FAKTA: Aarhus Letbane har to år på bagen

En ulykke med et letbanetog og en personbil har kostet en voksen mand og hans søn livet. Læs om letbanen her.

Aarhus Letbane kørte for første gang med passagerer i 2017. Den sidste strækning - til Grenaa - åbnede i april i år. (Arkivfoto) Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

En norsk mand og hans søn har lørdag mistet livet ved en ulykke, hvor en personbil stødte sammen med et letbanetog.

Ulykken skete i Trustrup, som ligger 13 kilometer sydvest for Grenaa, der er endestation på den letbanestrækning, der går fra Aarhus til Grenaa.

Her kan du læse mere om Aarhus Letbane:

* Aarhus Letbane beskriver sig selv som østjydernes svar på hovedstadsregionens S-tog.

* Letbanen kører på strækningen Odder-Aarhus-Grenaa.

* Letbanen kørte første gang med passagerer i slutningen af 2017. Den sidste strækning af letbanen - til Grenaa - blev åbnet i april i år.

* Letbanen kører med to forskellige letbanetog. Der er i alt 26 togsæt:

- Trams, der minder om sporvogne og især kører på den indre strækning i Aarhus og til Odder. De er indrettet med mange ståpladser og færre siddepladser. De kan køre 80 kilometer i timen og har plads til 224 passagerer.

- Tram-trains er letbanetog og kører især på de lange stræk til Grenaa, hvor kunderne sidder længere tid i toget. Der er mange siddepladser og færre ståpladser og bedre affjedring. Kan køre 100 kilometer i timen og har plads til 266 passagerer.

* Aarhus Letbane er Danmarks første letbane. Odense og København følger - efter planen i henholdsvis 2021 og 2024.

* Den samlede pris for letbanen er løbet op i omkring fire milliarder kroner.

* Aarhus Letbane er ejet af Aarhus Kommune og Region Midtjylland.

Kilde: Aarhus Letbane og Århus Stiftstidende.

/ritzau/