Svensk kirke skal lære at håndtere bevæbnede gæster

Malmøs kirkegårdsforvaltning sender ansatte på kursus i at håndtere bevæbnede personer under begravelser. Våbnenes indtog er en kedelig spejling af samfundsudviklingen, lyder det fra forsker

Kirkegårdsforvaltningen i Malmø samarbejder med politiet, der med jævne mellemrum informerer, hvis en afdød har relation til bandemiljøet, og der dermed er risiko for, at bevæbnede gæster vil troppe op til begravelsen.
Kirkegårdsforvaltningen i Malmø samarbejder med politiet, der med jævne mellemrum informerer, hvis en afdød har relation til bandemiljøet, og der dermed er risiko for, at bevæbnede gæster vil troppe op til begravelsen. Foto: Stig Åke Jønsson, AP/ritzau.

For omtrent et år siden mødte en gruppe gæster op til en muslimsk begravelse med synlige skydevåben og skudsikre veste. Den afdøde havde relation til bandemiljøet i Malmø og var en af de mange ofre for bandekriminalitet i Sveriges tredjestørste by, der går under tilnavnet ”Nordens Chicago”.

For de ansatte i kirkegårdsforvaltningen, der varetager alle begravelser uanset religion, skabte episoden frygt. Og det betyder nu, at samtlige ansatte skal uddannes i at håndtere den type situationer, forklarer Sven-Erik Aspeklev, der er kirkegårdschef i Malmø.

”Det er vigtigt, at vores personale ved, hvordan de skal agere, hvis der opstår episoder, hvor de frygter, at det kan udvikle sig aggressivt, eller de føler sig decideret truet af gæsterne,” siger han.

Grundlæggende skal personalet oplyses om, at de skal forlade begravelsen og informere politiet, der så skal overtage opgaven, forklarer kirkegårdschefen.

Sven-Erik Aspeklev fortæller, at kirkegårdsforvaltningen har et velfungerende samarbejde med politiet, der med jævne mellemrum informerer, hvis den afdøde har relation til bandemiljøet, og der dermed er risiko for, at bevæbnede gæster vil troppe op.

”Det er ikke noget, der sker ret ofte. Men en gang imellem bliver vi kontaktet af politiet, og fra tid til anden har vi også situationer, hvor man kan have mistanke om, at gæsterne er bevæbnede, men eksemplet fra sidste år er den eneste gang, vi med sikkerhed har set våben og skudsikre veste. Det er dog nok til, at vi reagerer,” siger han.

I den svenske kirkes afdeling i Malmø oplyser assisterende sognepræst Agneta Hyllstam, at kirken indtil videre har været forskånet for begravelsesgæster, der ikke lægger våbnene fra sig i våbenhuset.

”Jeg kan sagtens tænke mig, at det kan ske, men det er ikke noget, vi med sikkerhed kan sige, at vi har oplevet,” siger hun.

For kirkegårdsforvaltningens medarbejdere, der er ansatte i kirken, er det en kedelig udvikling, mener Agneta Hyllstam.

”Jeg synes, det er forfærdeligt, at vores personale skal være bange for, hvad der kan ske i en ellers fredelig arbejdssituation, så det er helt klart en udvikling, vi vil følge nøje,” siger hun.

Tomas Appelqvist, der er lektor på institut for samfunds- og kulturvidenskab ved Karlstads Universitet i Midtsverige, mener, at de bevæbnede gæster udgør et kompliceret problem.

”Det kan forekomme i sammenhæng med begravelser i andre trossamfund eller ved borgerlige begravelser, som er uden for kirkens område. Derfor er det vanskeligt for kirken at gøre noget ved nu og her, så løsningen er ikke ligefor,” siger han.

Tomas Appelqvist mener, at det er svært at vurdere, om det er et nyt fænomen, eftersom Malmø i årevis har været plaget af bandekriminalitet, og våben som oftest er skjulte. Til gengæld mener han, at våbnene er udtryk for, at der ikke er en særlig andægtighed forbundet med begravelsesritualet.

”Man kan sige, at det er en spejling af det generelle samfund, hvor der desværre er problemer med kriminalitet, og Malmø er en by, hvor mange er bekymrede over de mange skyderier,” siger han.