Kristenforfølgelser

1. Overblik

Kristne forfølges over hele verden på grund af deres tro. Sådan har det været siden oldtiden, og sådan er det stadig i dag. Læs nogle af de forfulgtes historier, læs nyt om kristenforfølgelser og få et overblik over hvor i verden, religionsfriheden er under pres.

De farligste steder

Religionsfriheden er blevet en ideologisk kampplads

NY SERIE 75 procent af alle religiøst forfulgte i verden er kristne, som bliver ofre for en ideologisk kamp mellem Vesten og især muslimske lande om religionsfrihed

2. Historie
Status

En million kristne led døden på 10 år

Antallet af kristne, der må lade livet på grund af deres tro, er faldet de seneste 20 år. Det skyldes øget globalisering og øget religionsfrihed, mener forskere

3. Personlige beretninger

Merna fik sit hjem i Danmark efter ni års ventetid

Merna Alhozy er kaldæisk kristen og har været på flugt rundt omkring i verden. I hele sit liv har hun følt, hvordan det er at være en forfulgt minoritet som det samariske folk og den samaritanske kvinde i søndagens tekst. Nu har hun endelig fået opholdstilladelse i Danmark.

Den skjulte skole

Under jorden, skjult og spredt organiserer Enguang Lee teologisk uddannelse på bachelorniveau. Politiet holder øje med ham

Forfølgelse af kristne styrker min tro

Jørn Blohm Knudsen troede ikke på Gud, før han blev myndig. I dag er han bibelkurer, menighedsleder og generalsekretær i organisationen Åbne Døre, som hjælper verdens forfulgte kristne

4. Internationalt

EU-politikere til kamp mod kristenforfølgelser

Religionsfrihed skal skrives ind i EU's aftaler med den tredje verdens lande for at stoppe de omfattende forfølgelser af kristne mindretal. Det skriver medlemmer af Europa-Parlamentet i en erklæring, der er den første af sin art

Kommentar
Interview

Regeringen vil øge støtte til forfulgte kristne

En lang række politikere og trosbaserede organisationer har kritiseret regeringen for ikke at levere på løfte om støtte til forfulgte kristne. Udviklings- ministeren er klar til at åbne pengeposen, siger hun op til stort møde i dag om problemet

Muslimske lande

Kristne tror med frygt for deres liv

Verden over diskrimineres og forfølges kristne i stort omfang på grund af deres tro. Undertrykkelsen finder primært sted i muslimske lande

Status over religionsfrihed i 10 muslimske lande

Mere end halvdelen af verdens muslimske befolkning lever i lande, der har islam som statsreligion eller officiel religion. Få et overblik over religionsfriheden i disse lande

Egypten

De kristnes frygt for ekstremisterne

Egyptens koptiske mindretal føler sig svigtet af myndighederne. Mange af dem mener kun at have to muligheder: at tage kampen op eller emigrere fra Egypten

"Jeg er bange for flere angreb"

Michael Bestawrous er opvokset i Egypten og er med i Den koptiske kirke i Danmark. Terror-angrebet mod kristne koptere i Egypten nytårsnat har gjort stort indtryk på ham og andre koptere i Danmark

Kristne begynder at flygte fra Egypten

Revolution har ikke bragt ligestilling eller trosfrihed nærmere for de 10 procent af egypterne, der er kristne. Overgreb og frygt for fremtiden får mange fra mindretallet til at flygte

Et liv i skyggen

Mariam på 28 år er født muslim, men er nu gift med en kristen mand efter at have taget det forbudte skridt at konvertere til kristendom. Hun ved godt, at hun dømmer sig selv til et liv i dyb hemmelighed og overhængende livsfare. Men hun er ikke i tvivl om, at hun gør det rigtige

Irak

Trods mindre vold flygter kristne stadig fra Irak

De kristne i Irak er Mellemøstens mest sårbare kristne mindretal, mener pave Benedikt XVI. Han har netop indledt en synode, som skal drøfte vilkårene for de kristne i Mellemøsten

Indien

Når præsten bliver brændt levende

Mordet på en yderligtgående hindu-leder udløste de værste forfølgelser af kristne i det demokratiske Indiens historie

Illusionen om religionernes fredelige arnested

Sognepræst Henrik Højlund har sammen med andre danske kirkefolk været på rejse til den indiske delstat Orissa, hvor kristne i de seneste 10 år har fået stadig vanskeligere kår

Indonesien
Marokko

Marokko udviser kristne

Med otte nylige udvisninger er tallet siden marts oppe på 128

Malaysia

Uro i Malaysia over kristnes ret til at sige Allah

Den religiøse tolerance i Malaysia er sat på prøve i forbindelse med en strid om, hvorvidt landets kristne har lov til at bruge ordet Allah om den kristne Gud. Muslimske grupper har angrebet tre kirker

