Skilsmisser er ikke længere tabu i kirkelige kredse

Hvor skilsmisse tidligere mødte meget lidt anerkendelse i kirkelige miljøer, styrker selv konservative organisationer i dag støtten til de ramte. Indre Missions generalsekretær erkender at have fokuseret for ensidigt på kernefamilien

Tidligere tiders fordømmelse af skilsmisse i kirkelige kredse er svundet kraftigt ind i de senere år. Blandt andet den karismatiske bevægelse Oase havde på sin sommerlejr et seminar, der henvendte sig særligt til mennesker, der skulle skilles eller var skilt.
Tidligere tiders fordømmelse af skilsmisse i kirkelige kredse er svundet kraftigt ind i de senere år. Blandt andet den karismatiske bevægelse Oase havde på sin sommerlejr et seminar, der henvendte sig særligt til mennesker, der skulle skilles eller var skilt. Foto: Modelfoto.

Tidligere tiders fordømmelse af skilsmisse i kirkelige kredse er svundet kraftigt ind i de senere år.

Det oplyser flere kirkelige organisationer, der fortæller, at accepten af skilsmisser er steget i takt med antallet. En udvikling, der har fået flere af organisationerne til at målrette aktiviteter mod netop skilte.

Blandt andet den karismatiske bevægelse Oase havde på sin sommerlejr et seminar, der henvendte sig særligt til mennesker, der skulle skilles eller var skilt.

LÆS OGSÅ: Er det indlysende, at præster skal vie fraskilte?

Skilsmisser sker oftere og oftere inden for vores kredse, og der er det vigtigt, at vi gør, hvad vi kan for at støtte og bakke de involverede op, uanset om man er mand, kvinde eller barn. Det er vigtigt at vise Guds omsorg også i den situation, siger generalsekretær i Dansk Oase Karsten Bach.

Også hos den kirkelige forening KFUM og KFUK genkender man, at flere og flere kirkeligt engagerede bliver skilt.

Fra centralt hold har vi ikke et decideret arbejde målrettet folk, der er skilt, men vores medlemmer har selv startet et netværk for enlige forældre. De oplevede, at der var et behov, eftersom det traditionelle fokus i KFUM og KFUK typisk er en familieklub, der består af kernefamilier. Men de, der er alene, har måske kun børnene hver anden uge, og så føles det ikke så oplagt at være med i sådan et arbejde, fortæller generalsekretær i KFUM og KFUK Kirsten Lund Larsen.

På samme måde melder også missionsbevægelsen Indre Mission om et stigende antal skilsmisser og netop arbejdet for forebyggelse af skilsmisse samt hjælp i tiden derefter er i stor vækst, fortæller generalsekretær Thomas Bjerg Mikkelsen.

Det er et område, vi har arbejdet på i mange år, og skilsmisser er ikke længere tabu. Samtidig må vi erkende, at vi kan komme til at fokusere for ensidigt på kernefamilien. Familiemønstret har ændret sig drastisk over de seneste fem årtier. Ifølge Danmarks statistik er der 37 forskellige familiekonstellationer, og det er vigtigt, at vi i kirken evner at forholde os til virkeligheden. Vi har brug for at gennemtænke, hvordan vi på en relevant måde favner dem, som ikke lever i en traditionel kernefamilie. Vi har en teologi på den ene side, men må samtidig forholde os til det liv, vi ser i realiteten, siger Thomas Bjerg Mikkelsen.

Både Karsten Bach og Thomas Bjerg Mikkelsen understreger dog, at deres foreningers teologiske syn på ægteskabet stadig er, at det i udgangspunktet er for hele livet. Samme melding lyder fra den katolske kirke, der dog også melder om et stigende antal skilsmisser blandt kirkegængerne.

For at imødegå problemerne har den katolske kirke programsat et nyt tiltag.

Vi har valgt at imødegå problemet helt fra begyndelsen. Næste år introducerer vi et ægteskabskursus på et halvt år, som vordende ægtefolk skal gennemgå forud for en vielse, fortæller informationschef i den katolske kirke Niels Messerschmidt.

Og det kan faktisk være en rigtig god idé at få kirken på bane både som forebygger af og støtte i forbindelse med en skilsmisse, siger præst og undervisningskonsulent ved Center for Familieudvikling Søren Marcussen.

Kirken har traditionelt set forholdt sig meget negativt til en skilsmisse og har i for stor udstrækning talt om idealverdenen. Derfor har kirken ganske enkelt ikke haft noget at tilbyde til folk i en skilsmisse, og jeg tror, mange mennesker har mistet tilliden til kirken på den baggrund. Selvom der er tiltag på vej lokalt, oplever jeg stadig, kirken halter bagefter, siger Søren Marcussen og fortsætter:

Potentielt set kunne den yde en massiv støtte og hjælp, men mange steder sker der for lidt. Kirken bør slippe berøringsangsten og i stedet sige: Hvad kan vi gøre for at hjælpe? For eksempel viser forskning, at det er de i første år af ægteskabet og ved familieforøgelser, at der skal sættes ind med forebyggelse af skilsmisser. Og der har kirken jo en oplagt mulighed i forbindelse med dåbssamtalerne.