Sjællændere er mindst tilfredse med deres stifter

Viborg Stift klarer sig markant bedre end Helsingør Stift i en tilfredshedsundersøgelse af brugerne. På trods af forskellen i tilfredshed landet over er det flotte resultater, siger teolog og ledelsesrådgiver

Kirkeminister Mette Bock (LA) er tilfreds med undersøgelsens resultat.
Kirkeminister Mette Bock (LA) er tilfreds med undersøgelsens resultat. . Foto: Mads Claus Rasmussen/ ritzau scanpix.

Der er tydelig forskel på, hvor tilfredse menighedsråd i Nordsjælland og Vestjylland er med deres stifters betjening. Det viser en undersøgelse af brugernes tilfredshed med landets 10 stiftsadministrationer foretaget af konsulentvirksomhederne Carve Consulting og Rambøll.

Ifølge undersøgelsen har Viborg Stifts administration de mest tilfredse brugere. Her får de en såkaldt tilfredshedsscore på 79,3 ud af 100, mens Helsingør er på sidstepladsen med en score på 66,1.

Det ærgrer stiftets øverste chef, biskop Lise-Lotte Rebel, som dog mener, at resultatet i sidste ende er fint.

”Tallene er gode, men jeg er selvfølgelig træt af, at vi er på sidstepladsen. Vi har haft nogle langtidssygemeldinger, og det er gået ud over betjeningen. Vi er i gang med at rette op på det, for vi vil selvfølgelig gerne have en lige så høj tilfredshed hos brugerne, som Viborg har,” siger hun.

I undersøgelsen er menighedsråd, provstiudvalg og stiftsråd blevet spurgt om, hvordan de har oplevet betjeningen fra stiftsadministrationen, når de har henvendt sig om for eksempel løn, præsteansættelser og byggesager. Og folkekirkens konstruktion taget i betragtning er det et flot resultat, at alle stifter har en tilfredshedsscore på over 65, mener teolog og ledelsesrådgiver Poul Langagergaard.

”Jeg havde ikke regnet med, at stifterne ville få så fint et resultat i sådan en undersøgelse. Når man laver en brugertilfredshedsundersøgelse i en almindelig virksomhed, er det hos medarbejdere, der sidder tæt på lederne og har jævnlig kontakt med dem. I folkekirken sidder menighedsrådene for sig selv og har sjældent kontakt med stiftsadministrationen. Derfor kunne man tro, at tilfredsheden ville ligge lavere, fordi de har mindre kontakt med dem og ser mindre til dem,” siger han.

Efter Helsingør Stift er de mindst tilfredse brugere at finde i henholdsvis Københavns og Lolland-Falsters Stift. Og det er måske ikke helt tilfældigt, at det er stifterne øst for Storebælt, der scorer lavest, mener Poul Langagergaard:

”Det flugter fint med mine egne erfaringer fra arbejde i forskellige stifter. At Helsingør Stift har de mindst tilfredse brugere, betyder ikke nødvendigvis, at de yder den dårligste service. Det kan lige så godt være udtryk for, at man på Sjælland simpelthen er mere tilbøjelig til at markere sin utilfredshed og have en kritisk distance, end vestjyderne i Viborg Stift er,” siger han.

Kirkeminister Mette Bock (LA) er også tilfreds med undersøgelsens resultat.

”Man skal selvfølgelig altid prøve at gøre tingene bedre, men når man sammenligner resultatet med brugertilfredsheden hos andre sammenlignelige institutioner, er det meget godt. Det strækker sig fra en høj grad af tilfredshed til en meget høj grad af tilfredshed. Det skal man være stolt over,” siger hun.

Kan det ikke være et problem, at stifternes betjening kan variere så meget afhængigt af, hvor man er i landet?

”Nej, for det er meget naturligt, at der er en lille forskel. Hvis det var sådan, at niveauet i et af stifterne var lavt, ville det selvfølgelig være et problem, men her drejer det sig altså om et spænd fra højt til meget højt niveau. Der skal være et frirum til, at stifterne kan gøre det på deres egne måder, og så kan de lavest rangerede jo lade sig inspirere af dem med mest tilfredse brugere.”