Prøv avisen

Kristeligt Dagblads chefredaktør får Publicistprisen

59-årige Erik Bjerager blev onsdag aften tildelt Den Store Publicistpris, og Kristeligt Dagblad blev fremhævet som "en oase af lødighed" af Publicistklubbens formand Per Mikael Jensen (til højre). Foto: Leif Tuxen

Erik Bjerager, administrerende direktør og chefredaktør på Kristeligt Dagblad, har modtaget Den Store Publicistpris, som gives for en mangeårig og ekstraordinær indsats for den frie publicisme i Danmark

Erik Bjerager har i sine indtil nu 24 år som chefredaktør for Kristeligt Dagblad gjort avisen til dansk dagspresses største – hvis ikke eneste – vedvarende succes.

For denne ekstraordinære bedrift blev Erik Bjerager onsdag aften tildelt Den Store Publicistpris, som gives for ”en mangeårig, fremragende indsats, der er i overensstemmelse med klubbens formål om at værne om ytringsfrihed og medvirke til indsigt i den aktuelle medie- og samfundsudvikling”.

Formanden for Den Danske Publicistklub, Per Mikael Jensen, begrundede valget af Erik Bjerager med disse ord, da prisen i går blev uddelt på Bremen Teater i København:

"Det er en særlig kvalitet at kunne lede en avis igennem så mange år, som Erik Bjerager har gjort det med Kristeligt Dagblad."

"Han formår at give sine medarbejdere plads til at beskæftige sig med det, de brænder for: at udkomme med de bedst tænkelige historier hver dag, hver time, hele tiden," sagde Per Mikael Jensen, som også kaldte avisen en "oase af lødighed."

I selve indstillingen af Erik Bjerager blev der lagt vægt på, at han mere end nogen anden enkeltperson har formået at gøre religion og ånd til stuerene størrelser i det danske mediebillede.

”Ved at gøre tro, etik og eksistens til avisens fokus har han etableret en ny genre, der i dag trives og findes langt ud over hans egen avis’ rammer: journalistik om livets store spørgsmål,” lyder det.

Se hele prisoverrækkelsen i videoen nedenfor

En ydmyg Erik Bjerager tog imod prisen og talte om vigtigheden af pressens rolle i samfundet.

"Vi har magten over overskrifterne. Det er en magt, vi skal forvalte med stort ansvar. Det ansvar er inspirerende og meningsfuldt. Publicisme og god journalistik bidrager til folkeoplysning, til demokratiet. Publicismen kvalificerer den debat, som holder demokratiet i live," sagde han.

Kristeligt Dagblads succes forklarede han med, at ambitionen er at lave en avis, som skal være et dagligt højskoleophold. Der skal altid være noget i avisen, som ikke bare oplyser, men gør læserne klogere på deres liv, sagde han:

"I avisen skal man læse om sine omgivelser og om sig selv. Jeg tror, noget af det, vi har haft held med gennem årene, er at lægge vægt på eksistens og religion, sådan så avisen også er blevet et spejl af mennesket som et åndeligt væsen."

Udover sit virke på Kristeligt Dagblad har Erik Bjerager endvidere haft pressefrihed og journalisters arbejdsvilkår som omdrejningspunkt, eksemplificeret ved hans formandskab som President for den globale organisation for chefredaktører, World Editors Forum (2011-2015).

Med prisen bliver Erik Bjerager en del af et fornemt selskab, der blandt andre tæller Johannes Møllehave, Klaus Rifbjerg og Flemming Rose.

De andre nominerede til prisen i år var Steffen Gram, korrespondent for Danmarks Radio, og Arne Hardis og Hans Mortensen, journalister ved Weekendavisen.

Kristeligt Dagblads chefredaktør, Erik Bjerager, får her overrakt Den Store Publicistpris af formand for juryen og Den Danske Publicistklub, Per Mikael Jensen. Foto: Leif Tuxen
Kristeligt Dagblads chefredaktør, Erik Bjerager, sendte en varm hilsen til avisens journalister og den kommercielle afdeling. Begge dele er afgørende, understregede han. Foto: Leif Tuxen