Reformationen lagde grunden til lighed for loven

Luthers opgør med katolsk kanonisk ret førte til et bredt opgør med parallelle retstilstande i flere europæiske lande. Dermed skabtes grundlaget for vores nutidige forestilling om lighed for loven, som nu bliver udfordret af imamlovene, skriver professor

Da Luther I 1520 smed kanonisk ret på bålet sammen med pavens bandbulle, startede han en udvikling, som fik overmåde stor betydning for udviklingen af lighed for loven.

Før Reformationen var der i Danmark – og i øvrigt i Europa – mange parallelle retssystemer. Nogle af de retlige systemer gik på tværs af landegrænser. For eksempel indgik klostrene i deres eget retlige system, som blev styret fra klosterordenens hovedsæde. Så når Esrum Kloster var moderkloster for blandt andet klostret i Greifswald i Nordtyskland, betyder det, at Greifswald skulle indplacere sin forståelse og løsning af retlige konflikter efter reglerne i Esrum. Men heller ikke Esrum var hovedsædet. Cistercienserordenen var et multinationalt selskab med egen intern lovgivningsmagt på tværs af mange landegrænser og med hovedsæde i Clairvaux i Frankrig. Dér blev tvister med videre bilagt.

Også kirkerne indgik i den katolske kirkes samlede, tværnationale, retlige system med paven i Rom som den øverste. Det var dette retssystem – kanonisk ret – Luther brændte og dermed afskaffede.

Dermed blev hele middelalderens system med

Prøv avisen gratis i en måned
Du kan få adgang til denne artikel og Kristeligt Dagblad i en måned helt uden omkostninger.
Allerede abonnent? Log ind.

Kommentarer

Du skal have en Facebook-profil for at kunne kommentere denne artikel. Husk at brud på reglerne kan medføre, at dine kommentarer bliver fjernet, og din profil udelukkes fra debatten. Læs mere om vor moderering her.

 
 
 

Prøv Kristeligt Dagblad 4 uger gratis!

Indtast dit telefonnummer herunder og klik 'Næste'. Tilbudet er uforpligtende og dine personlige oplysninger behandles fortroligt.