Sangerinde: ”Jeg føler, jeg holder en koncert, der er pakket ind i en gudstjeneste”

Når man er på i op til 45 minutter, bør ens optræden i højere grad ses som en koncert end en del af en gudstjeneste. Det mener sangerinde Sarah Cip a Pape, der har vidnet i retssag om brug af musik i to københavnske kirker

”Når jeg optræder med så mange af mine egne sange til, hvad der virker som en koncert, så synes jeg også, kirken skal betale for det, som man gør ved koncerter," siger sangerinden Sarah Cip a Pape.
”Når jeg optræder med så mange af mine egne sange til, hvad der virker som en koncert, så synes jeg også, kirken skal betale for det, som man gør ved koncerter," siger sangerinden Sarah Cip a Pape. . Foto: Esben Halfdan Blaakilde.

Da Sarah Cipa Pape første gang skulle optræde i Trinitatis Kirkes natkirke i København, modtog hun en mail med lidt praktiske bemærkninger fra menighedsrådet. En af dem var, at den 33-årige sangerinde skulle vide, at hun i forbindelse med sin optræden i kirken ikke kunne ansøge om Koda-penge. For den ekstra betaling, som rettighedsforeningen Koda indkræver på vegne af musikskabere, hvis sange spilles offentligt, omfatter ikke gudstjenester. Sarah Cipa Pape undrede sig over beskeden, da det normalt er Koda, der melder ud, om der kan ansøges om penge eller ej. Og efter at have optrådt i kirken, var det endnu mindre klart for hende, hvorfor hun ikke skulle have nogen penge.

”Personligt synes jeg, at arrangementet i højere grad var en koncert end en gudstjeneste. Jeg har optrådt til deres natkirke to gange, hvor vi har været to eller tre kunstnere, der spillede, og jeg selv var på i op mod 40 til 45 minutter. Og så er spørgsmålet bare, om det er i orden at kalde det en gudstjeneste og lade være med at betale til Koda,” siger hun.

Sarah Cipa Pape har for nylig været i Københavns Byret og fortælle om sin oplevelse af at optræde til Trinitatis Kirkes natkirke. Det skete i forbindelse med en retssag, hvor Koda har stævnet Trinitatis Kirke og Københavns Domkirke for ikke at betale Koda-afgift til kunstnere i forbindelse med optrædener ved natgudstjenester.

Sagen bliver set som principiel, da den handler om, hvornår man kan tillade sig at kalde et arrangement for en gudstjeneste frem for en koncert. Og det håber Sarah Cipa Pape også at få opklaret.

”Jeg vil gerne støtte Koda i at finde ud af, om det, kirkerne gør, er lovligt. Det må en dommer nu afgøre.”

Sarah Cipa Pape har sunget og skrevet musik det meste af sit liv og lever blandt andet af at optræde, komponere musik samt undervise i sang. Hun ser generelt de velbesøgte københavnske natkirkearrangementer som en god platform for kunstnere. Den første gang, hun optrådte, blev hun ikke betalt, og anden gang modtog hun et honorar på 2000 kroner. For hende handler sagen ikke om, hvor meget hun kunne have fået fra Koda, men om princippet i det.

”Når jeg optræder med så mange af mine egne sange til, hvad der virker som en koncert, så synes jeg også, kirken skal betale for det, som man gør ved koncerter.”

Ved Trinitatis Kirkes natkirkearrangementer er der hele tiden en præst til stede, der både læser noget op undervejs og holder nadver. Det lyder vel meget som en gudstjeneste?

”Det kan man vel sige. Men spørgsmålet er bare, om det er helt ligegyldigt, hvor meget eller lidt man som musiker optræder. Hvis jeg spiller i 45 minutter, er hele arrangementet så en gudstjeneste, eller er min koncert en koncert i sig selv, der holdes under gudstjenesten? Hvis jeg bare kom og spillede en sang eller to, ville jeg ikke se det som et problem. Men når jeg spiller syv eller otte af mine sange, føler jeg, at jeg holder en koncert, der er pakket ind i en gudstjeneste.”

Menighedsrådet i Trinitatis Kirke ønsker ikke at udtale sig yderligere i sagen, da det gerne vil bevare sit samarbejde med de forskellige musikere ved natkirken. Menighedsrådsformand Lene Ruby oplyser, at alle musikere bliver både mundtligt og skriftligt gjort opmærksomme på, at de deltager i en gudstjeneste og derfor ikke skal indberette til Koda. Hun understreger også, at hvad der skete til gudstjenesterne i natkirken for eksempelvis bare tre år siden, har ændret sig til noget andet i dag.