Knausgård er vor tids Proust

Store forfattere formår at lukke op for menneskers mærkværdigheder og gøre os mere rummelige, siger skuespiller Joen Bille, der er aktuel med erindringsbogen ”Villa Ibsen min mormors hus”

”Der er ikke én kulturoplevelse, der har været med til at forme mig som menneske. Livet har formet mig som menneske, men kultur har altid betydet rigtig meget for mig, og jeg omgiver mig i dagligdagen med kultur,” siger skuespiller Joen Bille.
”Der er ikke én kulturoplevelse, der har været med til at forme mig som menneske. Livet har formet mig som menneske, men kultur har altid betydet rigtig meget for mig, og jeg omgiver mig i dagligdagen med kultur,” siger skuespiller Joen Bille. . Foto: Polfoto.

Hvad er din seneste store læseoplevelse?

Jeg er lige blevet færdig med Karl Ove Knausgårds ”Min kamp”, bind tre. Det er en stor fornøjelse at læse hans bøger. Bind tre handler mest om hans barndom, som han beskriver meget sanseligt og billedligt. Selvom Knausgaards og min barndom har været meget forskellige, er der mange erkendelser, vi har tilfælles. Knaus-gaard er vor tids Proust.

Hvilken bog har gjort størst indtryk på dig nogensinde?

Det er vanskeligt at sige, hvilken bog der har gjort størst indtryk, men forfattere som Dostojevskij, Blixen, Balzac, Hamsun og Dickens har gjort et enormt indtryk. De forstår at fortælle en historie, så den er medrivende, og man bliver fanget ind i deres univers. Store forfattere formår også at flytte én, og at lukke op for menneskers mærkværdigheder og gøre os mere rummelige.

Hvad vil du anbefale fra kulturudbuddet i Danmark lige nu?

Vi har et meget rigt kulturliv i Danmark, så der er mange ting, jeg kunne anbefale. For tiden går der mange gode film i biografen. Jeg har lige set ”12 Years a Slave” og ”Grand Hotel Budapest”. De er begge to fantastisk gode film, som jeg gerne vil anbefale.

Er der en kulturoplevelse, der har været med til at forme dig som menneske?

Livet har formet mig som menneske, men kultur har altid betydet rigtig meget for mig, og jeg omgiver mig i dagligdagen med kultur. Men en kulturoplevelse, som har gjort et uudsletteligt indtryk på mig, var en koncert i Tivolis Koncertsal med violinisten Anne-Sophie Mutter. Hun spillede Brahms violinkoncert, og i den spiller orkestret længe, før solisten begynder. Mens orkestret spillede, stod Anne-Sophie Mutter fuldstændig stille og lyttede til musikken, og publikum var fuldstændig fokuseret på hende. Det var gennem hendes koncentration og lytten til musikken, at man selv lyttede og blev draget ind i musikken, og hele salen dirrede, da hun først gik i gang med at spille. Som scenekunstner kunne jeg lære noget af hendes koncentration, og det er altid interessant at se på, hvad der sker med et menneske, der ikke gør noget.

Hvem har du senest været til koncert med?

Det er så længe siden som sidste sommer, hvor jeg sammen med min kone hørte en koncert under Oremands-gaard Kammermusikfest. Det foregik på en husflidsskole i Kragevig, der ligger i nærheden af Præstø.

Er der områder af kulturlivet, som efter din opfattelse fortjener mere opmærksomhed?

Det gør teatret. Aviserne burde bidrage mere til formidlingen af teaterstof. Dagspressen er altid parat til at skrive om teaterkrisen, og samtidig bliver teaterstoffet nedprioriteret i aviserne. På den måde bliver det selvforstærkende og en ond cirkel. Mange aviser har jo både bog- og filmtillæg, men ingen teatertillæg. Jeg tror, at årsagen til, at det forholder sig sådan, er, at mange tror, at teateret er finkulturelt, og at det ikke er noget, der interesserer folk så meget. Men efter min mening er teater ikke finkulturelt, det er noget af det vigtigste i verden, fordi det handler om, hvordan vi mennesker har det sammen.

Er der aspekter af kulturlivet, som ikke siger dig noget?

Nej, det vil jeg ikke sige, at der er. Ofte er det sådan, at bedst som jeg sidder med mine forbehold, sker der noget, som er meget spændende.