Stor forskel på klostre og Scientology

Forskellen på Scientology og klostre er blandt andet, at klosterlivet vælges efter en prøvetid. Det er ikke en straf, siger tidligere dominikanermunk Erik Christiansen

En vigtig forskel på en katolsk orden og Scientologys program er, at de katolske munke og nonner er fuldt vågne og frie, når de beslutter sig for klosterlivet, siger Erik Christiansen.
En vigtig forskel på en katolsk orden og Scientologys program er, at de katolske munke og nonner er fuldt vågne og frie, når de beslutter sig for klosterlivet, siger Erik Christiansen.

-Scientologys genopdragelsesprogram, The Rehabilitation Project Force, kan ikke sammenlignes med en katolsk orden. Selv om munke og nonner ofte lever et enkelt liv med flere selvvalgte begrænsninger, ligner det slet ikke genopdragelsesprogrammet, som har været beskrevet i Kristeligt Dagblad og mange andre medier de seneste dage.

Det siger den tidligere dominikanermunk Erik Christiansen, som nu arbejder på Den katolske Kirkes Bispekontor.

Den sammenligning benytter Scientologys informationschef, Anette Refstrup, ellers i sit forsvar for genopdragelsesprogrammet, der blandt andet betyder, at deltagerne skal arbejde otte timer om dagen under overvågning og studere Scientologys skrifter fem timer hver dag, de skal forblive på basen, kan ikke holde ferie og skal altid løbe eller gå hurtigt.

En vigtig forskel på en katolsk orden og Scientologys program er, at de katolske munke og nonner er fuldt vågne og frie, når de beslutter sig for klosterlivet, siger Erik Christiansen.

- Det kan jeg læse, at scientologerne ikke er. De, som står af, kalder jo bagefter programmet for hjernevask. Den reaktion har jeg aldrig hørt fra en tidligere munk eller nonne.

Han forklarer, at man først bliver optaget i en katolsk orden efter en prøvetid

- ofte et års tid. I det år har man andre pligter og en lidt anderledes dagligdag end de indviede nonner eller munke, men forskellen handler ikke om rang som hos Scientology. I nogle kvindelige ordner kan man kende novicerne på et særligt slør, men det bærer de ikke som straf, men fordi de skal have en særlig omsorg, siger han.

Mange forskelle

Kristeligt Dagblad har også talt med nogle kvindelige ordener, som er rystede over sammenligningen med Scientology, men afstår fra at udtale sig offentligt, fordi de har aflagt løfte om et tilbagetrukket liv. Det, som især støder, er netop det meget magtfulde hierarki, som scientologerne i genoprettelsesprogrammet må bøje sig under. Man kan overhovedet ikke gøre sig fortjent til at stige i klosterets rangorden.

- I dominikanerordenen er alle principielt lige. Hvert tredje år vælges en ny prior. Han rangerer ikke over de andre, men han er den, der sørger for, at gruppen fungerer, siger Erik Christiansen.

I Scientologys program skal deltagerne i timevis bekende deres synder over for Scientology, og deltagerne skal angive hinandens overtrædelser. I en katolsk orden skelner man mellem synd mod Bibelens bud og brud på klosterreglerne. Synd mod Bibelens bud bekender man for sin skriftefader, som på vegne af Gud tilgiver en. Han må derefter aldrig nævne synden igen - heller ikke ved et senere skriftemål. Brud på ordenens regler bliver som regel fortalt, når alle er til stede.

- Så fortæller man måske, at man har pjækket fra korbøn x antal gange og får at vide, at det skal man holde op med. Man kan også spørge til en bror, om han ikke har glemt at nævne de kopper, han har smadret. Men alt sker helt åbenlyst, og det handler jo om, at vi har regler til fælles gavn, siger Erik Christiansen.

I klostret er det også væsentligt at drage omsorg for hinanden, så ingen føler sig ensomme eller vantrives. I Scientologys genopdragelse bliver deltagerne bevidst isoleret. Når Erik Christiansen løber listen med regler for Scientologys genopdragelse igennem, kan han ikke genkende ret mange punkter fra klosterlivet.

- Når man vælger at gå ind i en katolsk orden, er man sig hele tiden bevidst, at man er her af egen fri vilje, og at man til enhver tid kan gå ud, hvis man fortryder. Og gør man det, betyder det ikke udstødelse eller straf. Der er nogle formaliteter, der skal ordnes, og dem ordner man, siger Erik Christiansen, som selv brød med munkeordenen, da han indså, at klosterlivet ikke passede til ham.

Scientology afviser

Scientologys informationschef, Anette Refstrup, mener ikke, at man kan bedømme Scientologys genopdragelsesprogram på baggrund af de regler og historier, der er kommet frem i pressen. Scientology har netop anmeldt Ursula Caberta, som leder en tysk Scientology-undersøgelsesgruppe under Hamburgs indenrigsministerium, for at sprede urigtig og forhånende propaganda til de danske medier.

Undersøgelsesgruppen var en vigtig kilde, da Morgenavisen Jyllands-Posten i søndags fortalte om Scientologys genopdragelsesprogram. Klagen mod Urusla Caberta er indgivet med henvisning til straffelovens paragraf 266, som ifølge en pressemeddelelse fra Scientology forbyder bagvaskelse på baggrund af race, hudfarve, national eller etnisk oprindelse, tro eller seksuel orientering.