Psykolog: Mindre mersalg og mere høflighed, tak

Kreative mersalgstaktikker, der er respektfulde, er helt okay. Men når man på systematisk vis bliver bombarderet af aggressive salgsteknikker, er der tale om en skræmmende mangel på høflighed og dannelse, skriver psykolog Mattias Stølen Due

Respekter venligst en kundes "nej tak", lyder det fra psykolog Mattias Stølen Due.
Respekter venligst en kundes "nej tak", lyder det fra psykolog Mattias Stølen Due. . Foto: Modelfoto/Iris/Ritzau Scanpix.

Forleden dag var jeg – mere eller mindre frivilligt – i Matas sammen med min hustru Anna. Hun skulle købe en mascara.

Da vi står ved kassen og skal til at betale, spørger ekspedienten, om Anna ikke også vil have en særlig primer med til sine øjenvipper. Anna takker venligt nej, men dette svar accepteres åbenbart ikke. Ekspedienten forklarer i hvert fald, at det altså er meget vigtigt at beskytte sine vipper. Anna gentager pænt sit ”ellers tak”, og vi tror derved, at vi kan komme videre.

Det er dog ikke tilfældet.

I stedet for at afslutte transaktionen spørger ekspedienten immervæk, om ikke vi også skal have en håndcreme med. Endnu en gang takker min hustru nej. Man skulle tro, at ekspedienten på dette tidspunkt havde fattet et vink med en vognstang – eller et hint med en håndcreme, om man vil – men alligevel spørger hun igen, om ikke Anna vil købe en blush med til sine kinder. For fjerde gang takker min hustru – og nu tydeligt irriteret – nej.

Til ekspedientens forsvar skal det siges, at hun formentlig blot fulgte ordrer fra chefen om at bidrage til et mersalg. Altså sælge mere til kunderne end det, vi lige tror, vi har brug for. Da vores irritation har lagt sig, er det derfor ikke hende som person, jeg er indigneret over. Det er fænomenet mersalg, som i de seneste år er blevet utrolig udbredt i vores samfund.

Det er naturligvis helt legitimt, at forretninger forsøger at inspirere os til at købe deres varer.

Af samme årsag er kreative mersalgstaktikker, der er respektfulde og lødigt designet, helt okay. Men når man på systematisk vis bliver bombarderet af aggressive salgsteknikker, er der tale om en skræmmende mangel på høflighed, respekt og dannelse. Herved bliver man ikke respekteret som medmenneske, men bliver på instrumentel vis blot behandlet som en kunde, der skal udnyttes.

Jeg har en vis forståelse, når min treårige datter plager mig om is, selvom hun har fået et nej, men det er under al kritik, når ekspedienter (læs: voksne mennesker) tilsvarende bliver ved med at plage os om at købe flere af deres varer.

En af mine venner blev for et stykke tid siden truet med en fyring fra en tøjbutik, fordi hun ikke havde været insisterende (læs: irriterende) nok i forhold til mersalg af strømper og undertøj, når folk kom for at købe en kjole. Det er skræmmende.

Det er muligt, at aggressive salgsteknikker medfører mersalg. Men vi risikerer også herved at sælge ud af vores respekt for hinanden. Derfor ønsker jeg mindre mersalg og mere høflighed, tak.