Opstandelsen er altafgørende

Jesu egen opstandelse på tredje-dagen er hos Johannes det helt afgørende omdrejningspunkt for menneskenes frelse.

Vi må aldrig smyge os uden om, at i samtlige tidligt kristne tekster er der fuldstændig klarhed om opstandelsens konkrete form og betydning, både Jesu opstandelse på tredjedagen efter hans død og de Kristus-troendes egen, fremtidige opstandelse

OPSTANDELSEN ER ALTAFGØRENDE. Det budskab kan ikke komme bag på nogen her ved påsketide. Og det gælder både Jesu opstandelse på tredjedagen og de dødes opstandelse i en uvis fremtid.

Sådan må det være i lyset af de tidligste kristne tekster, for eksempel Paulus i Første Korintherbrev kapitel 15. At Jesus stod op fra de døde, er stensikkert for Paulus (15, 12-19). Og at de Kristus-troende engang i fremtiden skal stå op med en ”pneumatisk”, det vil sige ”åndelig”, krop, er lige så sikkert (15, 35-57). Deri består deres frelse.

Men hvad skal vi selv stille op med sådan en tanke? Det har man diskuteret i dansk teologi fra P.G. Lindhardt (1952) over Thorkild Grosbølls ”En sten i skoen” (2003) og videre frem. Og er det i øvrigt ikke også en helt anden idé, man møder i et andet tidligt kristent skrift, Johannesevangeliet? Her har forskerne siden midten af det 20. århundrede fundet en såkaldt realiseret eskatologi. Frelsen er ikke ”eskatologisk” i fremtidig forstand, men kan være ”realiseret” allerede i nutiden. Hertil kræves der blot tro på Jesus Kristus, Guds Søn og så videre. Så er man allerede ”opstanden” og frelst.

Prøv avisen gratis i en måned
Du kan få adgang til denne artikel og Kristeligt Dagblad i en måned helt uden omkostninger.
Allerede abonnent? Log ind.

Kommentarer

Du skal have en Facebook-profil for at kunne kommentere denne artikel. Husk at brud på reglerne kan medføre, at dine kommentarer bliver fjernet, og din profil udelukkes fra debatten. Læs mere om vor moderering her.

 
 
 

Prøv Kristeligt Dagblad 4 uger gratis!

Indtast dit telefonnummer herunder og klik 'Næste'. Tilbudet er uforpligtende og dine personlige oplysninger behandles fortroligt.