Prøv avisen

Tysk Luther-fejring præget af store brølere og folkelig succes

Tegning: Rasmus Juul

Den protestantiske kirke havde ventet 500.000 besøgende til en reformationsudstilling i Wittenberg til mindst 150 millioner kroner, men kun 70.000 har købt billet. Andre reformationsfejringer, især lokalt, viser, at Luther stadig vækker interesse i hjemlandet

Ser man på den 7,5 centimeter høje plastic-mand fra legetøjsklassikeren Playmobil, som forestiller reformatoren Martin Luther komplet med fjerpen, tysksproget bibel og et muntert smil, er der ingen tvivl: 500-årsjubilæet for Reformationen har været en bragende succes i Tyskland. Luther-figuren er solgt i flere end en million eksemplarer – Playmobils bedst sælgende figur nogensinde.

Vender man derimod blikket mod den protestantiske kirkes arrangementer i Lutherstadt Wittenberg og en række andre Luther-begivenheder i det tidligere Østtyskland, ligner jubilæet et flop. Tysklands største sammenslutning af protestantiske kirker, EKD, har ifølge tyske medier brugt mindst 150 millioner kroner på den såkaldte ”Verdensudstilling Reformation” i Wittenberg. Den skulle tiltrække 500.000 besøgende, men kun 70.000 har købt billet. Tyske kirkedage i Berlin i maj kalkulerede med 200.000, men fik kun besøg af 140.000, og en række mindre kirkedage tiltrak også færre end ventet – i Leipzig kom 15.000 af de forventede 50.000.

Kirken har været blind for tyskernes beskedne interesse for den, mener Ulrich Körtner, tysk-østrigsk professor ved institut for systematisk teologi og religionsvidenskab, Universitet Wien.

”De ansvarlige for planlægningen af reformationsjubilæet bedrager sig selv, når det gælder de protestantiske kirkers position eller kirkernes position i det hele taget i det tyske samfund,” siger Ulrich Körtner, som har skrevet det kritiske essay “Jubilæet som strømpil for en teologisk orienteringskrise” i det tyske tidsskrift ”Teologiske bidrag”.

”Kirkens ledende embedsmænd lever i en slags ekkokammer, og det, man kan læse på kirkens hjemmeside evangelisch.de, svarer ikke længere til den offentlige interesse for kristendommen og protestantismen. I Østtyskland, hvor de vigtigste byer for den lutherske reformation ligger, er kirkegangen afviklet,” siger han blandt andet med henvisning til, at kun 16 procent af Wittenbergs befolkning i dag er kirkemedlemmer.

Ser man på det samlede billede, har den tyske reformationsfejring dog været en succes, mener kirkelig iagttager og journalist med speciale i tysk kirkeliv Benjamin Lassiwe. Han henviser til, at 280.000 mennesker i år har besøgt Wittenbergs slotskirke, på hvis dør Luther – måske – slog sine 95 teser op. 250.000 har siden oktober sidste år besøgt byens Luther-panorama-bygning af kunstneren Yadegar Asisi. Delstaten Sachsen-Anhalt, hvor Wittenberg ligger, beretter om et turist-boom, og antallet af besøgende til Luthers fødehjem i Eisleben, hvor han også døde, er vokset godt 150 procent.

”Luther interesserer altså mennesker. Man må ikke begå den fejl at sige, at hele reformationsåret har været en fiasko, fordi verdensudstillingen og kirkedagene uden for Berlin floppede. Jeg tvivler på, at verdensudstillingen kan nå at sælge mange flere billetter. Men resten af reformationsåret er en succes. Der er masser af besøgte foredrag og koncerter i menighederne, og alle delstatskirkerne har deres projekter,” siger Benjamin Lassiwe.

De lutherske kirker i Hamburg, Mecklenburg-Vorpommern og Slesvig-Holsten søsatte deres eget initiativ: et tremastet sejlskib, “Nordkirkeskibet”, som i juni og juli har lagt til kaj i Sønderborg og nordtyske havne og holdt gudstjeneste sammen med lokale kirker og badegæster. Projektet har kostet cirka tre millioner kroner, og 30.000 mennesker ventes at have været ombord.

”Selv kirkefremmede bliver nysgerrige, når kirken gør noget særligt som at komme sejlende i et gammelt sejlskib,” siger Benjamin Lassiwe.

Når store begivenheder har trukket langt færre besøgende end ventet, skyldes det også, at tyskernes mætningspunkt er nået, mener teologiprofessor Ulrich Körtner. Jubilæet er kulminationen på 10 års Luther-fejring, og mange glæder sig til afslutningen den 31. oktober, mener han:

”EKD og kirkerne har i 10 år befundet sig i en tilstand af jubilæumsstress. Det er åbenlyst vanskeligt hele tiden at skulle skaffe sig et nyt, engageret publikum. Overudbuddet af begivenheder og publikationer retter sig mod den samme målgruppe, som allerede er overmættet.”

EKD afviser, at tyskerne lider af ’overmætning’. EKD’s pressetalsperson henviser til, at 7,3 millioner tyskere så filmen ’Katharina Luther’ om Luthers hustru på den tyske kanal ARD, at den nye Lutherbibel blev udsolgt kort efter udgivelsen i 2016, og at teatre i større tyske byer har Luther-musicals på programmet.

”Verdensudstillingen haltede efter forventningerne i de første par uger, men har siden haft en god start. Det er for tidligt med en afsluttende vurdering,” siger pressetalsmanden med henvisning til, at udstillingen løber til begyndelsen af september.