationalistisk modstand mod kristne i Tyrkiet i årtier. Men at Erdogan, da han kom til magten i 2003, egentlig forsøgte at gøre op med den. Over årene har hans styre dog udviklet sig i en stadig mere nationalistisk, magtfuldkommen og ikke mindst islamistisk retning, hvorefter kristne er blevet et belejligt fjendebillede.

Kritikken fra SCF kommer blot en uge efter, at det amerikanske udenrigsministerium udgav sin årlige rapport om religionsfrihed i verden. Her bliver Tyrkiet ligeledes kritiseret for ikke at sikre en reel religionsfrihed i landet. Den amerikanske rapport peger på, at Tyrkiet begrænser rettigheder for ikke-muslimske minoriteter, blandt andet ved at indføre restriktioner for både uddannelse af præster og byggerier af kirker og andre religiøse huse, ligesom der også er problemer med antisemitisme i medierne.

Udviklingen i Tyrkiet er bekymrende, mener Jonas Adelin Jørgensen, generalsekretær i paraplyorganisationen Dansk Missionsråd, der repræsenterer danske missionsselskaber, hvoraf et af dem tidligere på året oplevede at få en missionær udvist fra Tyrkiet.
 
”Spørgsmålet er, om det meste blot er retorik, eller om situationen for kristne reelt også bliver forværret. Indtil videre er det for tidligt at sige, for man kan både finde eksempler på, at det bliver værre og bedre. Det hele er ikke entydigt dårligt. Men ligesom der findes islamofobi i Europa, så er der en reel kristenfobi i Tyrkiet,” siger han.