Prøv avisen
Debat

Skilsmissen får sit eget ritual

– Vi har manglet et ritual til skilsmissen. Der sker en gennemgribende omvæltning af folks liv, og særligt hvis der er børn involveret, er det vigtigt, at man kommer helskindet gennem smerten, siger Ilse Sand, der i dag arbejder som terapeut og som vikar i den danske folkekirke.

Skilsmissepar kan nu markere deres brud ved en kristen rituel handling. Biskop mener, at det kan være ønskværdigt for børnene

Det er ikke kun ved indgåelse af ægteskab, at folk kan bestille en rituel handling. Nu kan også skilsmissen komme på rituel formel. Ritualet tilbydes af Ilse Sand, som er formand for foreningen Præst og Psykoterapi og har 11 års erfaring som folkekirkepræst bag sig. Idéen mødes med åbenhed af blandt andre biskop i Ribe, Elisabeth Dons Christensen.

Vi har manglet et ritual til skilsmissen. Der sker en gennemgribende omvæltning af folks liv, og særligt hvis der er børn involveret, er det vigtigt, at man kommer helskindet gennem smerten, siger Ilse Sand, der i dag arbejder som terapeut og som vikar i den danske folkekirke.

Hendes nye skilsmisseritual fås i både en kristen og en borgerlig indpakning. Forud for ritualet går en række samtaler individuelt eller som par hvorefter der formuleres et afskedsbrev. Ved ritualet læses brevet op, og vælger man den kristne pakke, vil der desuden være tekstlæsning fra Bibelen, bøn og velsignelse.

Ritualet sætter livet ind i en større sammenhæng
Ritualet gør også, at man kan fjerne fokus fra de små ødelæggende konflikter, siger Ilse Sand, som afviser, at skilsmisseritualet strider mod ægteskabets løfte om at blive sammen til "døden jer skiller".

Det centrale i kristendommen er kærlighed, og nogle gange kan en skilsmisse være det kærligste, siger hun.

Det nye ritual for skilsmisser mødes med en vis åbenhed fra den kirkelige top. Ribe-biskop Elisabeth Dons Christensen mener ikke, at der teologisk set er noget til hinder for et ritual af den art. Hun vil heller ikke blande sig, hvis en præst og menighed i hendes stift vælger at låne deres kirke ud til et skilsmisseritual.

Viser det sig, at et ritual rent faktisk kan hjælpe skilte til at lade hinanden leve igen, så er det ønskværdigt, ikke mindst for børnene, siger hun og udtrykker samtidig en skepsis:

Særligt den svigtede part vil have svært ved at skulle gennem et nyt ritual i kirkens rum, hvor der tidligere er sagt "ja" til livet sammen.

Endnu mere skeptisk er biskop Kjeld Holm fra Århus Stift:

Der er noget, som ikke kan bære ritualer og som vi ikke skal forstyrre Vorherre med her-iblandt et ritual for skilsmissen, siger han.