Sårene på Jesus har været centrale i kristen tro og kunst

Der findes et utal af malerier af den opstandne Jesus, og på mange af dem er særligt hans sår fra korsfæstelsen fremhævet. Sårmærkerne var fra begyndelsen vigtige for kristne, men de fik med tiden flere betydninger, siger kunsthistoriker

Den italienske maler Caravaggios værk fra 1602 er et af de mest kendte billeder af fortællingen om den tvivlende Thomas. I evangelieteksten, som læses højt i landets kirker denne søndag, kan man læse, hvordan disciplen kun vil tro på, at Jesus er opstået fra de døde, hvis han kan røre ved hans sår. - Foto: Akg-Images/Ritzau Scanpix.
Den italienske maler Caravaggios værk fra 1602 er et af de mest kendte billeder af fortællingen om den tvivlende Thomas. I evangelieteksten, som læses højt i landets kirker denne søndag, kan man læse, hvordan disciplen kun vil tro på, at Jesus er opstået fra de døde, hvis han kan røre ved hans sår. - Foto: Akg-Images/Ritzau Scanpix.

Det er på grænsen til ulækkert at se på. I et mørkt rum står disciplen Thomas over for den opstandne Jesus og stikker sin beskidte pegefinger så langt ind i hans sår under brystet, at det yderste fingerled ikke længere kan ses. Imens stirrer han nysgerrigt ind i såret, og bag ham står andre mænd og gør det samme.

Artiklen fortsætter under annoncen