Tyrkiet fjerner Darwin fra skoler

Lærer i Tyrkiet har fået en advarsel for at tale om evolution, og myndigheder vil tage Darwin ud af skolepensum og advare mod ateisme. Mange muslimer også uden for Tyrkiet accepterer ikke evolutionsteorien, viser undersøgelser

Det tyrkiske uddannelsesministerium vil skrive Darwin ud af undervisningsbøger til landets gymnasier, og begreber som sekularisme, genfødsel og ateisme skal ifølge ministeriet omtales som ”problematiske overbevisninger” og ”sygdomme” i religionsbøger, skriver den østrigske avis Die Presse.
Det tyrkiske uddannelsesministerium vil skrive Darwin ud af undervisningsbøger til landets gymnasier, og begreber som sekularisme, genfødsel og ateisme skal ifølge ministeriet omtales som ”problematiske overbevisninger” og ”sygdomme” i religionsbøger, skriver den østrigske avis Die Presse. Foto: KERRY HYNDMAN/Ikon Images.

Et enkelt spørgsmål til en lærer fra en skoleelev i femte klasse i Ankara har blotlagt en massiv kulturkamp mellem religiøst konservative kræfter i toppen af det tyrkiske samfund og dem, der står fast på en videnskabelig tradition i den mellemøstlige republik, der i mange år har kaldt sig selv sekulær.

Eleven spurgte i undervisningen, om mennesket nedstammer fra aberne. Det fik læreren, som har undervist på skolen i 14 år, til at forklare den britiske naturforsker Charles Darwinsevolutionsteori. Hændelsen faldt nogle forældre for brystet, og læreren fik efterfølgende en advarsel fra skolens myndigheder, angiveligt fordi han ikke havde lov til at fortælle om ting, der ikke er del af skolens pensum, herunder evolution, skriver det tyrkiske nyhedsmedie Hürriyet Daily News.

Advarslen er tegn på en voksende islamisering af uddannelsessystemet i EU-kandidatlandet, mener formand for lærernes fagforening Zübeyde Kilic, som vil gå til domstolene med sagen. Afstraffelsen åbenbarer en ”konflikt mellem dem, der ønsker at forankre undervisningen i religiøse principper, og dem, der sætter deres lid til videnskab”, siger hun ifølge Hürriyet Daily News.

Vil skrive Darwin ud af bøger

Det tyrkiske uddannelsesministerium vil desuden skrive Darwin ud af undervisningsbøger til landets gymnasier, og begreber som sekularisme, genfødsel og ateisme skal ifølge ministeriet omtales som ”problematiske overbevisninger” og ”sygdomme” i religionsbøger, skriver den østrigske avis Die Presse.

”Elimineringen af evolutionsteorien fra tyrkiske skoler lader til at være det seneste træk i den århundreder gamle kulturkamp,” skriver den regeringskritiske journalist Mustafa Akyol i internetmagasinet Al-Monitor.

Gabriele Abels er professor ved institut for statskundskab, Eberhard Karls Universitet i Tübingen. Hun følger den politiske udvikling i Tyrkiet og ser også forsøg på islamisering af landet fra præsident Recep Tayyip Erdogan og hans konservative regeringsparti AKP.

”Vi har allerede længe set tegn på islamisering under AKP-regeringen, for eksempel med den rolle, som hovedtørklæder og kønsroller har fået, hvilket undergraver den sekulære tradition fra Atatürk,” siger hun med henvisning til det moderne Tyrkiets grundlægger.

Generel modstand mod Darwin i Tyrkiet og Tyskland

Modstanden mod Darwins teorier er imidlertid også udbredt blandt fremtidens undervisere i Tyrkiet samt blandt muslimer i Tyskland. Det konkluderer Dittmar Graf, som er professor i biologi ved Justus-Liebig-Universitet i Giessen og står i spidsen for en undersøgelse om lærerstuderendes syn på evolutionsteorien i de to lande.

”Det er tydeligt, at det blandt studerende med en muslimsk tro såvel i Tyrkiet som i Tyskland snarere er en undtagelse at acceptere, at mennesker er relateret til aberne,” konkluderer han og fremhæver, at 75 procent af de adspurgte lærerstuderende i Ankara afviser teorien om, at mennesker har udviklet sig over millioner af år, mens det samme gør sig gældende for næsten 60 procent af de muslimske studerende i Dortmund, Tyskland.

14 procent af de tyske protestanter afviser teorien, mens tallet for ikke-kirkelige er 9 procent og for katolikker kun 8 procent. Han konkluderer, at man vanskeligt kan forestille sig, at en videnskabeligt baseret uddannelse af kommende generationer kan lykkes, når ”lærere selv har problemer med at acceptere evolutionsteorien”.

Forskellene i synet på evolutionsteorien bekræftes til dels af en rapport fra det amerikanske analyseinstitut Pew fra 2015, som viser, at evolutionsteorien står til troende hos to tredjedele af de amerikanske katolikker og protestanter, mens det tilsvarende tal blandt muslimer er 53 procent og blandt evangelikale kristne 38 procent.