Skoleleder: Vi skal ikke have forkyndelse i skoletiden

Gribskolen i Græsted har mødt kritik for at aflyse den årlige julegudstjeneste. Men selvom skoler kan bruge kirken i mange sammenhænge, går det ikke med deltagelse i gudstjenester, siger skoleleder Kaj Klint Pedersen fra Damhusengens Skole i Vanløse ved København, der heller ikke har juleafslutning i kirken

Kaj Klint Pedersen er skoleder for Damhusengens Skole i Vanløse ved København, der heller ikke har juleafslutning i kirken.
Kaj Klint Pedersen er skoleder for Damhusengens Skole i Vanløse ved København, der heller ikke har juleafslutning i kirken. Foto: Privatfoto.

Skoleleder Kaj Klint Pedersen, på Damhusengens Skole i Vanløse ved København skal eleverne ikke til juleafslutning i kirken i år. Hvorfor ikke?

Vi har sammenlagt to skoler til Damhusengens Skole. Der har endnu ikke været mulighed for at overveje, om vi skulle have et julearrangement i samarbejde med kirken. Om vi får det fremover, ved jeg ikke. Den ene skole har haft beslutning om, at julegudstjeneste ikke er en del af deres tradition. Og jeg deler deres holdning. Jeg synes, kirken er en rigtig god og fin kulturinstitution, som vi skal bruge i mange sammenhænge. Men vi skal ikke have forkyndelse i skoletiden. Faget kristendomskundskab er ikke forkyndende, og hvis man deltager i kirkelige handlinger, så skal det være med et klart undervisningsformål. Og en gudstjeneste er forkyndende.

Hvad synes du om den politiske kritik, der blandt andet har været af Gribskolen i Græsted for at aflyse deres juleafslutning?

Jeg synes, det er ærgerligt, at hele debatten kommer til at handle om et ”dem” og et ”os”, hvor ”dem” ”vist” er muslimer. For mig handler det ikke om, at vi tager hensyn til en bestemt gruppe. Muslimer og kristne kan sagtens komme i hinandens institutioner – så længe det handler om at lære noget om hinanden. Det handler om, at en gudstjeneste er forkyndende, og at en julegudstjeneste dermed også er et forkyndende arrangement. Og så går det ikke. Vi kan have mange arrangementer i kirken med eleverne, som ikke indebærer forkyndelse.

Hvilke arrangementer mener du man som skole kan have i kirken?

Vi kunne tage elever med i kirke, så de kunne synge sange, spille eller se krybbespil og teater eller tale om julens budskaber. Det kan handle om at sætte fokus på de centrale kristne budskaber og på, hvad det kirkelige står for, og hvilken rolle julen spiller i den kristne tro. Det er en del af det, eleverne skal lære om kirken og kristendommen i skolen. Vi skal generelt lære eleverne om alle kulturer og religioner, og her har kristendommen naturligvis en central position i Danmark. Men det er ikke det samme som at forkynde religion.

Kunne du forestille dig, at skolen tog til juleafslutning i kirken, hvis det var uden de forkyndende elementer? Altså for eksempel uden bøn, velsignelse, men med salmer og oplæsning af juleevangeliet?

Ja, det kunne jeg godt forestille mig. For så ville det handle om budskaberne i kristendommen og traditionerne omkring julen. Men vi har ikke haft mulighed for at etablere et sådant arrangement. Vi har haft andre ting, der stod først på vores dagsorden i sammenlægningen af de to skoler.