Prøv avisen

Stilhed før storm i Maria Hjerte Abbedi?

Sostrup Slot, Gjerrild på Djursland. Nonneklosteret. Foto: Foto: Mr. Niels Aage Skovbo

Det stille klosterliv på Marie Hjerte Abbedi går sin vante gang, selvom Østjyllands Politi lige nu venter på at afhøre klosterets omstridte leder

Ved første øjekast lægger man slet ikke mærke til hende, nonnen.

Hun sidder så stille, som var hun smeltet sammen med det møbel, hun læner sig op ad. Fra sin plads foran alteret og med ryggen til menigheden sørger hun for, at den eukaristiske tilbedelse glider i klosterkirken ved Maria Hjerte Abbedi i landsbyen Gjerrild ved Grenaa. Hver dag mellem klokken 10 og 17.30 skiftes søstrene og troende fra omegnen til at bede en time foran det hellige sakramente.

Og der er måske lidt ekstra at bede for i disse dage, hvor Østjyllands Politi venter på, at klosterets leder, abbedisse Moder Theresa, på mandag returnerer fra Peru. Hun er i Sydamerika for at opføre endnu et kloster, det tredje under hendes ledelse, men politiet ønsker at afhøre hende om en sag, som angiveligt fandt sted lige her på klosterets grønne og frodige grund for år tilbage.

Baggrunden for politiundersøgelsen er blandt andet selvbiografien Nonne tur/retur skrevet af den danske kvinde Helene Hägglund. Bogen udkom sidste år og handler om Hägglunds 12 år som nonne i Maria Hjerte Kloster. Her oplevede hun i slutningen af 1980erne og i begyndelsen af 1990erne, hvad hun selv betegner som både overgreb og manipulation fra abbedissens side.

LÆS OGSÅ: Forbrydelse og tvang i klosterlivet

Overgrebene kulminerede ifølge Hägglund i 1993, da en ældre dement nonne døde af kulde, efter at Moder Theresa angiveligt havde låst hende ude i klosterhaven i november måned. Forinden skulle abbedissen i flere tilfælde havde bundet kvinden til en stol.

Søster Perpatua lå på den kolde jord uden for klosteret med et halvråddent æble i hånden. I en underlig, forvreden stilling. Død, lyder Hägglunds beskrivelser af dødsfaldet.

Tidligere stod hun alene med sine anklager mod klosteret, men i løbet af de seneste uger har DRs P1 afsløret, at flere mennesker med tilknytning til stedet nu bakker den tidligere nonne op.

LÆS OGSÅ: Flere står frem i sag om magtmisbrug på dansk kloster

Afsløringerne falder sammen med, at den katolske kirke i Danmark lige nu er anmeldt til politiet i 31 sager. Men hvor de 31 sager drejer sig om sexmisbrug og blufærdighedskrænkelse, er magtmisbrug og manipulation omdrejningspunktet i anklagerne i den prækere sag fra Maria Hjerte Abbedi.

Det trængte langsomt ind i baghovedet: Vi mishandler folk. Det går ikke. Jeg udtalte det aldrig, men det fandtes som en følelse, og jo dårligere jeg fik det, jo mindre kunne jeg undertrykke den følelse, sagde hun til Kristeligt Dagblad allerede i forbindelse med bogudgivelsen sidste år.

LÆS OGSÅ: Tidligere nonne taler ud

Kristeligt Dagblad præsenterede også Moder Theresa med efternavnet Brenninkmeijer med de alvorlige anklager i bogen, men hun afviste det hele som science fiction. Siden har hun ikke udtalt sig. De negative røster om abbedissen dukker dog op fra flere kanter.

Bloggeren Karen M. Larsen, der er cand.mag. i historie og religion, besøgte som 14-årig klosteret og mødte den dengang unge Moder Theresa.

Søster Theresa viste mig stor opmærksomhed, hvad jeg, som var ensom og uden et socialt netværk sugede til mig med begejstring. Dertil kom, at jeg savnede religiøs vejledning, og hun bød sig til som min åndelige vejleder. Et tilbud, som jeg tog imod med glæde...

