Derfor er onlineshopping farligt

I år er flere fristet til at købe julegaver over nettet. Men der er en bagside af medaljen, skriver Bjørn Thomassen

For ja, man kan stort set købe sig til alt på nettet. Også en bundløs gæld.
For ja, man kan stort set købe sig til alt på nettet. Også en bundløs gæld. Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix.

Så er juleræset i gang. Julefrokoster er der jo ikke noget af, men når det alligevel føles som et ræs, er det, fordi der stadig skal købes en masse ting: mad, julepynt og gaver. Forleden kom min gamle klassekammerat forbi, og mens vi nød et glas portvin, sagde han triumferende:

”Jeg fik overstået julegaveindkøbet midt i november. Jeg købte det hele via den samme onlinebutik, gaver til samtlige familiemedlemmer, og fordi jeg købte i store mængder, fragter de det gratis til den adresse i Nordjylland, hvor jeg skal holde jul med familien.”

”Godt for dig,” svarede jeg, med en blanding af irritation og misundelse. Jeg har ikke købt én eneste julegave. Og som mange andre er jeg specielt i år fristet af at hive både julegaver og andesteg i land via nettet. E-handelen i Danmark var i 2019 på 146 milliarder kroner, hvilket var en omsætningsvækst på mere end 13 procent i forhold til 2018.

Tallet vil formentlig stige markant for kalenderåret 2020. Og der er mange gode ting at sige om e-handel: Det er hurtigt, som forbruger kan man lettere sammenligne priser, og i disse coronatider undgår man at komme i kontakt med fremmede mennesker.

Men der er også en bagside af medaljen, som The Guardian tager op i en lang analyseartikel fra weekendens udgave med overskriften ”De taktikker, udbyderne bruger for at få os til at bruge flere penge, og hvordan de rammer de sårbare”:

”Det stadigt stigende udbud inden for ’køb nu, betal senere’-produkter, ’klik en enkelt gang’-køb og påtrængende personaliseret marketing fra shopping på websteder efterlader mange mennesker med psykiske problemer i fare for at havne i økonomiske problemer – især siden pandemiens start. En af hver ottende voksne bruger flere penge på onlineshopping, end de har råd til, mens en ud af hver fjerde køber ting, de ikke har brug for.”

Artiklen i The Guardian bygger analysen på en netop foretaget undersøgelse af det britiske Money and Mental Health Policy Institute, ledet af finans-journalisten Martin Lewis.

Lewis er et særdeles velkendt ansigt i de britiske medier. Han har selv tjent en hulens masse penge på at forklare andre mennesker, hvordan de kan spare penge. Men igennem de seneste 15 år har han brugt en stor del af sin tid på at beskytte britiske borgere, der, som alle andre steder i verden, falder i alle mulige økonomiske fælder i den galoperende forbrugskapitalisme.

I 2016 lancerede og finansierede Lewis tænketanken Money and Mental Health Policy Institute, der undersøger sammenhængen mellem psykiske problemer og gæld og fremstiller lovforslag, blandt andet til at regulere reklamemarkedet. Som tænketanken skriver i rapporten:

”For folk, der har oplevet psykiske problemer i løbet af de seneste to år, er det dobbelt så sandsynligt sammenlignet med den almene befolkning, at de bruger flere penge online, end de har råd til (29 procent mod 12 procent), eller at de køber varer, de ikke har brug for (47 procent mod 23 procent). Og pandemien har forværret disse problemer. En fjerdedel af voksne med nylige psykiske problemer siger, at de kæmper for at kontrollere deres onlineudgifter under lockdown.”

Også det britiske onlinemagasin The Big Issue refererer til undersøgelsen med overskriften ”Onlineshopping efterlader tre millioner mennesker med psykiske problemer i gæld”.

Men problemet kan naturligvis ikke begrænses til Storbritannien. Overalt i verden bliver mennesker bombarderet med reklamer, hver eneste gang de går online – og det vil sige døgnet rundt.

Som det italienske onlinemagasin Vice skriver:

”At rulle igennem Instagram i disse uger føles som at være på dyreskue: ’Influencere’ frister med links med rabatter fra de brands, der sponsorerer dem, og de selvsamme brands sænker deres priser mere end nogensinde. Hvis der er en konstant i denne pandemi, så er det, at kapitalismen stadig hersker. Bloggere, annoncører og firmaer for ’fast fashion’ har aldrig været så sultne efter vores opmærksomhed og vores penge.”

Også i USA er værdidebatten omkring e-handelen blusset op under coronakrisen. Et af de områder, der har set en markant stigning i onlinesalget, er nemlig den private våbenhandel.

Den liberale tænketank Center for American Progress skriver på sin hjemmeside: ”Amerikanere kæmper med frygt og angst i forbindelse med covid-19-pandemien, og en ny foruroligende tendens er dukket op: en stigning i indkøb af våben og ammunition. Våbenhandlere og onlineforhandlere rapporterer om en stigning i salget, og der er masser af historier om personer, der køber deres første pistol som reaktion på pandemien.”

For ja, man kan stort set købe sig til alt på nettet. Også en bundløs gæld.

Kiosken samler og kommenterer den internationale værdi- og religionsdebat og skrives på skift af Bjørn Thomassen, professor mso i socialvidenskab ved Roskilde Universitet, og Anders Raahauge, sognepræst i Sønderborg.