Stjerner er reklamesøjler for religioner

Sangerinden Madonna eller skuespilleren Tom Cruises konversion fungerer som en vigtig reklame for religionen, mener eksperter

Den amerikanske skuespiller Richard Gere er født kristen metodist, men efter en rejse til Nepal i 1978 begyndte han at interessere sig for den tibetanske buddhisme. Her ses han sammen med den åndelige leder Dalai Lama, som han er stærk tilhænger af. -
Den amerikanske skuespiller Richard Gere er født kristen metodist, men efter en rejse til Nepal i 1978 begyndte han at interessere sig for den tibetanske buddhisme. Her ses han sammen med den åndelige leder Dalai Lama, som han er stærk tilhænger af. -. Foto: MANDEL NGAN Denmark.

Den amerikanske sangerinde Madonna sværger til den mystiske religion kabbala, der er en del af jødedommen, og synliggør det ved et rødt armbånd. Den amerikanske sanger Prince er Jehovas Vidne og udtaler selv, at han gerne udbreder det religiøse budskab ved at stemme dørklokker. Den amerikanske skuespiller Tom Cruise taler vidt og bredt om Scientology.

Sådan kunne opremsningen af stjerner, der konverterer og hellere end gerne udbreder budskabet om deres nye religion, blive ved. Og det giver opmærksomhed til de religioner og spirituelle retninger, som de kendte bekender sig til, lyder det fra flere eksperter.

René Dybdal Pedersen er ph.d.-studerende ved afdelingen for religionsvidenskab på Aarhus Universitet og har forsket i nyreligiøse bevægelser. Han mener, at når kendte konverterer, bliver de hurtigt en stor del af religionen.

- For eksempel har Scientology såkaldte celebrity-centre, hvor kendte mennesker mingler med andre kendte. Det er helt klart et eksempel på en religion, der dyrker kendisser. De kendte er også en vigtig reklamesøjle, der kan trække flere medlemmer og udbrede budskabet, siger han.

Christian Munch-Hansen, der er cand.mag. i religion og musik og har skrevet speciale om kristendommen i rockmusik, er enig med René Dybdal Pedersen i, at religionerne nyder godt af stjernernes omvendelser, og han fremhæver også Scientology som en religion, der bevidst udnytter at være de kendtes og succesfuldes religion.

- Det er jo fantastisk reklame for Scientology med alle de kendisser, der er tilhængere, så hvorfor skulle de ikke udnytte det? Tænk bare på, hvordan filmstjerner i disse år er det helt store reklametrækplaster for parfumeprodukter og dyre herreure. Men generelt tror jeg, det ligger mange religioner fjernt at tænke i marketing på den måde, siger han.

Ikke desto mindre kan stjernernes omvendelser give interesse og opmærksomhed hos fansene.

Det røde kabbala-armbånd ses ikke kun på Madonna, men også den netop afdøde amerikanske sanger Michael Jackson og den amerikanske sangerinde Britney Spears er set med armbåndet. Kabbala er nu en af de mest populære religiøse retninger i USA, hvor den er velbeskrevet i modemagasiner og ugeblade.

Når fans prøver at efterligne deres idol, spiller religionen en rolle, mener Lars Ahlin, der er lektor i religionssociologi ved Aarhus Universitet.

- Specielt hos yngre mennesker vil religionen også spille en rolle, men jeg tror ikke, at mange fans decideret vil konvertere på grund af for eksempel Madonna, siger han.

fogsgaard@kristeligt-dagblad.dk