»Åndernes magt« beskyldes for manipulation

Den såkaldte tv-dokumentar tager ukritisk åndelige forklaringer for gode varer, mener tryllekunstner

Tryllekunstneren Niels Krøjgaard beskylder åndernes magt for manipulation.
Tryllekunstneren Niels Krøjgaard beskylder åndernes magt for manipulation. Foto: .

Når tryllekunstner Niels Krøjgaard ser »Åndernes magt«, ser han intet overnaturligt. I stedet ser han et såkaldt medium, der manipulerer med seerne og de mennesker, der er hjemsøgt af noget, de mener er ånder eller spøgelser.


I modsætning til de fleste danskere læner Niels Krøjgaard, som er formand for Magisk Klub i Århus, sig ikke tilbage i sofaen med en kop kaffe for at nyde den uhyggelige hygge, som »Åndernes magt« spreder på de danske tv-kanaler TV Zulu og TV 2. Han lytter nøje efter, hvad mediet spørger beboerne i de hjemsøgte huse om. Han husker hver gang, at mediet gætter forkert, mens den almindelige seer normalt husker de gange, hvor mediet gætter rigtigt - og naturligvis understreger sit rigtige gæt og kalder det en besked fra åndeverdenen.

Kristeligt Dagblad har set den allerførste udgave af »Åndernes magt« sammen med Niels Krøjgaard og med fjernbetjeningen klar til at spole tilbage og sammenligne udtalelser. Et eksperiment, enhver kan udføre nu, hvor »Åndernes magt« også sælges på video.

LÆS OGSÅ: Ånden på tv

Den allerførste udsendelse blev meget omdiskuteret og er kendt af de fleste danskere, uanset om de har set den eller ej, fordi de fleste seere blev chokerede, da et glasbord knækkede lige efter, at mediet havde bedt om et tegn. Den knækkede glasplade blev startskuddet til den kassesucces, som »Åndernes magt« er blevet for TV Zulu og produktionsselskabet Angel Production.

Et yngre par følte sig hjemsøgt af noget overnaturligt. Manden Michael oplevede flere og flere uheld, hvor ting faldt ned fra deres pladser, glas splintredes, og vinduer, som han mente var lukkede, stod åbne. Til sidst så Michael en ånd i form af en ældre mand stående ved sin seng. Mediet Frank Munkø sender den ældre mand væk, hvorefter et glasbord i lejligheden går i stykker - desværre uden for kameraets linse.

Niels Krøjgaard kritiserer, at »Åndernes magt« bliver præsenteret som et program, hvor værten helt neutralt undersøger, hvorvidt der findes ånder eller ej.

- De kalder det dokumentation, men der er ingen ægte kritisk undersøgelse af det åndelige, siger han.

Niels Krøjgaard så gerne, at »Åndernes magt« havde sendt Frank Munkø til flere boliger - nogle med påståede ånder og nogle uden. For at dobbelttjekke, om han overhovedet kan mærke forskel, når han ikke på forhånd ved, hvor ånderne påstås at være. Og så vil Niels Krøjgaard havde beboerne ud af de tilsyneladende hjemsøgte boliger. Det er nemlig dem, der fodrer Frank Munkø med alle de oplysninger, han senere præsenterer som åndelige åbenbaringer, siger tryllekunstneren.

- Frank Munkø bruger den teknik, som i tryllekunstnernes fagsprog kaldes kold-læsning. Det vil sige, at han bruger en spørgeteknik, så folk uforvarent kommer til at sige det, han har brug for. Han aflæser meget nøje folks kropsprog, og så kommer han hele tiden med små gæt. De forkerte gæt bagatelliserer han, mens de rigtige bliver fremhævet og derfor husket af seerne, siger Niels Krøjgaard.

Når man ser udsendelsen med kritiske øjne, er det tydeligt, at Frank Munkø mange gange kommer til at gætte forkert, men han springer selv let og elegant videre.

For eksempel spørger han, om der nogle gange er en stærk spirituslugt i huset. Men det har Michael ikke selv lagt mærke til, og Frank Munkø svarer: »Tænk over det.« Andre gange gætter han rigtigt - eller får de rigtige svar foræret af beboere, og så bruger han altid et par sætninger på at slå det helt fast i seernes og beboernes bevidsthed. Michael siger på et tidspunkt om den påståede ånd, at han nogle gange smider med ting. Straks siger Frank Munkø, at ånden er en meget aggressiv og hysterisk mand.

Frank Munkø ender sin uddrivelse med at holde Michaels hænder i sine. Michael oplever en brændende varme, som han selv forklarer som et tegn på noget åndeligt.

- Det er forholdsvis let at skabe den slags fysiske forandringer. En god tryllekunstner kan lægge en mønt på en persons arm og fortælle vedkommende, at mønten er varm - og så vil personens arm bliver rødere og rødere. Det skyldes, at personen kommer i en let trance, siger Niels Krøjgaard.

Det postulat vil producenten bag udsendelsesrækken, Thomas Breinholt, gerne se beviser på. Han har endnu ikke mødt et medium, som kunne skabe en tilsvarende intens varme i hans egne hænder, men han medgiver, at Frank Munkø tilsyneladende benytter koldlæsning.

Frank Munkø beder til ånden, mens han holder Michael i hænderne og siger: »Giv et tegn, hvis du vil blive - ellers gå bort.« Derefter går glasbordet i stykker, og selvom det burde være et tegn på, at ånden vil blive, vender Frank Munkø lynhurtigt situationen om og kalder det et tegn på, at ånden har kæmpet for at blive og endelig slap.

»Han er her ikke mere. Kunne du mærke han slap?« spørger Frank Munkø den rystede Michael, som tilsyneladende er tæt på et sammenbrud. Som seer identificerer man sig med Michael, og derfor huskes den udsendelse af de allerfleste.

Frank Munkø siger i dag, at han tydeligt mærkede, at ånden forlod Michael, i det øjeblik glasbordet knækkede.

Vi ser ikke glasbordet, mens det går i stykker, men en meget nøje gennemlytning af scenen afslører, at en eller anden uden for kameraet bestemt ikke anså det for en åndelig begivenhed. Man hører glasset, som går i stykker, og en irriteret bebrejdelse: »Nar!« Vi får at vide, at fotografen sad på bordet, men at det før har holdt til at blive stået på. Thomas Breinholt stiller sig endda op på resterne af glasbordet for at vise, at det er bundsolidt.

Kristeligt Dagblad har talt med professor på Danmarks Tekniske Universitet Svend Svendsen om det såkaldte tegn, og han erklærer, at det tegn kunne han let selv gentage.

- Glas er skørt, og det går pludselig i stykker. En lille ridse kan betyde, at et hjørne knækker af, selvom bordet var solidt dagen før. Der er forskellige typer belastninger. At stå på bordet kan ikke sammenlignes med at sidde på et hjørne, siger Svend Svendsen.

Det er den slags forklaringer, den såkaldte dokumentarudsendelse ikke selv henter, og det beklager Thomas Breinholt i dag.

Udsendelsen slutter med en en række spørgsmål til seerne. Niels Krøjgaard er sikker på, at de fleste seere opfatter spørgsmålene som konklusioner på, at der har været ånder på spil.

- Jeg vil ikke påstå, at der er aftalt noget på forhånd. Frank Munkø har sikkert ikke fået særlig meget at vide, før han kommer til lejligheden. Men det behøver han heller ikke. For han kan selv hive svarene ud af beboerne. Min anke er, at de kalder det dokumentar. Det er manipulation med seerne, siger Niels Krøjgaard.


korsholmkristeligt-dagblad.dk