Lunds Domkirke favner både katolsk historie og protestantisk liv

Hvad er det for en kirke, som pave Frans besøger, når han op til reformationsdagen lægger sin vej forbi Skandinavien? Lunds Domkirke har både en dramatisk historie og et sprudlende kirkeliv at byde på

Hvordan kan en domkirke i det, der i dag er en mindre svensk universitetsby, præsentere to gudstjenester, middagsbøn, to andre bønnemøder, rundvisninger og meget mere på en ganske almindelig onsdag i oktober?
Hvordan kan en domkirke i det, der i dag er en mindre svensk universitetsby, præsentere to gudstjenester, middagsbøn, to andre bønnemøder, rundvisninger og meget mere på en ganske almindelig onsdag i oktober?.

Når pave Frans den 30. oktober tager turen til Skandinavien, er hans udvalgte bestemmelsessted Lunds Domkirke, der er domkirke i Skåne og Blekinge. Kirkens historie og nutid gør den til et naturligt valg for et pavebesøg på reformationsdagen. 

Siden indvielsen af højaltret i 1145 har katedralen i Lund været et centralt omdrejningspunkt for livet i den pulserende universitetsby i den svenske landsdel Skåne, der engang var dansk. Det var også danskerne, der oprindeligt byggede Lunds Domkyrka.

Men hvordan kan en domkirke i det, der i dag er en mindre svensk universitetsby, præsentere to gudstjenester, middagsbøn, to andre bønnemøder, rundvisninger og meget mere på en ganske almindelig onsdag i oktober. Og det var ikke fordi, at lige den onsdag var noget særligt.

Tværtimod. Der er året rundt både til hverdag og fest masser af arrangementer i den store katedral midt i Lund, der årligt har 700.000 almindeligt besøgende og 85.000 gudstjeneste-besøgende.
 
Ifølge præst i Lunds Domkyrka Lena Sjöstrand skyldes den store aktivitet, at man fra domkirkens side simpelthen bevidst anerkender og prioriteter gudstjenesterne og bønnerne som kirkens kerneydelser, hvorfra alt andet udgår.

”For der sker noget i rummet, når mennesker samles i Jesu navn. Så vi koncentrerer derfor mange af vores ressourcer her i kirkerummet. Det betyder også, at stort set al aktivitet foregår i kirkerummet eller alternativt i vores aktivitets- og menighedshus Domkyrkoforum, som er nabo til domkirken. Vi behøver altså ikke at bevæge os ret meget, men kan alligevel tilbyde et bred vifte af både kirkelige og verdslige aktiviteter som taizé-gudstjenester, natkirke, kunstudstillinger, musikarrangementer og meget andet," siger præsten.

"Den besøgende får på den måde også altid muligheden for at tage Gud med herfra, uanset hvad vedkommende har deltaget i. For kirkerummet er helligt og vidner om Gud, uanset om det er en gudstjeneste eller en skoleafslutning, der er i gang,” siger hun.

Og der er mange skoleafslutninger i Lunds Domkyrka. Både eleverne fra Lunds grundskoler og de færdiguddannede kandidater fra Lunds Universitet bliver således fejret med musik, sang og et Guds ord i juni måned. Sidstnævnte blev også undervist i selve domkirken, dengang svenskerne overtog Skåne i 1658, og forsvenskningen af området gik i gang. Teologerne sad oppe ved højalteret, mens lægerne og juristerne var længere nede i kirkerummet.
 
Men også i dag er der undervisning i kirkerummet fra august til maj med forløb i både kristendom, historie og matematik for alt fra de mindste klasser i grundskolen til gymnasie-klasserne for slet ikke at tale om de mange konfirmationshold, der kommer året rundt, også om sommeren. Lunds Domkyrka er nemlig hovedkirken i Skåne Stift, der dækker både Skåne og Blekinge. Det i sig selv giver også travlhed og mange besøgende.
 
Men der er også mange turister, især fra Danmark og Tyskland, som ofte spørger ind til, hvorfor der er så mange Maria-figurer i en kirke, der er evangelisk-luthersk.

”Men det er jo domkirkens historiske arv. Den er indviet til jomfru Maria og til Skt. Laurentius, og dem har vi stadigvæk statuer af inde i kirken. Og hvorfor skulle vi ikke det? Vi er bevidste om vores arv, og giver derfor gerne jomfru Maria en plads både i kirken og udenfor, hvor vi sidste år fik opsat en Madonna-statue,” siger Lena Sjöstrand og nævner selv liturgien i den svenske kirke, der har langt mere af den katolske arv med sig end for eksempel den danske folkekirke, som hun også kender godt.
 
Ja, faktisk er der så meget katolsk arvegods i den svenske kirke, at de i Lund ofte oplever, at besøgende fra store katolske lande som Spanien og Italien ofte med undren efter en gudstjeneste kommer og siger, at de ikke var klar over, at der var kvindelige, katolske præster i Sverige.

”Men det er der jo heller ikke. Vi er evangelisk-lutherske. Men vi prøver at rumme det hele, både vores historie og vores nutid. Det er vigtigt for os, også når vi prædiker, hvor vi prøver at være tro mod de bibelske rødder og samtidig også få vor tid og vores tids mennesker og deres problemstillinger sat i relation til evangeliet og dets budskab,” siger Lena Sjöstrand og slår farst, at det også er derfor, at Lunds Domkyrka er det naturlige sted for mange beboere i Lund at søge til, både til hverdag og til fest.
 
”Folk i Lund forbinder simpelthen Lunds Domkyrka med et sted, der altid er der, altid har plads, altid har tid til dem og deres tanker og følelser, deres glæde og sorg. Her er intet for småt eller for stort, og intet er så fastlåst, at vi ikke kan åbne det og sætte mennesket frit. Alt kan man komme med og lægge her for så at gå herfra med Guds tilgivelse og Guds velsignelse i bagagen. Og de gives netop flere gange om dagen til alle, der kommer og vil modtage dem,” slutter Lena Sjöstrand.