”Som han opstod, skal vi opstå”

En Grundtvig-salme var inspirationen, da Alice Ravnholt fra Ølstrup skulle fortolke påskemorgen med sin pensel. Hendes maleri er det nye alterbillede i Ølstrup Kirke, der erstatter det stjålne Emil Nolde-maleri

70-årige Alice Ravnholt, som har malet Ølstrup Kirkes alterbillede, er pensionist og har tidligere arbejdet som hjemmehjælper og pædagogmedhjælper.
70-årige Alice Ravnholt, som har malet Ølstrup Kirkes alterbillede, er pensionist og har tidligere arbejdet som hjemmehjælper og pædagogmedhjælper. Foto: Astrid Dalum.

Selvom Elly Jensen på 99 år har levet et langt liv og været aktiv i både kirken og missionshuset, havde det med opstandelsen altid været lidt svært at forholde sig til. I hvert fald indtil hun i sommer så det maleri, hendes nevøs hustru, Alice Ravnholt, havde malet til Ølstrup Kirke ved Ringkøbing.

Det maleri er i dag en del af landsbykirkens altertavle, og det har det kun været i knap et år. Den 10. marts sidste år indrammede altertavlen nemlig et andet billede. Et Emil Nolde-maleri fra 1904. Det gjorde den ikke dagen efter. Maleriet med en anslået værdi på 10 millioner kroner var blevet stjålet.

Da håbet om at få maleriet tilbage så småt forsvandt, begyndte menighedsrådet at tale om at erstatte det. Så de kontaktede den lokale Alice Ravnholt, som er jævnlig gæst i kirken.

”Jeg var hurtig til at sige ja, men jeg kom til at tvivle lidt på, om jeg nu også havde de rigtige forudsætninger. Jeg har jo aldrig fået noget udstillet rigtigt. Så jeg sendte en masse mails med mine malerier til menighedsrådet, så de kunne se dem og få muligheden for at sige nej,” siger hun.

Men menighedsrådet holdt fast i ønsket om at få den lokale kunstner til at male det nye alterbillede. Efter at have vist menighedsrådet og sognepræst Inge-Dorthe Brønden Kaasgaard nogle skitser gik hun i gang med at male motivet af kvinderne ved graven.

Forinden havde hun læst beretningen i de forskellige evangelier, men idéen blev først lysende klar for hende, da hun til gudstjeneste på skærtorsdag sidste år stødte på Grundtvigs salme ”Opstanden er den Herre Krist”.

”Jeg havde tegnet billedet op om onsdagen. Da vi sang den salme, tænkte jeg, at det var lige præcis det, jeg malede. Især strofen 'Som han opstod, skal vi opstå', beskriver det, jeg havde tænkt.”

Forhåbentlig uden at udpensle det unødvendigt: Det hvide stof forestiller Jesu liglagen og symboliserer altså hans opstandelse. Sommerfuglene, der flyver ud af den tomme grav, er et billede på menneskenes opstandelse.

Alice Ravnholt er glad for sommerfuglene på maleriet. Men de skulle ikke have været med på billedet i første omgang. Hun havde nemlig aftalt med menighedsrådet, at der skulle strømme lys ud af graven. Men det gik helt galt, da hun forsøgte at male dette, så hun skyndte sig at få det af vejen igen.

Det var her, hun fik idéen til at lade sommerfugle strømme ud af graven i stedet for lys.

”Det var en god idé, syntes jeg. I mit hoved gav det mening med sommerfugle som et billede på opstandelse, men jeg ville også lige undersøge, om det kun var i mit hoved. Så jeg søgte på internettet, og rigtig mange gange symboliserer sommerfugle opstandelse. Der var jeg lidt heldig.”

Efter at have færdiggjort maleriet i påskedagene, skulle der gå to måneder, inden det blev offentliggjort. I den tid kunne Alice Ravnholt overveje, hvad hun skulle sige under præsentationen. Det var vigtigt for hende at forklare, at billedet viser både Jesu og menneskers opstandelse.

”Det vidste jeg ikke helt, hvordan jeg skulle gøre. Men så fik jeg en speciel drøm. I drømmen var der en computerskærm med to linjer. På den ene linje stod der 'sommerfugle', og på den anden stod der 'som han opstod, skal vi opstå'. Så vidste jeg, at det var sådan, jeg skulle koble sammenhængen.”

Sådan forklarede hun motivet, da billedet blev præsenteret i kirken den sidste søndag i juni, og sådan forklarede hun det også, da hendes mands tante, Elly Jensen, skulle se det senere. Det var som nævnt den dag, at den 99-årige for alvor begyndte at forstå opstandelsen.

”Hun sagde til mig, at påskemorgen pludselig var blevet lyslevende for hende på grund af maleriet. Det var liglagenet, der lå slængt på jorden, der gjorde det hele klart for hende. Det var lidt stort.”