Prøv avisen

Kanye Wests Jesus-album skaber debat: Er det overhovedet Kristus, der er i centrum?

"Vi er her for at udbrede evangeliet. Jeg er her ikke for jeres underholdnings skyld," siger megastjernen Kanye West om sit nye album. Foto: Mario Anzuoni/Reuters/Ritzau Scanpix

En af USA’s største musikstjerner, Kanye West, udkommer i dag med et længe ventet ”Jesus-album”, der møder heftig modstand allerede før udgivelsen

Den amerikanske musikstjerne Kanye West er på forhånd blevet mødt med forbløffelse og skepsis, fordi han udgiver et nyt album og en koncert-film med titlen ”Jesus Is King” (Jesus er konge).

De fleste af de 10 numre på det 35 minutter lange album låner fra bibeltekster og kredser om den åndelige fattigdom i et narcissistisk samfund besat af sociale medier. Den britiske avis The Sun kalder ”Jesus Is King” for ”et evangelikalt opråb mod den moderne verdens onder”, og i traileren til koncertfilmen slår Kanye West fast, at han har til formål at sprede et kristent budskab.

”Vi er her for at udbrede evangeliet. Jeg er her ikke for jeres underholdnings skyld. Jeg er her for at prædike evangeliet, så det handler om at redde sjæle, at redde jer fra evig fordømmelse, i min musik, i mine film, i enhver samtale og i ethvert rum, jeg træder ind i,” siger han i traileren, der også viser et stort kor synge tekster fra Markusevangeliet.

Allerede inden at de fleste har hørt den nye musik, er sociale medier fulde af både ris og ros til Kanye West. Nogle kristne amerikanere mener, at West, der på sit kontroversielle album ”Yeezus” fra 2013 sammenligner sig selv med Jesus, udnytter kristendommen, snarere end lovpriser den.

Andre er mere ambivalente. Kanye West kan bringe nye segmenter ind i den kristne fold, men hans rolle som en slags sekulær prædikant er ikke desto mindre problematisk, advarer klummeskribenten Tobi Oredein i det kristne nyhedsmedie Premier Christianity. Hun peger blandt andet på, at Wests kristne tiltag ofte kædes sammen med promoveringen af hans tøjmærke.

”Mens jeg så disse søndagsgudstjenester, funderede jeg over, hvem der egentlig blev herliggjort. Han giver arbejde til et helt kor af mennesker, der ikke alene synger hans sange, men også er klædt i hans tøj. Er Kristus virkelig i centrum i disse sammenkomster? Det er jeg ikke sikker på,” skriver hun.

Kanye Wests religiøsitet er genstand for stor fascination i USA, hvor den 42-årige rapper takket være sin musik, sin excentricitet og sit ægteskab med reality-stjernen Kim Kardashian West er en af populærkulturens bedst kendte figurer.

Han er også kendt for at være stærkt kontroversiel. I 2006 forargede han mange kristne ved at lade sig fotografere udklædt som Jesus med en tornekrans om hovedet. Han har antydet, at afroamerikanske slaver i USA selv valgte deres skæbne, og han er en af de få afroamerikanske kunstnere, der bakker op om præsident Donald Trump. Han har også åbent talt om at være diagnosticeret med bipolar lidelse.

Kanye Wests musik har fra begyndelsen været gennemsyret af kristne referencer, men hans religiøsitet er taget til i styrke i det seneste år. West erklærer, at han blev ”frelst” tidligere i år, og han har siden januar i år stået i spidsen for en utraditionel gospelinspireret ”kirke”. Hans regelmæssige ”Sunday Service” (søndagsgudtjeneste), der til at begynde med henvendte sig til den amerikanske underholdningsindustris elite, er nu lejlighedsvis åben for en bredere offentlighed.

I et interview med talkshowværten Jimmy Kimmel tidligere i år forklarede Kim Kardashian West, at ”Sunday Service” er en slags ”kristendom light”.

”Der er ingen bøn. Der er ingen prædiken. Det er bare musik. Og det er bare en følelse,” sagde hun.

Kanye West er i færd med at blive mere rettroende, og at han er en gave til kristendommen, mener den fremtrædende præst DeForest Soaries fra den evangelikale kirke First Baptist Church i Somerset i delstaten New Jersey. I en video lagt op på de sociale medier Twitter og Instagram siger han:

”Det begyndte som musik, og det er ved at udvikle sig til et ægte ortodokst budskab med et uortodokst format. Det er sådan, kirken begyndte. Kirken begyndte med folk, der fremkom med et ortodokst budskab i uortodokse formater. Og hele denne idé med at tage hiphopmusik og bruge kristne tekster? Det er netop, hvad salmer er.”

Vi er her for at udbrede evangeliet. Jeg er her ikke for jeres underholdnings skyld.

Kanye West