Tysk præst åbner hotline for tvivlere

Dekan og præst Johann Ammers har åbnet en telefonlinje for utilfredse katolikker

Målgruppen for præstens servicetelefon er "utilfredse katolikker”.
Målgruppen for præstens servicetelefon er "utilfredse katolikker”. Foto: Kaspars Grinvalds.

217.716. Så mange mennesker meldte sig ud af den katolske kirke i 2014. Dermed lå tallet 20 procent højere end 2013 og endda markant over de år, hvor den katolske kirke rystedes af misbrugsskandaler. 48-årige Johann Ammers, der både er dekan i bispedømmet Regensburg og præst i sognet Pilsting-Groköllnbach, reagerede:

”Da tallene blev offentliggjort ved den tyske bispekonference i juli, tænkte jeg, at der virkelig måtte handles nu. Så spontant købte jeg en mobil med et prepaid sim-kort og oprettede den her hotline for tvivlere - i første omgang som et forsøg i de forholdsvis rolige arbejdsuger op til sommerferien.”

Alene i Regensburg har han i 2014 oplevet 7.000 udmeldinger af kirken. Målgruppen for hans ”servicetelefon for utilfredse katolikker”, som den kaldes på bispedømmets hjemmeside, var derfor klar: Folk, der er trådt ud af den katolske kirke, samt frustrerede medlemmer, der overvejer at gøre det. I første omgang satte Johann Ammer mobilnummeret og et foto af sig selv på bispedømmets hjemmeside. Til projektets held fik først lokale og sidenhen landsdækkende medier i Tyskland smag for idéen.

”Mediedækningen har selvsagt givet projektet et skub. I starten gik det lidt trægt, men efter nogle uger havde jeg ført omkring 120 samtaler. Vel at mærke gode samtaler, og ikke så meget som én tilsvining. Nogle ville tale om deres tro og tvivl, men det blev også tydeligt, at mange mennesker har behov for en ventil for deres frustrationer over kirken,” siger han.

At overtale folk til ikke at melde sig ud er ifølge Johann Ammer ikke umiddelbart et mål i sig selv for servicetelefonen:

”Alle udmeldinger gør ondt. Men det er vigtigt, at vi faktisk lytter til og forstår, hvorfor så mange mennesker er utilfredse og eventuelt træder ud. De fleste har meldt sig med deres fulde navn og sagt tingene overraskende ligeud, så der har været meget at hente også fra vores side.”

En hotline skal selvsagt ikke afløse den almindelige samtale med præsten, mener Johann Ammer. Alligevel kan den noget andet end den personlige samtale under fire øjne.

”Jeg tror, at mange måske har svært ved at gå direkte til deres præst og få luft for deres frustrationer, som jo ikke nødvendigvis handler om præsten eller ens egen tro, men som også kan handle om nogle strukturer i kirken.”