Prøv avisen

Da Danmark gik fra asatro til kristendom

Sammen med folkekirken har det nyåbnede Taastrup Teater indledt et samarbejde, der kommer både kulturliv og kirke til gode. Det første resultat af samarbejdet er vikingemusicalen "Jernbyrd" med musik og instruktion af Sebastian

Omkring år 965 lod den danske vikingekonge Harald Blåtand sig døbe. Dermed begyndte Danmark transformationen fra asatroende vikingesamfund til kristen nation. Men før Harald Blåtand ville lade sig døbe, skulle han overbevises om styrken i den kristne tro. Det satte munken Poppo sig for at bevise, og Harald Blåtand befalede Poppo at bære jernbyrd for at bevise troens styrke. Jernbyrdprøven bestod i, at munken skulle gå ni skridt med et stykke glødende jern mellem hænderne, og hvis jernet ikke efterlod brandsår på hans hænder, var han – og troens styrke – bestået. Jernet efterlod ingen mærker på Poppos hænder.

Historien om Harald Blåtand og Poppo er omdrejningspunktet i musicalen "Jernbyrd", der beskriver Danmarks skift fra asatro til kristendom – levendegjort med musik og instruktion af Sebastian. Musicalen er åbningsstykket på Taastrup Teater, der genåbnede den 31. oktober efter omfattende restaurering.

"'Jernbyrd'foregår i en tid med store kulturelle omskiftelser. Man kunne fristes til at kalde det den første globaliseringsbølge i Norden. Historien bag "Jernbyrd" har betydning for danskernes identitet i dag og handler om mennesker under samfundsmæssig forandring", siger Taastrup Teaters chef, Mogens Holm.

Idéen med at lade tro spille en fremtrædende rolle i Taastrup Teaters åbningsstykke er opstået via et samarbejde med Ansgarkirken lidt uden for Høje Taastrup. Da Taastrup Teater sidste år var under ombygning, stillede kirken kirkerummet til rådighed, og ud af det kom fire små forestillinger, hvor kirkens konfirmander var en aktiv del af forestillingerne og stillede spørgsmål til kirkelige traditioner og handlinger. Med afsæt i den positive erfaring derfra skal knap 2500 konfirmander fra Helsingør Stift nu se musicalen "Jernbyrd" i en version, hvor de får mulighed for at grave dybere i spørgsmål om tro og skæbne.

"Samarbejdet viser, at hvis man som kirke tør gå nye veje og skabe dialog, kan rigtig meget lade sig gøre i lokalsamfundene. Det er nødvendigt for danske kirker at tænke nyt, og samarbejdet har kørt på skinner", siger Rebecca Rudd, sognepræst i Ansgarkirken, der foreslog det fortsatte samarbejde mellem kirken og teatret.

"Jernbyrd" spiller indtil den 11. december på Taastrup Teater.