Prøv avisen

Religiøse konflikter spidser til i Asien

Muslimske familier ankommer til et midlertidigt herberg for flygtninge i byen Lashio, Myanmar, maj 2013. Sikkerhedsstyrker kæmper med at kontrollere buddhistiske grupper, som har nedbrændt muslimske hjem og tævet muslimer som følge af en nationalistisk bølge, der rammer landets muslimske mindretal. – Foto: EPA.

Forholdet mellem nationalistiske buddhister og muslimske minoriteter bliver stadig mere anstrengt i Sydøstasien. I Myanmar har 100.000 muslimer i godt et år været fordrevet fra deres hjem

Muslimer i havnebyen Sittwe i Myanmar (Burma) har siden optøjer i juni sidste år været på flugt fra byens buddhistiske flertal.

Fordrevet fra hus og hjem er 100.000 muslimer tvunget til at opholde sig i primitive flygtningelejre uden for byen, hvorfra mange flygter videre til Malaysia ofte på overfyldte fiskerbåde med druknedøden til følge. Fjendskabet mellem nationalistiske buddhister og den muslimske minoritet i det sydlige Myanmar er ikke et særsyn i Sydøstasien. Konflikten tegner et billede af et eskalerende voldeligt forhold mellem muslimer og buddhister i hele regionen. Det skriver The Economist.

LÆS OGSÅ: Trosfriheden er trængt på verdensplan

Optøjerne i Myanmar har skabt fjendtlighed mellem en række muslimske og buddhistiske bevægelser i lande i hele regionen. På den ene side står lande med en buddhistisk majoritet såsom Myanmar og Sri Lanka, hvor partier af radikale og politisk nationalistiske munke spreder ideer om, at islam udgør en kulturel trussel.

Det er særligt frygten for en fremtidig islamisk befolkningstilvækst, der driver den buddhistiske anti-islamretorik. For de mest radikale munke har buddhisme som en levemåde med vægt på barmhjertighed og pacifisme ændret sig til at være en politisk bevægelse med en hadefuld retorik over for minoriteten af muslimer.

På den anden side står overvejende muslimske lande som Indonesien, der støtter de forfulgte muslimer i Myanmar. I den indiske millionby Mumbai har muslimer været på gaden i solidaritet med de fordrevne muslimer. Derudover var det muslimer, der den 7. juli i år stod bag bombningen af en buddhistisk helligdom i byen Bihar i det nordlige Indien, og i maj blev to muslimske mænd anholdt for planlægning af terror mod Myanmars ambassade i Jakatar, Indonesiens hovedstad.

LÆS OGSÅ: Religionsfriheden er under pres i Eritrea

Hvordan konflikterne udvikler sig i Sydøstasien, er uvist. Ifølge The Economist er buddhismen ikke så ens i hele Sydøstasien, at religionen alle steder vil kunne vinde indpas på så stærk nationalistisk vis, som den har gjort i Myanmar. I Thailand forventer man for eksempel ikke at se den religiøst motiverede vold. Det overvejende buddhistiske kongerige har dog allerede problemer med voldelige muslimske grupperinger i det sydlige Thailand, men konflikten her ligner indtil videre mere en politisk kamp for uafhængighed end et religiøst motiveret opgør. Den thailandske regering begyndte tidligere i år at mægle med de muslimske bevægelser i den sydlige del af Thailand i håb om at kunne inddæmme volden.

Muslimerne i det sydlige Myanmar tilhører Rhoingya-folket, en muslimsk befolkningsgruppe på 800.000 ud af Myanmars 55 millioner indbyggere, som af Myanmars regering betragtes som statsløse.