Der er dog ingen tvivl om, at hun manipulerede med mig og brugte mine følelser i sin egen interesse. Og den var at få mig til at indtræde i Sostrup Kloster, og det så hurtigt som muligt. Jeg husker, at hun lagde pres på mig for at sige, at jeg ville indtræde, og hun stillede sig først tilfreds, da jeg tøvende svarede ja hertil, skriver Karen M. Larsen på sin blog

Tilbage i klosterkirken er nonnen stadig ubevægelig. Kun svagt harpespil og blafrende fyrfadslys intervenerer med stilheden. Men det tilbagetrukne liv med bøn er nu også hele fundamentet for Maria Hjerte Kloster, der er en del af den kontemplative Cistercienserorden. Skulle man være i tvivl, har priorinden hængt en seddel op i våbenhuset.

Kirken er GUDS HUS - BØNNENS HUS. Alle er velkomne til at bede med søstrene. Udover det bedes tavsheden respekteret, står der.

Det er dog tydeligt at fornemme, at andre søstre er hjemme, men alle klostrets døre er låste, og de bliver ikke åbnet, når man ringer- eller banker på. Telefonerne tager de heller ikke.

Men flere vinduer til førstesalen står åbne og bag tunge gammelrosa gardiner øver nogen sig på klassiske musikinstrumenter, hvilket i øvrigt er helt efter bogen. Indtil middag er der blandt andet undervisning i ordensregler, askese og musik på programmet.

Pludselig sker der noget. Klokken 12.15 bliver døren fra klosteret og ind til selve kirkerummet låst op, og ind myldrer fortrinsvis unge nonner i deres gulvlange, mælkehvide gevandter. Det er tid til middagsbønnen Sext. Nonnerne har kapper på hovederne. De unge hvide, og de ældre sorte. En enkelt er dog i shorts og bærer ikke kappe. Måske en ny tilkommen, der vil snuse til klosterlivet?

Når de træder ind ad døren, dypper de fingrene i vievand og slår korsets tegn, knæler foran alteret, hvorefter de finder deres plads. Her ligger kæmpestore læderindbundne bønnebøger, som de snart efter synger fra med lyse sopranstemmer. Med sangen følger en koreografi, hvor de gentagne gange bøjer sig forover, så panden rører bønnebogen.

Da bønnerne er overstået, bliver klosterdøren låst op, og de godt 20 søstre forsvinder lige så hurtigt, som de er kommet. Ingen har tilsyneladende tid til at standse op for at tale.

Den katolske biskop i Danmark Czeslaw Kozon har heller ikke ytret sig meget om beskyldningerne mod Maria Hjerte Kloster.

I 2009 lykkedes det Kristeligt Dagblad at få adgang til en række breve skrevet til biskoppen af mennesker med tilknytning til stedet. Breve, der afslørede, hvordan det stod til bag klosterets mure.

LÆS OGSÅ: Dokumentation: Læs uddrag af breve i Sostrup-sagen

Vi levede i et lukket miljø, og jeg havde ikke noget sammenligningsgrundlag. Det gør, at man langsomt bliver suget ind i stedets egen logik. Det, som for andre ville være absurditeter og uhyrligheder, blev for os normaliteten... Til sidst troede jeg ikke længere mine egne tanker, men afskrev enhver uenighed som en fristelse fra Djævelen, stod der i et brev fra en tidligere nonne.

Som nonne kan jeg ikke tillade, at min kirke giver sådanne billeder af klosterlivet, som i mine øjne snarere ligner en sekt. Derfor skriver jeg om mine erfaringer, selvom det, jeg har beskrevet, kun er en brøkdel af det, jeg har oplevet, og stadig er svært at formulere, skrev en anden tidligere nonne til Kozon.

Biskoppen anmodede på den baggrund i 2001 Vatikanet om et ekstraordinært visitats. Det ekstraordinære tilsyn fra Vatikanet blev dog aldrig til noget, og biskoppen forklarede forleden til DRs P1, at han kun i meget overordnede vendinger beskrev problemerne i klosteret for den katolske kirkes øverste mænd.

