Sekt er ikke et nedladende ord

Det kommer an på fokus, om man vil kalde Scientology for en sekt eller ej, lyder et svar i denne uges uddrag fra religionsdebatten på Kristeligt Dagblads hjemmeside www.religion.dk

Definitioner af begrebet »sekt«

Spørgsmål: Jeg har læst nogle af jeres artikler om Scientology, som ligger under linksamlingen på hjemmesiden. Jeg har derved fået det indtryk, at I kun skriver ordet »sekt« for at virke nedladende, da jeg ved, at Scientology ikke er en sekt. Jeg forstår definitionen på ordet sekt på følgende måde: En gruppe af mennesker, der har skilt sig ud fra et religiøst samfund, såsom Jehovas Vidner eller lignende.

Kira Andersen

Svar: Sekt har en bredere definition på dansk end at skille sig ud, og begrebet bruges endda ikke ens inden for de forskellige videnskabelige fagområder.

Det er korrekt, at den latinske definition er at skille sig ud, men der er forskel på mange ords oprindelige brug og deres nuværende brug. Desuden er der også forskel på, hvad sekt betyder på dansk og på f.eks. engelsk (sect) i Scientologys hjemland.

Sekt er heller ikke, som du antyder, en nedladende definition, men bruges om mange forskellige religiøse grupperinger. Inden for visse verdensreligioner er sekt en almindelige definition.

Kristendommen var for øvrigt også en jødisk sekt i starten på lige fod med de andre sekter, som f.eks. farisæerne, der har udviklet sig til de nuværende jøder. Det giver dog ikke længere mening at kalde de nuværende jøder og kristendommen for sekter, da de begge er for store og relativt normative for vestlig tænkning.

Scientology kaldes af mange for sekt, fordi bevægelsen har skilt sig ud fra samfundet med en særlig religiøs opfattelse, som er i modstrid med både den traditionelle, kristne tænkning og den videnskabelige opfattelse.

Nogle journalister vil måske ikke kalde Scientology for sekt, mens andre vil, men det kommer an på fokus. Man kunne også vende spørgsmålet om og spørge til, hvordan Scientology skriver om Kristeligt Dagblad i deres avis?

Hilsen

Robert N. Kronberg

Jesus har aldrig udtalt sig om homoseksualitet

Spørgsmål: Er det forkert at være homoseksuel, når man er kristen? Jeg er selv 26 år og lesbisk og oplever gang på gang at få at vide af kristne mennesker, at jeg skal omvende mig, da jeg og min kvindelige partner sammen lever i synd.

Begge er vi kristne og brænder for Gud og kirken. Jeg har i de seneste år derfor ledt efter nogle konkrete steder som var for/imod min levemåde og mig og min samlevers kærlighed.

Hvad siger Bibelen og i høj grad det kristne livssynspunkt til »sådan nogle som os«?

På forhånd tak

GGC

Sognepræst Kathrine Lilleør var: Selvom det kun er den ene af jer, der skriver, så svarer jeg jer begge to.

For det første: Jesus har aldrig udtalt sig om homoseksualitet. Han har i en enkelt passage, hvor han i øvrigt talte om skilsmisser, sagt noget om, at en mand skal forlade sin far og sin mor og gå til sin hustru. Men det var jo ikke i forbindelse med et spørgsmål om homoseksualitet.

Jeg mener ikke, at man derfra kan konkludere, at han mener, at homoseksualitet skulle være forkert. Hvis man derefter dropper luppen og læser evangelierne bredt, så er det tydeligt, at kærligheden mellem mennesker, når den lykkes, overhovedet ikke interesserer ham.

Det er, når vi vender os mod hinanden og bliver tarvelige, at han blander sig og forkynder Guds kærlighed som en livskraft, der kan tilgive og favne selv det, vi ikke kan favne.

Derfor er det så langt ude, når man i menigheder fordømmer særlige former for seksualitet. Det er smålummert og indskrænket, og der er ikke andet at gøre end at ranke ryggen og føle efter dåbsmærket, vandet satte i din pande. Det er pantet på Guds kærlighed til dig, og hvis andre bliver forargede over det, så er det deres problem.

Så ryk fri. I har hinanden. Og verden er fuld af mennesker, der ikke er så skræmte og småtskårne som dem, I åbenbart indimellem omgås nu. Søg andre steder hen og glæd jer over jeres indbyrdes kærlighed, som er en glæde og velsignelse fra Gud selv.

Kærlig hilsen

Kathrine

Koranen anviser ikke, hvordan voldtægt skal straffes

Spørgsmål: Vi er to på 14, der har projekt om voldtægt i kristendom og andre religioner. Vi vil gerne høre islams mening om voldtægt, og hvad straffen er?

På forhånd tak!

Mikkel Aggerbo og Maria Simonsen

8.a, Mariager Skole

Svar: Tak for jeres henvendelse, og jeg må sige, at I skriver om et interessant emne.

Inden jeg begynder at redegøre for, hvordan islams holdning er til voldtægt, vil jeg skynde mig at påpege, at islam ikke opfattes som en entydig størrelse af muslimerne (selvom Koranen ganske vist er det).

De forskellige muslimske samfund har, afhængigt af deres syn på livet, fortolket og implementeret »Guds ord« på forskellige måder. Derfor er det vigtigt for jer at forstå, at når I tager stilling til voldtægt i islam, skal I tage udgangspunkt i Koranen alene. Alt andet (Mohammeds handlinger, lovgivningerne gennem tiderne m.v.) er sekundært.

Islam værner om livet og mennesket samtidigt. Koranen appellerer til det menneskelige intellekt og giver os mulighed for selv at vælge religion. Dvs. at den ikke siger, at vi skal acceptere islam, men at det er op til os selv.

Voldtægt er jo udtryk for tvang på den værste måde. Det har både øjeblikkelige og langvarige følger, såvel fysisk som psykisk. Derfor har alle muslimske regimer straffet voldtægt meget voldsomt. Men da der mig bekendt ikke er nogen vers, der retningsgiver i den forbindelse, er det svært at sige noget konkret.

Jeg vil som tidligere sagt påpege, at selvom der er en universel enighed om forbrydelsen, kan der lovgives efter samfundets udviklingsniveau. Vi skal huske på, at islam er en »grøn« religion. Det vil sige, at den ikke bare tænker på ofret, men også på forbryderen. Hvad sker der, efter at forbryderen har afsonet sin dom? Vil han gøre det igen?

Jeg har et eksempel fra Pakistan fra for nylig. Der var en massevoldtægt af en kvinde i en landsby, hvor borgmesteren og de lokale dommere så gennem fingre med hændelsen. Den pakistanske stat trådte ind, og landsretten afgav dødsdomme til voldtægtsforbryderne og livsvarigt fængsel til borgmesteren og de lokale dommere for deres manglende handling. Der var tydeligvis tale om at sætte et eksempel for resten af landet.

Jeg ved godt, at det nok ikke er uddybende nok, og I kan rette henvendelse igen, hvis I føler behov for det.

Med venlig hilsen

Hadi Khan