Storfilm om kristenforfølgelser

Instruktøren Martin Scorsese har været 27 år undervejs med sin seneste film. Den handler om jesuitermissionærer, kristendom i Japan og grusom undertrykkelse

Skuespilleren Liam Neeson spiller præsten Cristóvão Ferreira i ny film om undertrykkelse af anderledestroende i 1600-tallets Portugal. –
Skuespilleren Liam Neeson spiller præsten Cristóvão Ferreira i ny film om undertrykkelse af anderledestroende i 1600-tallets Portugal. – . Foto: Allstar Picture Library/Paramount Pictures/Polfoto.

Kristenforfølgelser er i fokus, når amerikanske biografer den 23. december blænder op for Martin Scorseses filmatisering af japaneren Shūsaku Endōs roman ”Silence” (1966). Endō fortæller historien om to portugisiske jesuitermissionærer, der rejser til Japan i 1600-tallet på jagt efter sandheden om deres beundrede læremester, der siges at være faldet fra troen.

I takt med at de to jesuitter oplever den skånselsløse undertrykkelse af landets kristne og den styrke, som de møder forfølgelserne med, bliver portugisernes egen selvforståelse som missionærer sat på prøve.

Scorsese læste første gang Endōs mesterværk i 1989 og arbejdede i årevis på at rejse penge, førend han begyndte optagelserne i januar 2015. I et interview med avisen The New York Times har filmskaberen forklaret, at ”Silence” er en roman, der handler om ”nødvendigheden af, at troen bekæmper erfaringens stemme. ” Det kan lyde kryptisk, men religiøse temaer – synd og soning, frelse og fortabelse – har jævnligt optrådt i Scorseses œuvre helt tilbage fra ”Mean Streets” (1973).

Selvom ”Silence” foregår for 400 år siden, er synsvinklen moderne og de spørgsmål, den rejser, relevante for vor tid. Er kristendommens budskab virkelig universelt? Hvad er forskellen på at bekende en tro og at leve den? Og hvorfor er Gud tavs, når de troende forfølges og bliver slået ihjel for hans skyld?

Forfølgelsen af kristne i lande som Egypten, Irak, Pakistan og Kina skaber nye martyrer i ordets oprindelige, kristne betydning. Men ligesom Endōs roman tager Scorseses film ikke blot martyriets værdi for pålydende, men tillader sig at sætte spørgsmålstegn ved de menneskelige omkostninger. For er der ikke tilfælde, hvor martyrens heroiske udholdenhed kan være forkert og alt andet end from?

Se traileren til "The Silence" herunder 


Under forfølgelserne i 1600-tallets Japan opfordrede myndighederne de kristne til at afsværge deres tro ved at træde på en såkaldt ”fumie”, en kobberplade med et aftryk af Jesu ansigt. Tanken var, at den kristne skulle tvinges til at krænke sin Gud og således formalisere sit frafald. Men både i filmen og romanen bliver Jesu ansigt til en langt mere dynamisk størrelse end blot en retslig prøve.

En af jesuitterne spekulerer således over, hvordan Jesus så ud og finder trøst i malerkunsten. Da præsten selv bliver fanget, hører han fra sin celle, hvordan japanske kristne bliver torteret for deres tro og får at vide, at han kan redde dem fra døden ved selv at træde på kobberpladen. Mens præsten søger at nå til en afklaring, hører han en stemme, som han opfatter som Jesus, invitere ham til at gøre netop det: ”Træd! Det var for at blive trådt på af mennesker, at jeg blev født i denne verden.” ”Fumie’en” er blevet til Kristi sande ansigt.

Kristendommen kom til Japan med jesuitermissionæren Frans Xavier i 1549. Ordenen havde succes, men kæmpede også med spørgsmålet om kristendommens tilpasning til lokale skikke eller ej. Også dette dilemma har fænget Scorsese. Er hans hovedpersoner en slags kulturimperialister? Eller skal man omvendt sikre, at kristendommen kan hæve sig over de lokale forhold med sit universelle budskab? Scorseses film er i sig selv en blanding af det nationale og det grænseoverskridende: En italiensk-amerikansk katolik gør en japansk-katolsk forfatters roman om portugisiske katolikker til en Hollywood-film.

Jesuitterne har tidligere appelleret til filmskabere som Roland Joffé, hvis storslåede film ”The Mission” (1986) fortalte om deres mission i Paraguay i 1700-tallet. Scorsese er mindst lige så fascineret af den berømte orden. En jesuit blev tilknyttet projektet som rådgiver, og Andrew Garfield, der spiller den ene af de to missionærer, gennemgik selv de såkaldte ”Åndelige Øvelser”, der siden 1534 har været en del af enhver jesuits uddannelse.

Endelig havde filmen uofficiel verdenspremiere den 30. november i Rom, hvor Martin Scorsese viste den i Det Pavelige Orientalske Institut for 300 jesuitter. Samme morgen mødtes Scorsese også med historiens første jesuiterpave, pave Frans. Om den filmglade pave siden har set filmen er i skrivende stund usikkert. Men mon ikke.

”The Silence” har dansk premiere den 26. januar 2017.

Andreas Rude er kommentator af katolske forhold.