Sange når livet gør ondt

Den kristne musiker Peter Sandegaard lavede døbefonten i Aarhus Valgmenighed og debuterer nu på cd med Songs for Joebs

Peter Sandegaard er del af det kreative aarhusianske musikmiljø, hvor han spiller med i en halv snes forskellige grupper. Nu debuterer han med sin første cd, der lægger sig i kølvandet på de seneste års kristne kvalitetsmusik. –
Peter Sandegaard er del af det kreative aarhusianske musikmiljø, hvor han spiller med i en halv snes forskellige grupper. Nu debuterer han med sin første cd, der lægger sig i kølvandet på de seneste års kristne kvalitetsmusik. –. Foto: Nicolaj Kristensen.

Om søndagen leder han lovsang i Aarhus Valgmenighed, og når der er dåb i menigheden, bliver barnet døbt i en døbefont, som han har lavet til valgmenighedens kirke, der er indrettet i en tidligere fabriksbygning i det sydlige Aarhus. En anden af hans døbefonte bruges nu som lyseholder i kirken.

Peter Sandegaard, 36 år, har flere talenter, men selvom sten og metal de materialer han bruger til sine døbefonte vejer tungt, er det musikken, der fylder mest.

LÆS OGSÅ: At finde meningen i en døbefont

Nu debuterer han med cden Songs for Joebs, der med sine smukke, smertelige og gennemarbejdede sange lægger sig i tæt forlængelse af den opblomstrende kristne danske kvalitetsmusik, som i de senere år blandt andet er kommet til udtryk ved navne som Hymns from Nineveh og Kloster. Det er ikke lovsange, men musik med et kristent ståsted, som har plads til spørgsmålene, refleksionen og tvivlen, og som med Songs for Joebs også fortvivlelsen, håbløsheden og skriget til Gud eller skriget efter en mening, når livet gør ondt.

Titlen på Peter Sande-gaards engelsksprogede cd kan bedst oversættes til dansk som Sange til sådan nogle som Job, mener Sandegaard selv. Job fortælles der om i Jobs Bog i Bibelen, hvor Satan overtaler Gud til at lade al verdens ulykker ramle ned over Job, som råber efter retfærdighed og en forklaring på lidelsen.

Det er ikke smerte og elendighed det hele på Songs for Joebs, understreger Peter Sandegaard.

Jeg synger også om kærligheden, blandt andet har jeg skrevet en kærlighedssang til min hustru, men så er der altså også de sange, hvor jeg forsøger at beskrive noget af den smerte, mennesker i dag ligesom Job dengang oplever, når de bliver ramt af uforståelige ulykker og lidelser i livet, og hvor der så måske slet ikke bliver plads til Gud, fordi smerten fylder alt. Her er ingen happy end. Det kan jo godt være, at det alligevel ender med det, men det er ikke, hvad det menneske oplever i det øjeblik, hvor livet for alvor gør ondt, og derfor har svært ved at se Gud i det, der sker. Det er de situationer, jeg forsøger at beskrive og lader stå som upolerede skæbnehistorier.

Disse sange slutter ikke, som meget andet kristen musik med nogen from formulering a la Gud er god.

Det er han selvfølgelig, og det tror jeg på, og jeg tror på, at vi når alt kommer til alt kan forvente frelse og himmel og alt det gode fra Gud, men det menneske, der står midt i smerten, har en helt anden oplevelse af tilfældighed og tvivl. For hvorfor lader Gud det ske? Det er jo det store spørgsmål, som tages op i Jobs Bog.

Jeg tror, at der også er et behov for kristen musik, som sætter ord på at være dér, hvor man ikke mærker andet end smerten, tilføjer Peter Sandegaard.

Som opvokset i en folkekirkelig familie, og med en fortid i KFS Kristeligt Forbund for Studerende har kristendommen altid haft betydning for ham, og da han for fem år siden skabte døbefonten til Aarhus Valgmenighedskirke, så han det som en del af sin tjeneste for kirken.

Døbefonten var en eksamensopgave på seminariet, hvor hans hovedfag var sløjd, idræt, dansk og musik, og Peter Sandegaard brugte mindst 300 timer på opgaven, inden han blev tilfreds med resultatet. Det er mere end syv gange så lang tid, som der normalt er afsat til et sådant eksamensprojekt, men Peter Sandegaard sjusker sig ikke til tingene, og stoppede ikke, før han efter mange forsøg fandt frem til det resultat, han kunstnerisk og kristeligt mente at kunne stå inde for.

Det samme gælder hans nye cd, som har været to år undervejs. Pladen har han indspillet i sit soveværelse, og der er på alle måder tale om et soloprojekt: Peter Sandegaard har selv skrevet alle sangene, tekster og musik, han synger alle vokalstemmerne og har lag på lag indspillet samtlige instrumenter. Foruden de mere traditionelle, er der også blevet eksperimenteret med mere utraditionelle.

For eksempel har jeg på en af sangene slået rytmen med en sok på en bageplade, og i øvrigt slået på alt, hvad jeg kunne komme i nærheden af, fortæller han.

Der er kælet for lydbilledet, som er komplekst og mangefacetteret og gennemarbejdet helt ned i de små, fine detaljer. Musikalsk er der et dirrende spænd i sangene fra det afdæmpede til det højdramatiske og desperate, ikke mindst takket være et flot og varieret vokalarbejde.

Peter Sandegaard arbejder som musiklærer på Mariager Efterskole. Det er en halvtids-stilling, og det passer ham godt, for det giver ham tid til også at tage vare på sin egen musikalske karriere. Foruden sine egne projekter, spiller han mere eller mindre fast med i op mod en halv snes forskellige musikgrupper i Aarhus. Blandt dem Aera med søstrene Rebekka og Sabina Matthew. Rebekka Matthew var for år tilbage medlem af pigepopgruppen Creamy.

Songs for Joebs har modtaget tilskud fra Aarhus Kommunes Orkesterkonto. Peter Sandegaard har dannet en gruppe, som gør det muligt også at opføre sangene live ved koncerter. Hans nye cd er ikke ude i alle pladeforretninger, men sælges på internettet/Ahead Music.

Jobs Bog

Peter Sandegaard