Luther og mystikken

”Aldrig nogensinde har jeg haft en bog i mine hænder, som jeg har lært mere fra om Gud og Kristus, mennesket og alle ting, der er til”, skrev Luther om værket ”Theologia Deutsch”, som viser en overset side af reformatorens forhold til mystikken

I 1518 skrev Martin Luther i forordet til et lille værk, som han egenhændigt havde taget initiativ til at få udgivet, og som han i nyredigeret form gav navnet ”Theologia Deutsch”: ”Lad mig sige (...), at bortset fra Bibelen og St. Augustin har jeg aldrig nogensinde haft en bog i mine hænder, som jeg har lært mere fra om Gud og Kristus, mennesket og alle ting, der er til.”

Der er tale om en såkaldt traktat fra det 14. århundrede tilskrevet en ukendt gejstlig med tilknytning til den tyske ridderorden. Værket – også kendt som ”Der Franckforter” eller ”Das Büchlein” – opnåede ikke mindst takket være Luther en betydelig udbredelse (i 1612 blev værket forbudt af den katolske kirke).

Hvad der i året for reformationsjubilæet kan siges at gøre værket særlig interessant, er, at der så klart er tale om et mystisk inspireret værk med et billede af mennesket og dets grundvilkår, som i helt grundlæggende henseender synes at stride mod centrale forestillinger i Luthers lære. Værket indskriver sig i en tradition af tysk senmiddelaldermystik.

Det mest afgørende punkt vedrører forståelsen af forholdet mellem menneske og Gud. Og her er

Prøv avisen gratis i en måned
Du kan få adgang til denne artikel og Kristeligt Dagblad i en måned helt uden omkostninger.
Allerede abonnent? Log ind.

Kommentarer

Du skal have en Facebook-profil for at kunne kommentere denne artikel. Husk at brud på reglerne kan medføre, at dine kommentarer bliver fjernet, og din profil udelukkes fra debatten. Læs mere om vor moderering her.

 
 
 

Prøv Kristeligt Dagblad 4 uger gratis!

Indtast dit telefonnummer herunder og klik 'Næste'. Tilbudet er uforpligtende og dine personlige oplysninger behandles fortroligt.