Vi anerkender hverken den svenske eller danske dåb

Den russisk-ortodokse kirkes talsmand for mellemkirkeligt samarbejde, Dimitrij Sizonenko, har ændret syn på den danske folkekirke på grund af vielse af homoseksuelle

Den russisk-ortodokse kirke havde en bilateral relation til den svenske kirke, men med den danske folkekirke har vi ikke nogen relation, og derfor vil det ikke påvirke vores forhold.
Den russisk-ortodokse kirke havde en bilateral relation til den svenske kirke, men med den danske folkekirke har vi ikke nogen relation, og derfor vil det ikke påvirke vores forhold. Foto: A KEELER SYGMA Nordfoto.

Tidligere på året indførte den danske folkekirke et ritual for vielse af homoseksuelle. Hvad er reaktionen på dette fra den russisk-ortodokse kirkes patriarkat?

Reaktionen fra Moskva-patriarkatet er klar. Vi er en meget traditionel kirke og imod denne nye praksis. Jeg ved ikke, hvorvidt en reaktion vil være passende, for vi har ikke noget officielt forhold til den danske kirke. Men under alle omstændigheder opfordrer vi alle, der har en traditionel mening om disse spørgsmål, til at protestere, for dette er et anliggende, der angår alle kirker.

LÆS OGSÅ: Ortodoks kirke underkender folkekirkens dåb som reaktion på homoseksuelle vielser

Da Svenska Kyrkan i 2006 indførte et ritual til velsignelse af registreret partnerskab, reagerede patriarkatet stærkt ved officielt at afbryde alle relationer til den svenske kirke. Hvordan vil det påvirke forholdet til den danske kirke, at denne nu har gjort ægteskab mellem to af samme køn muligt?

Den russisk-ortodokse kirke havde en bilateral relation til den svenske kirke, men med den danske folkekirke har vi ikke nogen relation, og derfor vil det ikke påvirke vores forhold.

Vil indførelsen af vielse af homoseksuelle have indflydelse på, hvorvidt den danske folkekirkes dåb anerkendes af jer?

Vi anerkender ikke dåben officielt, hverken den svenske eller den danske. Nogle gange kunne det ske i praksis, at vi accepterede den lutherske dåb uden gendåb, men enhver sådan situation vil i dag være en undtagelse. Fra nu af vil det være umuligt, hvis man kommer fra en kirke, hvis biskop accepterer (denne praksis, red.).

Skyldes denne holdning indførelsen af vielsesritualet for homoseksuelle i den danske folkekirke?

Ja.

Anerkendte den russisk-ortodokse kirke den danske dåb før indførelsen af vielse af homoseksuelle?

Vi foretrækker generelt ikke at tale så meget om anerkendelse af dåben, fordi dåben er Guds sakramente. Men før var det et åbent spørgsmål, og i praksis blev dåben anerkendt uden gendåb.

Hvad har indførelsen af vielse for homoseksuelle ændret?

Denne praksis, at tage imod nogen uden gendåb, er umulig. Det vil være umuligt for os, fordi homoseksuelle forhold er en synd i den ortodokse teologi. Dette er en ny udfordring både for vores teologi og praksis, fordi der i øjeblikket sker en slags forvrængning af de etiske værdier.

Vil det have konsekvenser i praksis? Vil det for eksempel være muligt for et par, hvor den ene er døbt i den danske folkekirke og den anden ortodoks at blive gift uden gendåb?

I vores kirke vil dette være umuligt.

Vil der komme en officiel udmelding vedrørende den danske kirke?

Vi kom med en udmelding i forhold til den svenske kirke, fordi vi havde et samarbejde. Men der er ikke behov for, at vi kommer med et dokument, der angiver en skilsmisse eller et brud med den danske kirke, fordi vi ikke har nogen officiel relation.

Anerkender patriarkatet den danske folkekirke som en sand kristen kirke?

Vi anerkender den danske folkekirke som en sand kirke. Det er et stort spørgsmål, for hvem kan beslutte, at én kirke er kristen og en anden ikke? På dette område har vi et standpunkt, der læner sig meget op ad den romersk-katolske kirkes, og de udtalelser, paven for nylig er kommet med om de protestantiske kirker (i 2007, red.).

Ser du nogle vigtige forskelle på, hvordan den svenske og den danske kirke har håndteret dette spørgsmål?

Nej. Situationen er den samme i alle europæiske kirker: Staten kræver af kirkerne, at de accepterer denne praksis, og det er alt sammen et resultat af, at kirken er en del af denne store institution, staten.

Hvad er din generelle holdning til den udvikling, der i øjeblikket ses i de liberale skandinaviske kirker?

Vi beklager meget af det, der sker i øjeblikket. Ikke alle vil være enige med deres holdninger, for eksempel har den finske kirke både en liberal og en konservativ fløj, og vi er klar til at samarbejde og støtte denne konservative fløj i kirken. Vi vil fortsat være i dialog med disse folk og bakke op om deres holdninger.

Ser du indførelsen af vielse for homoseksuelle som et problem for alle kristne kirker?

Ja, jeg mener også, at spørgsmålet er en udfordring for vores kirke. Så vi er solidariske med alle de troende kristne, som er imod denne praksis.