Iværksættere skaber nyt netbibliotek

God modtagelse fra førende engelske universiteter af nyt dansk netbibliotek. Alligevel er digital ekspert skeptisk over for konceptet

Tjenesten bibblio.org er et gratis bibliotek på internettet.
Tjenesten bibblio.org er et gratis bibliotek på internettet. Foto: Mads Jensen.

Studerende og undervisere behøver ikke længere gå på bibliotektet for at læse om Anden Verdenskrig eller studere Sigmund Freuds psykoanalyse. Nu ligger den viden blot en internetsøgning væk. Alligevel er mange især undervisere ikke klar over den store mængde undervisningsmateriale, som er at finde på internettet.

Det mener iværksætterne Roar Knüppel og Mads Holmen, der for nylig lancerede bibblio.org, som er et bibliotek for gratis læringsmateriale på internettet. Det nye netbibliotek blev introduceret i Google Campus i hjertet af London, hvor de to danskere har deres daglige gang. Bibblio er allerede blevet godt modtaget af ledende pædagogiske institutioner i England som The Open University og Imperial College London, der vil indgå samarbejde med biblioteksiden for at tiltrække studerende. Inspireret af bibliotekets klassiske dyder har de to iværsættere de seneste to år bygget Bibblio og er nu klar til at invitere brugerne indenfor.

”Vi prøver at gentænke biblioteket i en moderne kontekst, hvor bøger og et fysisk sted ikke behøver at være udgangspunktet. Idéen er at gå ud og finde de bedste materialer for læring på internettet både i form af artikler, video og podcasts. Lidt som på biblioteket i virkeligheden, hvor du både har bøger, aviser og musik samlet på et sted. Her ligger det bare digitalt,” fortæller Mads Holmen.

Han anfører, at med ét sted på internettet, der samler alt det bedste læringsmateriale, er brugerne ikke længere tvunget ud på flere platforme. I stedet kan de gå på opdagelse i et gigantisk gratis bibliotek af læringsmaterialer, der bruges til at støtte læringsmål på en underholdende måde

De to danske iværksættere ser ikke Bibblio som en konkurrent til de formelle læringsmetoder, men som et supplement til uddannelsesinstitutioner og undervisere. Selvom Bibblio er kommet godt fra start, er ekspert i digitale medier, Thomas Bigum, skeptisk over for om det nye netbibliotek kan tjene penge.

”Viden er blevet gratis tilgængeligt, og derfor har de et dårligt udgangspunkt. Vi ser det jo også med nyhedsmedierne, hvor det er blevet utrolig svært at tjene penge på aviser. Man kan dog sige at Wikipedia ikke er undervisernes yndlingssted at henvise deres studerende til, fordi man kan ikke helt vide, om det er korrekt, det der står. Kan de tilbyde det her, kunne det gøre en lille forskel,” siger Thomas Bigum, der dog har svært ved at se en bærende forretningsmodel.

Mads Holmen fortæller, at de skal samarbejde med uddannelsesinstitutioner om at tiltrække studerende.

”Universiteterne i England udbyder en række større kurser på internettet, men de har svært ved at lokke studerende til. Vi regner med at Bibblio kan være en ny vej ind for unge mennesker, som i dag bruger YouTube og andre digitale værktøjer som deres primære platforme. Og vi ser et hul mellem de unges virkelighed, og der hvor universiteterne er. Vi kan være et bindeled mellem de studerende og de kurser, universiteterne udbyder,” siger Mads Holmen.

De to iværksættere forklarer, at det at tjene penge ikke er deres første opgave, men at det lige nu handler om at få skabt opmærksomhed omkring Bibblio.

”Jeg tror, det er mere et maraton end en sprint. Det kommer til at tage nogle år for alvor at ændre opfattelsen af, at læring også kan eksistere uden for formelle institutioner eller i hvert fald i samarbejde med dem. Men vores mål er at bygge Bibblio op som en virksomhed, der kan være uafhængig af støtte,” siger Mads Holmen.