Kulturfolk bygger broer i dansk kirke

Fire eksilforfattere fra Kina, Irak, Polen og Usbekistan indtager sammen med en række danske kunstnere og en tidligere overrabbiner i morgen Apostelkirken i København med det 11 timer lange maratonarrangement "De brændte broers land"

Apostelkirken på Vesterbro vil i morgen blive omdannet til en form for dagligstue, når det 11 timer lange arrangement "De brændte broers land" indtager kirkerummet for en dag.

Arrangementet har flere end 50 medvirkende, deriblandt skuespilleren Ulla Henningsen, tidligere overrabbiner Bent Melchior, musikerne Anders og Benjamin Koppel samt eksilforfatterne Jun Feng, Alan Pary, Bronislaw Swiderski og Dina Yafasova, der alle er flygtet til Danmark fra deres hjemlande Kina, Irak, Polen og Usbekistan på grund af kritik af deres forfatterskaber.

"De brændte broers land" er en blanding af samtaler med forfatterne, oplæg, musik, samtaler og sang, ligesom der bliver serveret mad undervejs af forfatter og dramatiker Michael Svennevig, der er projektets tovholder og koordinator.

Titlen på arrangementet er dobbelttydig og henviser til, at forfatterne dels har været nødt til at brænde deres broer for at komme hertil, dels at Danmark og danskerne risikerer at gøre det samme over for omverdenen omkring os, forklarer Michael Svennevig. Han understreger dog, at arrangementet er upolitisk og sigter imod "det alment menneskelige". Og derfor er det heller ingen tilfældighed, at det netop er henlagt til en kirke.

– Kirken er et rituelt rum, der emmer af inderlighed og fordybelse. Det er samtidig et meget intimt sted, der forbinder mennesker, og hvor man i høj grad kan forvente at få noget, der kommer fra hjertet. Og det er det, vi gerne vil signalere med det her arrangement, siger Michael Svennevig.

Alligevel har arrangørerne valgt at omdanne kirkerummet foran alteret til en form for dagligstue med sofa, sofabord, gulvtæppe og standerlampe. Men hvorfor ændre på kirkens rum, hvis det er noget særligt og unikt?

– Det gør vi for at skabe en intim stemning, der forhåbentlig kan få de medvirkende forfattere, som skal tale, til at føle sig hjemme og derfor åbne mere for forsamlingen. Hvis man skal have mennesker i tale, der har gennemgået nogle svære oplevelser, handler det om at give dem en ramme, der giver intimitet og nærhed, siger Michael Svennevig.

revsbech@kristeligt-dagblad.dk