Kina

Forsigtige, forfulgte og frie

Kristendommen breder sig hastigt i verdens folkerigeste land, hvor kristne i årevis har været forfulgt. Det er stadig farligt, men historisk set har det heller aldrig været nemmere at være kristen i Kina end i dag. Kristeligt Dagblad besøger de ulovligt kristne

Religionsfriheden i Kina er under øget pres

Kina, Iran, Burma og Jordan er blandt de lande, der får kritik for at undertrykke religionsfriheden, fremgår det af ny rapport fra USA's udenrigsministerium

Tyrkiet

Tyrkiets kristne udsættes for chikane

Flertallet af tyrkere er imod kristnes ret til at holde gudstjeneste, og seks præster lever under beskyttelse. Fjendtligheden fostres af skolebøgers fordømmelse af mission

Her vil ingen være nabo til en kristen

Kristne missionærer betragtes som en trussel mod den nationale sikkerhed i Tyrkiet, og befolkningens fjendtlighed er de seneste år vokset, særligt over for landets protestantiske mindretal. Da 42-årige Hakim Bayram valgte korset frem for den muslimske halvmåne, valgte han et liv med dødstrusler mod sig selv og sine børn

Europa

USA giver asyl til tyske kristne

Amerikansk domstol betragter tysk skolepligt som religiøs forfølgelse. Tysk familie har nu fået asyl i USA

Danmark

Kristen irakisk familie truet gentagne gange

En herboende kristen irakisk familie har i to uger modtaget truende telefonopkald om at konvertere til islam. Familien lever i frygt og aner ikke, hvem der står bag chikanen. Religiøse trusler har længe været kendt blandt konvertitter

Kristne og muslimer støtter politisk forslag om imamråd

De Radikales forslag om at etablere et råd af imamer i kølvandet på overgreb mod kristne og jøder modtages positivt af islamforskere, muslimer og Islamisk-Kristent Studiecenter. Men rådet bliver vanskeligt at etablere i praksis

EU-politikere til kamp mod kristenforfølgelser

Religionsfrihed skal skrives ind i EU's aftaler med den tredje verdens lande for at stoppe de omfattende forfølgelser af kristne mindretal. Det skriver medlemmer af Europa-Parlamentet i en erklæring, der er den første af sin art

5. Kristeligt Dagblad mener

Derfor sætter vi fokus på kristenforfølgelser

Krænkelse af retten til selv at bestemme sin tro er en krænkelse af den mest grundlæggende af alle menneskerettigheder, skriver chefredaktør Erik Bjerager

Forfulgte konvertitter

Forfølgelse af kristne konvertitter er skammelig og uacceptabel

6. Seneste
Kirken i verden

Mellemøstens kristne kan regne med Rusland

Ruslands politik i Mellemøsten skal ifølge russiske politikere beskytte kristne. Spørgsmålet er, om Vestens kamp mod den syriske præsident Assad omvendt har forværret de kristnes position

Interview

EU's udsending for trosfrihed: Unionen har haft langt fra intention til handling

Mange lande i Europa er efterhånden ved at få øjnene op for problemet med forfulgte religiøse, siger EU’s særlige udsending for religionsfrihed. Han mener, at Danmarks nye intiativ med et kontor under Udenrigsministeriet er udtryk for, at det ikke længere er tabubelagt at tale om forfølgelse af religiøse

Kronik

Kronikør: Vigtigt med mere fokus på forfulgte kristne

Uanset hvem der oplever overgreb og forfølgelse, fortjener det opmærksomhed. Så er det virkelig nødvendigt med den nye danske indsats for forfulgte kristne? Ja. For kristne oplever mere forfølgelse med religiøs begrundelse end nogen anden religiøs gruppe

Syriske præster: Syrien har brug for sine kristne

Vores mission er ikke at omvende muslimer, men at vidne om Kristus, siger to syriske præster, som Kristeligt Dagblad har mødt til en samtale om, hvordan man bedst hjælper forfulgte kristne. Et spørgsmål, som Danmission og Naser Khader (K) har været i strid om i Danmark

Leder fundet til kommende afdeling mod kristenforfølgelser

Franz-Michael Skjold Mellbin bliver leder af en ny afdeling i Udenrigsministeriet, der skal sætte forfølgelse af religiøse minoriteter på dagsordenen. Det fortæller den konservative Naser Khader, som er glad for udpegningen

Interview

Mellemøstens tragedier indhenter os i Vesten

Der går en lige linje fra massakrerne mod de kristne i Mellemøsten til terrorangrebene i Europa, mener fransk forfatter til ny bog om de kristnes tragedie i Mellemøsten. I det lange historiske perspektiv har forfølgelserne fundet sted i syv århundreder

Se flere