Røde næser og hornmusik: Der er klovne i kirken

I denne uge blev Skt. Nikolai Kirke i Holbæk fyldt op med tryllerier, jongleringer og røde næser. Den såkaldte klovnegudstjeneste er indstillet til Kristeligt Dagblads initiativpris

Klovnegudstjenesten i Skt. Nikolai Kirke i Holbæk er her i fuld gang. Arrangør og stifter Michel Højer ses ved forreste kirkebænk.
Klovnegudstjenesten i Skt. Nikolai Kirke i Holbæk er her i fuld gang. Arrangør og stifter Michel Højer ses ved forreste kirkebænk. . Foto: Kurt Johansen.

“Det er ikke et show - vi tager det meget alvorligt… Noget af vejen.”

Det siger stifter og arrangør af Holbæk Clown Festival samt næstformand i den internationale organisation Clown International, Michel Højer, om Danmarks første klovnegudstjeneste.

Uden for Skt. Nikolai Kirke i Holbæk er mellem 30 og 40 klovne fra 11 nationer så småt begyndt at ankomme. De skal vise taknemmelighed for deres klovnetalenter ved en gudstjeneste, der bliver holdt i forbindelse med dette års klovnefestival i Holbæk.

Gudstjenesten er den første af sin slags i Danmark og er blevet indstillet til Kristeligt Dagblads aktuelle initiativpris, som hylder de bedste initiativer i dansk kirkeliv.

Der breder sig en fjollet og sjov stemning blandt de deltagere og tilskuere, som er på vej ind i kirken. Alle tilstedeværende virker glade, da popmusikken fra hornorkesteret Off Beats lyder. Det er næsten umuligt ikke at smile. Aftensolen bryder frem, og klovnenes røde næser og farverige tøj skinner klart og tydeligt foran den lille landsbykirke. Klovnene danser lystigt rundt til musikken, mens bolde og kegler flyver rundt i luften.

Der var dans og fest udenfor kirken - både før og efter gudstjenesten.
Der var dans og fest udenfor kirken - både før og efter gudstjenesten. Foto: Kurt Johansen/POLFOTO

Blandt klovnene er der både buddhister, muslimer og kristne, og det er helt fint, siger Michel Højer, som ved denne lejlighed er bedst kendt under sit klovnealias Njetski:

“Det er egentlig ligegyldigt, hvilken religion de tilstedeværende artister har. Det handler om at tro på en skaber - uanset hvilken. Den danske folkekirke er et ideelt sted at sige tak for talenterne og den glæde, de har spredt.”

Se og hør Michel Højer fortælle om klovnegudstjenestens berettigelse i kirken:

Og netop taknemmelighed er det helt store nøgleord ved denne kirkelige begivenhed, der har samlet omkring 120 mennesker i alt. Fordi klovnene rejser hele verden rundt og ofte optræder for mange hundrede mennesker, er det rart at kunne komme ind i kirken og sige tak, fortæller Michel Højer. Han tilføjer yderligere, at det er som om, Gud siger: “Keep going” (bliv bare ved, red.).

Også for mange af de resterende klovne er forholdet til Gud vigtigt. Michel Højer fortæller, at når snakken går på tro og kirke, siger flere af dem ofte: “I’m a clown for God, whose clown are you?” (jeg er en klovn for Gud - hvis klovn er du, red.).

Klovnenes intention er at udtrykke taknemmelighed til en skabende Gud, idet artisterne har fået et noget anderledes talent end de fleste andre mennesker.

Klovnegudstjenesten er inspireret af en engelsk tradition, hvor man årligt holder en kirkelig mindegudstjeneste til ære for den britiske entertainer og sceneklovn Joseph Grimaldi, som har dannet skole for mange europæiske cirkusklovne. Klovnegudstjenesten i Holbæk udspringer ifølge Michel Højer af samme ønske om at ære en afdød ven og kollega, men den skal samtidig bringe livet ind i kirken og vise, at alle har en betydning.

Sognepræst Line Krogsgaard Olesen forestod gudstjenesten i samspil med en række klovne.

Tilbage i kirken lyder den amerikanske gospelklassiker “When The Saints Go Marching In” højlydt fra hornblæserne, der går op ad kirkegulvet skarpt efterfulgt af alle klovnene. Det står nu helt klart, at det ikke kun er spas, men også en højtidelig begivenhed, som menigheden er vidne til. Alle de tilstedeværende rejser sig helt naturligt op, da klovnene kommer ind i kirken, som var det en brud, der gik ind til sit bryllup.

Præsten ved gudstjenesten er Line Krogsgaard Olesen, som til daglig er præst i Sønder Jernløse Kirke. Hun håber på at se flere lignende gudstjenester de næste mange år, og at der vil være masser af børn til stede ved dem:

“Vi viser i dag, at det at gå i kirke og at tro også kan være sjovt,” forklarer hun tidligt i sin velkomsttale.

Og derpå bliver ord som “grine”, “sjov” og “fest” tilført en ellers helt sædvanlig indgangsbøn. Således er gudstjenesten fyldt med klovnerier, tryllerier, oplæsninger, teater og en klovneprædiken med budskabet om, at vi mennesker skal gøre alt, hvad vi kan for at bære over med hinanden.

Klovnegudstjenesten forløber stort set som en almindelig højmesse indeholdende præludium, indgangsbøn, læsning - dog oplæst af en klovn fra et hæfte med klovne på forsiden - prædiken, velsignelse og postludium. Orglet kommer ligeledes kortvarigt i spil ved slutningen af arrangementet, og da Fadervor bliver udtalt højt og tydeligt af de fleste tilstedeværende i kirken, står det klart, at der er mange kirkevante mennesker til stede. Katrina And The Waves’ hit “Walking On Sunshine” fungerer som postludium, og folk klapper med, mens orkesteret og klovnene går ud.

Det lyder meget festligt - og det var det også, siger IT-konsulent Ernst Johansen efter arrangementet. Han mener, det er fint, at denne type gudstjeneste foregår i kirken:

“Aftenens budskab er i tråd med den kristne kirkes budskab. Om man har sit eget tøj på eller klovnekostume er ligegyldigt,” siger han oven på aftenens oplevelse.

Flere af gæsterne siger efterfølgende til Michel Højer, at det var et dejligt arrangement og klapper ham på skulderen. Det bliver man glad i låget af, smiler han, og hævder resolut og bestemt, at det er relevant at afholde denne type gudstjeneste i kirken.

Klovnene ynder desuden at gøre det uforventelige:

“Klovne gør ofte det modsatte af, hvad folk forventer, og på den måde forsøger vi at få det paradoksale frem i virkeligheden. Vi går baglæns ind ad en dør i stedet for at gå forlæns,” konstaterer Michel Højer afslutningsvis.