Prøv avisen
LUK

Det ser ud som om at du ikke er logget ind

Log ind for at dele artiklen

Glemt adgangskode? Klik her.

Bjørn Nørgaard: Troen er en mulighed, vi ikke må afvise eller give fra os

Bjørn Nørgaard på talerstolen i Vartov. Foto: Leif Tuxen

For billedhugger Bjørn Nørgaard har tro og kunst det tilfælles, at de begge beskriver det, vi ikke kan tale om. Han indledte i Vartov opvarmningen til Himmelske Dage i København, som finder sted i Kristi himmelfartsferien

Som billedkunstner har Bjørn Nørgaard en inderlig mistillid til ord. Når han skal udtrykke sig kunstnerisk, er hans medier materialer, former og rum, og derfor er han også vældig utilfreds med, at verden blev til ved ”Ordet”, som det beskrives i Johannesevangeliet.

For sproget er nu engang bare modeller af virkeligheden, lige så vel som billeder, der kan males, eller skulpturer, der kan hugges ud i granit. Og nogle gange er sprog bare utilstrækkeligt til at formidle det, vi ikke har ord for.

”Det er der, hvor tro og kunst kan minde om hinanden, selvom det er to meget forskellige verdener. De handler om de ting, vi ikke kan tale om - det, der ligger uden for vores sprog,” siger den 68-årige kunstner og professor.

Det er mandag morgen, og Bjørn Nørgaard er gået på som den første taler i en række af foredrag, der under titlen ”Tro for tiden” finder sted hver dag i uge fem ved Vartov i København. Han skal fortælle om troens betydning for kunsten, og selvom det både er et stort emne, og det er tidligt på dagen, så er salen hurtigt blevet fyldt af kaffedrikkende interesserede.

Med sig har han Bjørn Nørgaard billeder af noget af den kirkekunst, han har lavet gennem årene. Et alterparti i Nebel Kirke, hele endevæggen med tilhørende glasmosaikker og guldtavle i Christianskirken i Fredericia og en skulptur med titlen ”Riv dette tempel ned”, der står foran Ikast Kirke.

Selvom Bjørn Nørgaard beskriver sig selv som ”meget lidettroende” og en ”håbefuld tvivler,” så har troens væsen spillet en stor rolle i hans kunstneriske udfoldelse inden for de senere år, hvor han er blevet inviteret ind i en række kirker for på den ene eller den anden måde at give sin fortolkning af centrale bibelske passager og kristne tematikker. ”Hvad tro overhovedet er for noget, og om den har noget at sige i den moderne verden, har jeg diskuteret i en række værker. Og man kan ikke gå ind i en kirke uden at forholde sig til, hvad det egentlig er for et sted, og hvis man ikke tager de mennesker seriøst, som har inviteret en,” siger han.

”Troen er jo absurd og umulig i enhver rationel betydning. Men alligevel så tror jeg, at den er så integreret del af menneskets måde at opfatte sig selv på, at troen er en mulighed, vi ikke må afvise eller give fra os.”

Bjørn Nørgaards måde at arbejde med tro på er nerven i hele foredragsrækken, der skal fungere som en ouverture til begivenheden Himmelske Dage, som løber af stablen i begyndelsen af maj. Det forklarer ordstyrer og koordinator af eventet Hans Grishauge.

”Vi vil gerne sætte begreberne tro, ånd, håb og eksistens på dagsordenen. Og vi er meget tilfredse med denne start,” siger han og henviser til Bjørn Nørgaard, der dog hurtigt efter foredraget må skynde sig videre. Ud over ham kommer blandt andre partiformanden for Socialistisk Folkeparti, Pia Olsen Dyhr, og medlem af Det Etiske Råd Mickey Gjerris. De skal skal fortælle om deres perspektiver på tro inden for deres arbejdsgrene.

Planen er også, at opvarmningen til Himmelske dage ikke kun skal være foredrag, men også et stykke performancekunst, som Bjørn Nørgaard er i gang med at arrangere. Han vil samle 12 profiler fra forskellige trossamfund og lave en levende nadver-udstilling i Vor Frue Kirke. Det er planen, at det skal føres ud i livet inden for de næste måneders tid.

Bjørn Nørgaard var i går den første taler i en række foredrag om tro, håb, ånd og eksistens. Foredragene i Vartov er en del af optakten til festivalen Himmelske Dage, der finder sted i København i maj. At dømme efter fremmødet var der stor interesse for kirkedagene og foredraget om blandt andet kirkekunst. - Begge fotos: Leif Tuxen. Foto: Leif Tuxen