Prøv avisen

Teater skildrede Jesus med konfetti og mariekiks

En del af Tænkepauser LIVE-konceptet på Nørrebro Teater går ud på, at en skuespiller opfører en videnskabsmonolog baseret på den aktuelle bog. Her ses skuespiller Morten Christensen, som iklædt præstekjole fortalte om Jesus. Foto: Leif Tuxen

Hvordan formidler man forskning om Jesus, så det bliver relevant for mennesker i dag? På Nørrebro Teater i København mødte publikum den kristne hovedperson forklædt som præst, tømrer og superhelt

Komiker Sebastian Dorset indleder med en lille præcisering. Han har lagt mærke til, at aftenens arrangement på Nørrebro Teater i København har fået titlen ”Tænkepauser Live – Jesus” og ikke ”Tænkepauser Live om Jesus”.

”Så jeg ved ikke, om der er nogen, der er her i dag, som tænker, om Jesus mon også kommer,” siger aftenens vært og fortsætter, mens folk griner:

”Han skal jo selvfølgelig komme tilbage på et eller andet tidspunkt.”

I salen sidder omkring 200 mennesker klar til teatrets månedlige ”Tænkepauser Live-arrangement”, som er en kombination af videnskab, teater og talkshow og tager udgangspunkt i den populære bogserie af samme navn fra Aarhus Universitetsforlag. Denne aften er det bog nummer 64 om Jesus, der skal videreformidles på en oplysende og underholdende måde.

Spørgsmålet er dog, hvordan man gør et emne, der indebærer en gennemgang af evangelietekster og næsten 2000 år gamle historiske kilder, relevant for mennesker i dag.

Det har arrangementets dramatiker, Mette Ovesen, og skuespilleren Morten Christensen haft en lille uge til at finde ud af. Undervejs har de drøftet muligheden for at lade historien om Jesus blive fortalt af en fuld julemand eller til en børnefødselsdag med de 12 disciple, men de droppede begge dele. I stedet træder Morten Christensen denne mandag ind på scenen iklædt præstekjole og pibekrave.

Han finder en kurv frem med rødvin, shotglas og mariekiks og beder folk på forreste række om at sende begge dele rundt i salen. Folk griner, mens de tager imod den lille nadver-anretning.

Fra højtalerne lyder salmen ”Et barn er født i Betlehem”, og Morten Christenen begynder at fremsige noget af teksten, mens han gumler mariekiks, så krummerne flyver ud af munden på ham. Om krybberummet, de syngende vise mænd og om røgelse og myrraskær.

”Der er mange informationer at forholde sig til,” siger han og udskifter salmens halleluja’er med ”hurra hurra”.

I sin performance fokuserer Morten Christensen på de forskellige fortolkninger af Jesus, som man finder i evangelierne. Han indleder med det faktum, at den historiske Jesus næppe blev født i Betlehem, men i Nazaret – et ”teologisk nowhere i Udkantspalæstina” – og fortsætter med portrætteringen af Jesus som alt fra tømrer til Messias og en usårlig Superman.

Et øjeblik efter lyder sangen ”Personal Jesus” fra bandet Depeche Mode i højtalerne, og Morten Christensen smider pibekraven og præstekjolen. Han når kun at være tømrer i få sekunder. Under kjolen har han nemlig en lang, hvid skjorte, som også ryger af, og det samme gælder den ternede skjorte, cowboybukserne og tømrer-bæltet, han har indenunder.

Til sidst står skuespilleren tilbage iklædt en tætsiddende Spiderman-dragt, som er taget i brug, da det bestilte Superman-kostume ikke nåede frem inden forestillingen.

Kort efter skifter musikken igen til titelmelodien fra Matador, og Morten Christensen fortæller, hvordan Jesus ifølge Jesus-bogens forfatter, Kasper Bro Larsen, kan beskrives som den populære Elisabeth Friis fra den danske serie.

Skuespilleren finder så et konfettirør frem og skyder det op mod loftet, så farverige strimler falder ned over ham. Til tonerne af ”Dejlig er Jorden” runder han sin optræden af med at konkludere, at det vigtigste budskab, vi har fra Jesus, er, at folk ikke skal gøre ved andre, hvad de selv finder forkasteligt.

Lidt konfetti hænger fortsat fra loftet, da det efterfølgende er teologilektor på Aarhus Universitet Kasper Bro Larsens tur til at træde op på scenen, hvor han sammen med vært Sebastian Dorset gennemgår den bog, han har skrevet om Jesus.

Da det bliver publikums tur til at stille spørgsmål, handler de fleste om at få flere fakta på plads. En vil vide, om Jesu dødstidspunkt er forkert, en anden, hvad forskellen på jøders og kristnes syn på Jesus er, og en tredje, om man kan forestille sig, at Jesus slet ikke døde på korset, hvilket kan forklare, at graven var tom. En kvinde er også nysgerrig på synet på Judas som kristendommens onde skurk.

Kasper Bro Larsen medgiver, at man sikkert kan skrive mere om det emne, og Sebastian Dorset slutter aftenen af med at tilføje, at Judas måske også kan blive relevant ved den næste måneds ”Tænkepauser Live”-arrangement om skurke.

Skuespiller Morten Christensen havde været syg op til forestillingen på Nørrebro Teater og mødte derfor op på scenen med en kande vand i den ene hånd og en fyldt servietholder i den anden. Foto: Leif Tuxen
I Tænkerpauser-bogen om Jesus præsenteres den kristne hovedperson blandt andet som en superman. Da det bestilte superman-kostume ikke nåede frem til tiden, måtte skuespiller Morten Christensen i stedet optræde på scenen i en spiderman-dragt. Foto: Leif Tuxen
Som noget nyt var der også døve og blinde til stede blandt publikum i Nørrebro Teater mandag aften. Her ses en tegnsprogstolk, der oversætter scenen, hvor skuespiller Morten Christensen fortæller, hvordan kvinderne løb skrigende væk fra den tomme grav, hvor Jesus skulle have ligget. Foto: Leif Tuxen
Ved arrangementet i Nørrebro Teater blev der uddelt vin og mariekiks til de fremmødte, som dermed fik lov til at indlede aftenen med en lille nadver-anretning. Foto: Leif Tuxen
Ved aftenens Tænkerpauser LIVE-arrangement var komiker Sebastian Dorset (t.v.) vært, mens skuspiller Morten Christensen (i midten) og dramatiker Mette Ovesen (t.h.) stod for en monolog. Foto: Leif Tuxen
Teologilektor Kasper Bro Larsen forsker i Det Nye Testamente og stået for at koge al forskning og viden om Jesus ned til 60 sider i den nye Tænkepauser-bog af samme navn. Foto: Leif Tuxen