Svært at se effekt af ateisters kampagne fik beskeden effekt

Ateistisk Selskabs seneste kampagne for at få danskere til at melde sig ud af folkekirken har knap sat sig synlige spor. Det viser en ny opgørelse fra Danmarks Statistik over ind- og udmeldelser af folkekirken i årets første kvartal.

Da Ateistisk Selskab i 2016 lancerede en busreklame med en opfordring til at melde sig ud af folkekirken, endte det med et rekordhøjt antal udmeldelser. Knap 25.000 meldte sig ud af folkekirken i løbet af et år. Derfor blev det mødt med en vis ængstelse i folkekirken, da Ateistisk Selskab tidligere på året annoncerede, at den ville køre en biograf- reklamefilm med budskabet om at forlade folkekirken. Filmen blev vist i tre uger i 19 sjællandske lokalbiografer.

Men ud fra Danmarks Statistiks nye opgørelse er det svært at se, at kampagnen har haft en reel effekt. I alt meldte 3205 danskere sig ud i årets første kvartal. Det er godt nok en stigning på knap 800 i forhold til kvartalet inden, men svarer til gengæld til antallet af udmeldelser i samme kvartal sidste år. Typisk ligger antallet af udmeldelser højest i årets første kvartal.

Hos Ateistisk Selskab siger formanden, at de selvfølgelig gerne havde set flere udmeldelser i perioden. Alligevel er han overordnet tilfreds med kampagnen.

”Det var ikke verdens største kampagne, og vores hjemmeside, hvor man kan melde sig ud af folkekirken, var ovenikøbet ramt af tekniske problemer i perioden. Set i det lys er vi godt tilfredse,” siger han og tilføjer, at antallet af folk, der har meldt sig ud af folkekirken via deres hjemmeside dagligt, cirka blev fordoblet i perioden, hvor filmen blev vist.

”Kampagnen skabte desuden en del opmærksomhed og satte gang i en debat om det sekulære samfund. Det var også en del af formålet,” siger han.

Mens godt 3200 danskere meldte sig ud af folkekirken i løbet af årets første kvartal, blev 11.637 danskere meldt ind i kirken. Dertil kommer alle de medlemmer, som folkekirken mistede på grund af dødsfald. Tilsammen betyder det, at folkekirkens medlemstal daler langsomt over årene.8