Kvalitet er det eneste, der tæller

Er Aarhus Festuge folkelig eller elitær? Debatten interesserer ikke festugens længstsiddende direktør, Jens Folmer Jepsen, der alene har øje for kvalitet. I morgen åbner festugen for 50. gang med koncert i Mindeparken

Festugedirektør Jens Folmer Jepsen vil især blive husket for sine eksperimenter med at skabe nye byrum. Et stort område omkring Aarhus Banegård er i år spærret af og gjort til ”Centralparken”. -
Festugedirektør Jens Folmer Jepsen vil især blive husket for sine eksperimenter med at skabe nye byrum. Et stort område omkring Aarhus Banegård er i år spærret af og gjort til ”Centralparken”. - . Foto: Lars Aarø/Fokus.

Jens Folmer Jepsen var bare 10 år, da han fik lov at cykle alene fra hjemmet i den vestlige Aarhus-forstad Åbyhøj til Aarhus Stadion for at opleve afslutningen på Aarhus Festuge. Han husker bedst cykelturen, men også noget med et pigtrådsorkester og fagenes fest, hvor der blev dystet på håndværksmæssig faglighed og truttet i amatørtrompeter.

Det var dengang den tredje festuge i Aarhus, og Jens Folmer Jepsen har altså næsten været med helt fra begyndelsen af den festugetradition, der i den kommende uge kan fejre sit 50-årsjubilæum. I morgen aften er det for ottende gang ham, der som øverste leder af festugen står ved siden af Dronningen, når hun erklærer Aarhus Festuge for åben. Det sker ikke som vanligt foran en indbudt kreds ved en gallaforestilling i Musikhuset, men derimod foran en skare på 40.000 mennesker i Mindeparken, der ligger i umiddelbar forlængelse af Marselisborg Slot.

De 40.000 har indløst gratis billet til en dobbeltkoncert med TV-2 og Thomas Helmig samt ”indbudte musikalske overraskelser”, og begivenheden bliver den publikumsmæssigt største i festugens historie. 50-årsjubilæet har nemlig udløst en ekstra bevilling på to millioner kroner til festugen fra Aarhus Kommune med en forventning om en mere folkelig åbning.

Således skulle alt vel være godt i ”Smilets by”? Men nej. En af de sikre tilbagevendende diskussioner i Aarhus er den, om festugen skal være elitær eller folkelig. Og i år er Jens Folmer Jepsen blevet kritiseret for at være alt for uambitiøs og gå med både livrem og seler, når han vælger at trække de to ”gamle” Aarhus-drenge Steffen Brandt og Thomas Helmig ud af stalden. Kunne han da ikke have fået noget mere nytænkende ud af de to millioner?

Den kritik havde festuge-direktøren selvfølgelig set komme, og han tager den i sin sædvanlige, rolige stil, som han sidder der på sit let rodede kontor og kører hænderne rundt i håret.

”Jeg fik i opdrag at skabe en stor, folkelig festugeåbning, og at billetterne blev revet væk i løbet af få timer er for mig et bevis på, at idéen er rigtig. Jeg er fuldstændig uinteresseret i diskussionen om det folkelige og genkendelige kontra det elitære og nyskabende. For mig er der kun én ting, der tæller, og det er kvalitet,” fastslår Jens Folmer Jepsen.

Og kvalitet er der, ifølge festugechefen, masser af i det omfattende program. Flere end 1000 arrangementer på 100 forskellige scener og steder i byen afspejler et kulturudbud med musik, teater, dans, billedkunst, film, litteratur, samtaler, gastronomi, idræt og arkitektur, der kan matche langt større byers kulturfestivaler. Sådan har det altid været med Aarhus Festuge: Der skal være noget for alle. Men, understreger Jens Folmer Jepsen, ikke alt er for alle, og vi må ikke være bange for at tale om, at noget er bedre end andet.

”Jeg vil gerne være med til at udstille, at der altså er forskel på kvaliteten af kultur,” siger han og nævner blandt andet den australske danseforestilling ”Untrained” som eksempel. Her står to erfarne og to uerfarne dansere på scenen til en forestilling, der sætter spørgsmålstegn ved, hvad det er, der gør en kulturoplevelse værd at se på.

Jens Folmer Jepsen ser især festugen som en række eksperimenter med, hvad Aarhus er, og hvad byen kan blive. Byen vil gerne skabe et image, der handler om viden og forskning, og det image skal festugen meget gerne afspejle, mener han.

”Med et kunstnerisk udgangspunkt kan vi udfordre nysgerrigheden og afprøve eksperimenter, der for en stund forvandler byen, gør os klogere og måske på sigt ender med at blive mere permanente nytænkninger,” siger han.

Når Jens Folmer Jepsen til næste år efter planen afvikler sin sidste festuge, vil han have været den længst siddende festugedirektør, og også den der har sat de mest synlige spor i byen. De begyndte med, at han for nogle år siden skabte en skov på Store Torv og de seneste to år har lukket en vigtig færdelsåre gennem byen for at skabe en grøn bypark. Begge dele har været store publikumssucceser, og politisk taler man sågar om at skabe en permanent park mellem Musikhuset og Aarhus Rådhus. I år bliver det muligt at køre i bil gennem Byparken, omend i langsommere tempo end normalt, men til gengæld er et stort område omkring banegården spærret af og gjort til ”Centalparken”.

”Når vi har eksperimenteret med arkitekturen i byrummet, handlede det i første omgang om, at vi havde et problem, der skulle løses: Alt for mange unge drak for meget i festugen, og der var optøjer, hærværk og ballade. Det har vist sig, at når man skaber smukke steder, hvor det er muligt at sætte sig ned sammen, så bliver der langt mindre ballade,” siger Jens Folmer Jepsen, der også var manden bag ”verdens længste sofa”, der i 2007 blev opstillet på Store Torv og siden kom i Guinness' Rekordbog.

Også i år er der en sofa i Aarhus Festuge. Tuborgfondet har skænket et byrumsmøbel, som de kalder ”The Sofa Experience”, til festugen. Her er det meningen, at man kan tage sig et hvil, hygge sig med vennerne og allervigtigst: dele sine historier med sidemanden. Når festugen er slut, tager sofaen på en rejse til andre lande og vender tilbage til Aarhus igen i 2015.

”Det er helt i tråd med festugens idé om helt konkret at vise verden, hvad byen er god til, og understrege vores tanke om, hvor væsentligt det er, at mennesker mødes, så ny musik kan opstå,” siger Jens Folmer Jepsen.

Endnu et konkret eksempel på det er, når mere end 800 udenlandske medarbejdere fra Aarhus Universitet og andre af byens store arbejdspladser i festugen inviteres til en grillfest med efterfølgende koncert.

”De skal føle sig velkomne og blive en del af den mangfoldighed, vi gerne vil have,” siger Folmer, som de fleste aarhusianere kalder ham.

Velkommen håber han også at kunne sige til mange aarhusianere, når festugen på lørdag tilbyder teater-, koncert- og museumsbilletter til mellem 0 og 50 kroner.

”Tænk hvis besøg på alle kulturinstitutioner var gratis? Det eksperiment prøver vi en enkelt lørdag, og jeg håber virkelig, at folk vil benytte sig af det.”