De tiltagende anklager mod klosteret har nu fået Czeslaw Kozon til at bede Vatikanet om en uvildig undersøgelse. Samtidig meddeler Danmarks katolske biskop, at han også gerne ser, at politiet kommer til bunds i, hvad der præcist skete, da den ældre demente nonne døde i 1993.

Selv mener biskoppen dog ikke at have gjort noget galt i sin håndtering af sagen fra Maria Hjerte Abbedi.

Jeg mener ikke at have overtrådt dansk lovgivning eller forsømt at gøre noget som loven forpligter mig til, men det er naturligvis op til det danske retsvæsen at tage stilling til det spørgsmål, skrev Kozon forleden i en pressemeddelelse.

Efter middagsbønnen i klosterkirken, er der blevet stillet en tallerken varm mad pakket ind i husholdningsfilm på et bord i våbenhuset. I et stykke tid står maden der bare og bliver kold, men så svinger en bil ind foran klosterkirken.

Ud stiger en katolsk præst. Han bærer den karakteristiske sorte skjorte med den hvide firkant under hagen. Han er kommet for at hente maden.

Han præsenterer sig som Heinz Haas, pensioneret katolsk præst fra Köln i Tyskland, som de seneste fire år har boet i en lille lejlighed ved siden af klosteret.

Efter at jeg gik på pension, søgte jeg en plads, hvor jeg kunne tjene Gud, og så fandt jeg frem til Moder Theresa og klosteret her, fortæller han.

Han bekræfter, at Moder Theresa lige nu er i Peru for at bygge endnu et kloster - og at hun kommer hjem på mandag. Han mener, at anklagerne mod hende og klosterlivet bunder i uvidenhed.

Man må være her flere måneder for at kunne opleve klosterlivet indefra og forstå det. Over hele verden er der kvinder, der bliver kaldet af Gud, men det kan måske være svært at forstå for folk i Danmark, siger han

Han trækker på skulderen ad de anklager, Helene Hägglund er kommet med mod klosteret.

Jeg så hende på tv, og det var ikke noget glad ansigt. Efter min mening er Moder Theresa en meget kompetent leder. En sag har jo altid to sider, siger Heinz Haas.

Han gør det klart, at ingen af nonnerne er tvunget til at være i Maria Hjerte Abbedi.

Nonnerne er frie her. Det er ikke noget fængsel. Hvis de vil gå, kan de gøre det. Nogen prøver at bo her en måned og tager så af sted igen.

Det er ikke noget fængsel, gentager Heinz Haas.

Hos Østjyllands Politi understreger chefpolitiinspektør Bent Preben Nielsen over for Ritzau, at det langt fra er sikkert, der kan rejses tiltale mod abbedissen i sagen.

LÆS OGSÅ: Politiet vil opklare Sostrup-sag

Men vi mener, at det vigtigt at få den her sag undersøgt. Også af hensyn til de mennesker, der bliver beskyldt for at have foretaget noget ulovligt. Det må være rart for alle at få sagen afklaret, siger Bent Preben Nielsen.

Politiet har netop været i kontakt med abbedissens advokat og fortæller, at man vil gå i gang med afhøringen af hende i den kommende uge.

Oppe i selve Gjerrild by, der ligger som en udstrakt slange en lille kilometer fra klostret, ønsker man også en opklaring af sagen, fortæller Lotte Dantoft, ejer landsbyens eneste butik Kwik Spar.

Hvis det er, som de tidligere nonner siger, er det fint at sætte en politiundersøgelse i gang, siger Lotte Dantoft

Hun har boet i Gjerrild hele sit liv og husker, hvordan nonnerne tidligere var mere synlige i bybilledet.

Men med tiden er det som om, det er blevet mere og mere lukket. Vi mærker dem ikke, og ser dem ikke mere.

Efter at Moder Theresa er kommet til, er det som om, det er blevet mere lukket, tilføjer Lotte Dantoft.